شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


فیلم ماری آنتوانت


فیلم ماری آنتوانت
ادعای سایت رسمی فستیوال کن با ماری آنتوانت، نخستین حضور جدی سوفیا کوپولا در کن رقم خورده است. برای سومین بار است که این هنرمند آمریکایی یکی از کارهایش را بر پرده فستیوال مذبور مشاهده می کند.
به ادعای سایت رسمی فستیوال کن با ماری آنتوانت، نخستین حضور جدی سوفیا کوپولا در کن رقم خورده است. برای سومین بار است که این هنرمند آمریکایی یکی از کارهایش را بر پرده فستیوال مذبور مشاهده می کند. در سال ۱۹۸۹ او نویسنده یکی از فصل های داستان های نیویورک به کارگردانی پدرش فرانسیس فورد کوپولا بود که در بخش مسابقه نخل طلا شرکت داشت. در سال ۱۹۹۹ با کارگردانی خودکشی باکره ها در بخش "دو هفته کارگردانان" حضور داشت. در ماری آنتوانت او یک بار دیگر با کریستین دانست ستاره فیلم خودکشی باکره ها همکاری داشته است. کسی که ایفای نقش همسر بلند آوازه لویی شانزدهم را در سراشیب زندگی شخصی جاه طلبانه اش در پی تصدیق فرهنگ خویشانش به عهده دارد.
سوفیا کوپولا در راستای توصیفش از زنان جوان منزوی و درست فهمیده نشده، درباره شخصیت رنجور ماری آنتوانت می گوید: برای من ماری آنتوانت ممتاز و پیشرو باقی مانده و نماد دورانی کاملا رو به زوال است. من درباره سطحی که این مردمان بدان تعلق داشته اند، کسی که ایشان را به اداره یک کشور فرا خواند، فیلمی نساخته ام. واقعیت فیلم به نوجوانان مربوط می شود. زندگی روزمره در کاخ ورسای همچنین برای این نوجوانان یک شکل از زندگی در محیطی دشوار است. این حالت و پیچیدگی در شخصیت ماری آنتوانت مرا دل بسته کرد.
● خلاصه داستان فیلم:
پرتره ای از ماری آنتوانت، نوجوانی که آمادگی تحت اختیار گرفتن جایگاهش در تاریخ پرآشوب اواخر قرن هجدهم فرانسه را ندارد. از چهارده سالگی ملکه و راهی قصر می شود. آن جایی که آداب سختگیرانه، کشمکش های خانوادگی شدید و شایعه گستری بی رحمانه دربار شاهی فرانسه مایه حیرانی اش است. او لذات نفسانی در روزهای برنایی را مبنای خلاصی از نگاه کینه جو همگان در پی اجبار به ترک زندگی اش در نظر می گیرد. اما ناخواسته سبکسری، مایه خفت اش می گردد و سپری مناسب برای جامعه ای که در آستانه دگرگونی قرار دارد.
● بخشی از گفتگوها
▪ ماری آنتوانت: این چه مضحک است!
▪ Comtesse de Noailles: مادام! این کاخ ورسای است.
● کنفرانس مطبوعاتی
در تاریخ بیست و چهارم می کنفرانس مطبوعاتی فیلم ماری آنتوانت، در حضور سوفیا کوپولا کارگردان، کریستین دانست و جیسن شوارتزمن و دیگر بازیگران آرور کلمنت، استیو کوگان و مارینا فایت فول ، تهیه کننده راس کتز، همچنین طراح لباس ملینا کانونرو برگزار شد.
سوفیا کوپولا در خصوص شخصیت ماری آنتوانت اظهار داشت: من فیلمی سیاسی درباره انقلاب فرانسه نساخته ام. من مشخصات ماری آنتوانت را شرح کرده ام و رساله من در فیلم هست. او نمادی از فروریزی است. این رساله شایان قرائت و کاوشی بیشتر در خصوص ماری آنتوانت است. بیشتر حول تجربه انسانی این دختر جوان که هنگام چهارده سالگی به ورسای رفت و چطور در آنجا رشد یافت. به زعم من او صاحب خصلتی جالب توجه است. من پیوسته مجذوب قرن هجدهم فرانسه بوده ام. همچنین من کمی راجع به آن سوی فردیت او می دانستم. داستان درباره نوجوانان در ورسای است. همچنین مایل بودم در خور ظرفیت جوانی، مخاطبم از آن آگاه باشد.
کریستین دانست گفت: من فکر می کنم او متعلق به زمان خودش بود. از سویی دیگر بدان می اندیشیدم که او را در ورسای، امروزی نشان بدهم. سوفیا به من آزادی هایی داد که خودم باشم، به طوری که محصور بازنمایی آزارنده یک شمایل تاریخی در وضعیت حکومتی نباشم. این برای من به مثابه یافتن گوهری در ماری آنتوانت و انتقال آن توسط او به من بود که به مثابه تجربه موکد نفسانیات، واقعه ای از درون بسیار امید بخش است.
