جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آگاهی و عملکرد زنان در مورد خودآزمایی سرطان پستان: یک مطالعه مورد - شاهدی


آگاهی و عملکرد زنان در مورد خودآزمایی سرطان پستان: یک مطالعه مورد - شاهدی
● زمینه و هدف:
سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان های زنان است که در صورت تشخیص زودرس و به موقع در مراحل اولیه شانس درمان آن افزایش یافته و موجب بالا رفتن طول عمر افراد مبتلا به این سرطان خواهد شد. این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی و عملکرد زنان از خودآزمایی پستان در دو گروه مبتلایان به سرطان پستان و گروه شاهد انجام گرفت تا از نتایج آن در طراحی برنامه های آموزشی مناسب در مورد افزایش آگاهی زنان درباره سرطان پستان و روش های تشخیص زودرس استفاده شود.
● روش کار:
این پژوهش از نوع مطالعه مورد - شاهدی بر پایه اطلاعات بیمارستانی است که روی ۳۰۳ زن مبتلا به سرطان پستان و ۳۰۳ زن به عنوان گروه شاهد انجام گرفت. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد و از آزمون آماری مجذور کای استفاده شد.
● یافته ها:
یافته ها نشان داد آگاهی از روش های تشخیص زودرس سرطان پستان در زنان مبتلا در حدود چهار برابر افراد گروه شاهد است (P<۰.۰۰۱). همچنین آگاهی از روش های لازم برای تشخیص به موقع سرطان پستان در گروه بیماران از گروه شاهد بیشتر است(P<۰.۰۰۱) . ۶۱%از زنان گروه مورد و ۳۲% از زنان گروه شاهد خودآزمایی پستان را از اقدامات لازم برای تشخیص زودرس سرطان پستان ذکر کردند. ۷۵%در گروه شاهد و ۴۷%در گروه بیماران زمان مناسب خودآزمایی را نمی دانستند (P<۰.۰۰۱). بیش از دو سوم افراد در هر دو گروه زمان مناسب و لزوم انجام خودآزمایی پستان در افراد یائسه یا باردار را نمی دانستند و اختلاف بین دو گروه از نظر آماری معنی دار بود(P<۰.۰۰۱) . انجام خودآزمایی پستان در زنان بیمار بیش از گروه شاهد بوده است. (P<۰.۰۴). و همچنین فاصله زمانی انجام خودآزمایی پستان به طور معنی داری در دو گروه متفاوت می باشد (P<۰.۰۱). دلایل عدم انجام خودآزمایی پستان در دو گروه دارای تفاوت معنی داری بوده است(P<۰.۰۵) . مراجعه منظم به پزشک برای معاینه و تشخیص زودرس در هر دو گروه پایین بود.
● نتیجه گیری:
با توجه به اینکه میزان آگاهی و عملکرد افراد تحت مطالعه در مورد خودآزمایی پستان و مراجعه به پزشک برای معاینات پستان پایین بوده است. بنابراین تدوین برنامه های آموزشی در رابطه با خودآزمایی ماهیانه پستان و گذراندن دوره آموزشی جهت ارتقای سطح آگاهی زنان در مورد تشخیص زودرس سرطان پستان و انجام صحیحی و مرتب آن ضروری می باشد.
یاوری پروین
محرابی یداله
پورحسین قلی محمدامین
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید