شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


اگر فیلم نفروشد از بدشانسی ماست


اگر فیلم نفروشد از بدشانسی ماست
«دیوار» یازدهمین فیلم محمد‌علی طالبی در مقام کارگردانی است که این روزها در سینماهای تهران و شهرستان‌ها روی پرده رفته است. فروش فیلم تا به حال راضی‌کننده بوده و آن‌طور که کارگردان و هارون یشایی تهیه‌کننده فیلم پیش‌بینی کرده بودند، تماشاگران سینما از «دیوار» استقبال کرده و آن را پسندیده‌اند.
داستان فیلم درباره دختر نوجوانی است که پس از مرگ پدرش تصمیم می‌گیرد، شغل او را که موتورسواری در دیوار مرگ است ادامه داده و از این راه برای خانواده امرار معاش کند. طالبی پیش از این برای کودکان و نوجوانان فیلم می‌ساخت او یکی از کارگردانان پرکار دهه ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران بود. «شهر موش‌ها»، «تیک و تاک» و «چکمه» یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های او هستند که علاوه‌بر ایران در خارج هم مورد استقبال قرار گرفت، اما «دیوار»ن یکی از معدود فیلم‌های سینمایی دهه اخیر است که به مخاطب جوان و نوجوان می‌پردازد. طالبی در این باره می‌گوید: «‌شخصیت‌های فیلم «دیوار» بزرگ‌شده شخصیت‌های «چکمه» و «تیک‌تاک» هستند و تفاوتی در آنها نمی‌بینم، فکر می‌کنم همان دختری که در فیلم «چکمه» بود؛ الان بزرگ شده و موتورسواری می‌کند.»
او برای نگارش فیلمنامه این فیلم درباره دخترانی که از این راه امرار معاش می‌کنند، تحقیق کرده و پنج سال صرف نوشتن فیلمنامه کرده است: «‌اصل داستان براساس تحقیقاتی است که حدود سه‌سال در چند پارک تهران ازجمله «ارم» درباره دخترهایی که در این رشته فعالیت می‌کردند انجام دادم و مصاحبه‌هایی با خودشان و پدرانشان داشتم که در نهایت به فیلمنامه موجود رسیدم. این فیلم مبتنی براساس یکسری از اتفاقات مستند در زندگی دخترانی که در این سن‌وسال هستند و در رشته موتورسواری فعالیت می‌کنند شکل گرفته است و عمدتا بعضی از آنها به‌دلیل آنکه سن‌شان بالاتر رفته، نمی‌توانند در این رشته کار کنند و این باعث شده حتی بعضی‌هایشان کارشان را از دست بدهند و درآمد خانواده‌ بریده شود. حدود ۵ سال طول کشید تا کار به اجرا رسید، قرار بود ۲ سال پیش خودم به‌عنوان تهیه‌کننده، فیلم را بسازم و تا مرحله پیش‌تولید و انتخاب بازیگر هم پیش رفتیم، اما به‌خاطر این‌که وام و تسهیلات فارابی آماده نشد کار متوقف شد.»
گلشیفته فراهانی و مهرداد صدیقیان دو بازیگر این فیلم هستند که در دیوار مرگ موتورسواری می‌کنند. آنها زیر‌نظر مربی آموزش دیده‌اند و در بخش‌های پایینی دیوار مرگ موتورسواری می‌کنند و بازیگران بدل تنها در قسمت‌های بالایی حضور داشته‌اند. صدیقیان تاکنون در دو فیلم «عصر جمعه»، «اتوبوس شب» بازی کرده و «دیوار» سومین تجربه او در سینما است. او در انتخاب‌های خود دقت می‌کند و تاکنون در فیلم‌های قابل قبولی بازی کرده است. کیومرث پوراحمد او را برای بازی در این فیلم به طالبی پیشنهاد داده است. طالبی پیش از آن هیچ شناختی از صدیقیان نداشته و با اتکا به پوراحمد این نقش را به صدیقیان سپرده است. او درباره نقش خود می‌گوید: «شهاب نقش ملموسی است که نظیر آن در جامعه دیده می‌شود. او آدم پیچیده‌ای نیست و تماشاگران به‌راحتی می‌توانند با او ارتباط برقرار کنند.»
صدیقیان از نتیجه کار خود راضی است و همان‌طور که انتظار داشته «دیوار» فیلم خوبی از کار درآمده است: «همیشه تا مطمئن نباشم فیلمی خوب از کار درمی‌آید، بازی در آن را نمی‌پذیرم. خوشبختانه این بار هم درست تشخیص دادم و از نتیجه کار راضی‌ام.»
گلشیفته فراهانی بازیگر مقابل او در «دیوار» است و تجربه بیشتری از صدیقیان در بازیگری دارد. او سعی کرده همپای فراهانی حرکت کند و از تجربیات او بهره بگیرد: «خانم فرهانی تجربه زیادی دارند و بازیگر حرفه‌ای سینما هستند. نمی توانم، بگویم ایشان به من کمک کردند. من سعی کردم پا‌به‌پای ایشان کار کنم. آقای کاسبی بازیگر پیشکسوت و با تجربه‌ای هستند و ما ناخودآگاه از تجربه‌های ایشان استفاده کنم.»
او هم مانند دیگر دست‌اندرکاران فیلم به فروش بالای آن امیدوار است و می‌گوید: «ریتم تند، ورزشی بودن و موضوع فیلم که درباره دختر موتورسوار است باعث بالا رفتن فروش فیلم می‌شود. آقای طالبی کارگردان خوبی هستند و فیلم‌های «چکمه» و «تیک‌تاک» ایشان جز به‌یادماندنی‌ترین فیلم‌های سینمای ایران هستند که همه به خوبی این فیلم‌ها را به‌یاد می‌آوردند.»
هارون یشایی تهیه‌کننده فیلم انتظار فروش یک میلیاردی دارد و می‌گوید: «‌تجربه به ما نشان داده، تبلیغات شهری و تیزرهای تلویزیو.نی تاثیر چندانی در فروش فیلم ندارد. تیزر بسیاری از فیلم‌ها بارها از تلویزیون پخش می‌شود، اما فروش زیادی نمی‌کنند.
۸۰‌درصد فروش به تبلیغ دهان‌به‌دهان تماشاگران برمی‌گردد. آنها سهم عمده‌ای در فروش فیلم دارند و با تعریف از فیلم می‌توانند تماشاگران بسیاری را به سینما بکشانند. با توجه به تعطیلی مدارس و به پایان رسیدن کنکور، مردم میل بسیاری به سینما رفتن دارند. داستان «دیوار» جذاب است و مثل بسیاری از فیلم‌های امسال قصه تکراری همراه با یک مثلث عاشقی ندارد. فیلم باید خوب بفروشد اگر این اتفاق نیافتد حتما ما شانس نیاورده‌ایم.»
گلاویژ نادری
منبع : سایت خبری ـ تحلیلی سینمای ما


همچنین مشاهده کنید