مشخصه اجرای من به طور کلی بسیار برایم درونی است. او درباره تاریخ فرانسه این چنین اظهار نظر می کند: هنگامی که شما در فرانسه پرورش پیدا می کنید درباره تاریخ این کشور می آموزید. وقتی در آمریکا درس می خوانید در کتاب درسی شما تاریخ فرانسه به یک پاراگراف کوتاه تقلیل می یابد. طبعا من میزان بسیاری نسبت به ماری آنتوانت آشنایی نداشتم. جز این که او گردن زده شد. بعد از خواندن نوول آنتونیو فریزر او در نظر من مبدل به زنی با مشخصه های بسیار انسانی گردید و حقیقت این که او ملکه ای بسیار جوان بود درگیر با یک چنین تراژدی ای. نوول آنتونیو آن را برای من در قالبی کاملا فردی پی ریزی کرد.
استیو کوگان به منتقدان فیلم گفت: هنگامی که شما فیلمی می سازید که به واقعه ای روشن اشاره دارد، اجتناب ناپذیر است که برخی در آن باره پاسخ منفی داشته باشند. بهتر است اینچنین باشد که خود امری مطبوع و نیکوست. این همسازی با ضربه ارزشمندی که وارد می کند در آنچه در ظاهر به پایان رسیده تاثیر می گذارد. مردمی که مایل به تماشای فیلمی از کوپولا هستند، دل بسته این مشخصه اند. او می خواست دست آویزی تاریخی را طبقه بندی و آن را برای زمانه خویش بازآفرینی کند.
سوفیا کوپولا در خصوص حاشیه صوتی فیلم اظهار می دارد: من مایل بودم از امتزاج قرن هجدهم با موسیقی امروز بهره ببرم به جهت استفاده از موسیقی ای که کیفیتی تاثیر گذار در خصوص آنچه را بر روی پرده اتفاق می افتاد داشته باشد. طی این موازنه، او (ماری آنتوانت) برانگیخته شد و من موسیقی ای را گزینش کردم که بیشتر آنچه باید به من ارائه داد.
جیسن شوارتزمن ایفا گر نقش لویی شانزدهم گفت: نزدیک شدن به نقش مرا به کندوکاو گسترده ای واداشت. اقداماتی جهت آگاهی یافتن بر آداب طبقه درباری مساله ای بود که همگی با آن درگیر بودیم. قواعد مذبور در ساختمان شخصیت ضروری به نظر می رسیدند. به هر روی همین چارچوب، جامه ها، زمان بندی و دیگر مقدورات برای من پیش برنده اند، و به وضوح دربرگیرنده هیجانات بشری است. این گونه بر ما پدیدار شد که می توانیم پرنفوذ و در عین حال محجوب باشیم و تلاطماتی اینچنین در آن زمان، بی شک احساساتی بی پایان است.
مارینا فایت فول درباره شخصیت ماری ترزای اتریشی که ایفای نقشش را بر عهده داشته است می گوید: با وجود آنکه شخصیت من، ماری ترزا بسیار آشفته بود، مشمول چند و چونی بسیار انسانی است. اما در فواصلی او تبدیل به هیولا می شود. آنچه در حق ماری آنتوانت انجام می دهد بسیار ستهم است. در واقع او شخصیتی کوچک و رو به نابودی در فیلم است و تا اندازه ای موجب دگردیسی در من نیز بود. (با خنده)
آرور کلمنت در خصوص شباهت ورسای به کن اظهار داشت: من در خصوص ارتباطاتی که در درازای زمان میان عناصر ایحاد می شود با سوفیا صحبت می کنم و از دید من کن الهام بخش طراحی ورسای بوده است. کن به سان ورسای قالبی پویا دارد. در کن همگی شاهد پذیرایی جانانه از مدعوین هستند. به یک میزان ورسای نیز ما را متوجه این نکته می سازد.
ملینا کانونرو طراح لباس فیلم گفت: سوفیا رهنمون های روشنی برای من داشت او نمی خواست به دوره زمانی ای که داستان فیلم بدان مرتبط است اکتفا کند، او دلش می خواست اجرایی تازه داشته باشد که البته به جهت ارجاعاتی که به امروز دارد برای شما قابل دریافت است. او علاقه ای به تکرار ماری آنتوانت که در فیلم ها یا در کار سایر نگارگران نامور دوران دیده اید نداشت.
منبع : وب سایت سینمائی هنر هفتم


همچنین مشاهده کنید