جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


سرقت در روز روشن Daylight Robbery


سرقت در روز روشن Daylight Robbery
▪ نویسنده و کارگردان: پاریس لئونتی.
▪ موسیقی: ریچارد چستر.
▪ مدیر فیلمبرداری: میلتون کام.
▪ تدوین: هاسه بیلینگ.
▪ طراح صحنه: ویل فیلد.
▪ بازیگران: جئوف بل[الکس]، وس بلک وود[لاکی]، رابرت بولتر[جی]، مکس براون[دکتر]، لئو گرگوری[متی]، جانی هریس[تری]، ریس مردیت[معاون رئیس پلیس]، جاستین سالینجر[نورمن]، لیزا شلی[گروگان]، شاون ویلیامسون[رئیس پلیس]، شاون پارکز، پل نیکولز، تیفانی مالهرن، آنیا لاهیری.
▪ ۹۲ دقیقه.
▪ محصول ۲۰۰۸ انگلستان.
▪ ژانر: جنایی، درام، مهیج.
الکس به همراه دوستانش-لاکی، متی، تری، چابی، نورمن و جی- نقشه ای برای سرقت میلیون ها پول غیر قابل ردیابی از London Exchange Bank طراحی می کند. آنها از پوشش طرفداران تیم ملی فوتبال انگلستان در جام جهانی آلمان استفاده می کنند و قصد دارند تا بعد از سرقت بلافاصله از کشور خارج شوند.
آنها پس از حمله به بانک و گروگان گرفتن ۲۰ نفر با استفاده از تونلی که حفر کرده اند، موفق می شوند پول های سرقت شده را از بانک خارج کرده و خود نیز فرار کنند. تنها همدست شان در بانک نیز بعد از حمله پلیس موفق به خروج بی دردسر از بانک می شود. اما اتفاق کوچک و حساب نشده ای تمامی نقشه بی عیب آنها را بر هم می ریزد...
● چرا باید دید؟
یک فیلم معمول در ژانر سرقت از نوع بریتانیایی آن که به عنوان یک کار اول پذیرفتنی و به عنوان دنباله رو سبک کسانی چون گای ریچی تماشایی است، حتی اگر فاقد طنز ریچی باشد.
پاریس یا بری لئونتی ۴۱ ساله اولین فیلم بلند سینمایی خود را در حالی کارگردانی کرده که سابقه ای ۱۸ ساله در بخش های مختلف سینمای بریتانیا دارد. منتها این سابقه به تازگی حدود دو سال قبل به تهیه کنندگی زنده ها و مرده ها(۲۰۰۶) ساخته سایمون روملی منتهی شده و در دومین قدم به کارگردانی هم انجامیده است.
فیلمنامه و ایده اصلی آن یعنی انجام سرقت در پوشش طرفداران تیم فوتبال و طبعاً در زمانی که همه حواس ها معطوف به نتایج بازی هاست، هوشمندانه و قابل مقایسه با نیای خود کار ایتالیایی(۱۹۶۹) و از جهت پرداخت روابط شخصیت ها اندکی یادآور سگدانی است. لئونتی با استفاده و در پیروی از قواعد ژانر به رغم بودجه اندکی که داشته، مکانیسم ایجاد هیجان را در کل فیلم می گستراند و سبب ترشح آدرنالین به میزان بالا نزد تماشاگر می شود.
گفتم طنز ریچی را ندارد، اما از آن غافل هم نیست مانند بی دست و پا بودن سارقین و در نتیجه زخمی شدن یکی از آنها در لحظه ورود به بانک یا اشاره به فیلم Inside Man اسپایک لی توسط مامورین پلیس که از فرار بدون به جا گذاشتن ردپا توسط سارقین متعجب شده اند و ...
البته خلق هیجان و گاه تفریح باعث نشده تا آدم تازه کاری چون او از پرداختن به درام آدم های درگیر ماجرا غافل شود و قافیه را ببازد. همه این تنش ها برای شکل دادن به همین درام های ریز و درشت است و به خوبی در فیلم گسترانیده شده است و لئونتی مخصوصاً روی قابلیت انسان برای حرص ورزیدن به مثابه نوعی زهر که می تواند گروه را مسموم کند، زوم می کند و تا سر حد واقعگرایی پیش می رود.
ترکیب بازیگران به رغم چهره های کمتر شناخته شان خوب است و جئوف بل در نقش الکس(او را در کسب و کار دیده بودیم) بازی خوبی از خود ارائه می کند. سرقت در روز روشن که در ماه جولای در انگلستان اکران شد، قرار بوده تا گرمی بخش اکران تابستانی این کشور باشد و به ۱۷ کشور نیز تاکنون فروخته شده است.
اگر فیلم های تبهکاری بریتانیایی را می پسندید، این فیلم تا این لحظه بهترین در نوع خود است؛ تا ماه های آینده از آستین پخش کنندگان انگلیسی بیرون بیاید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید