شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


چه افرادی مشمول خدمات سازمان تأمین اجتماعی هستند؟


چه افرادی مشمول خدمات سازمان تأمین اجتماعی هستند؟
● ماده ۴ : مشمولان این قانون عبارتند از:
▪ افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می کنند.
سازمان تامین اجتماعی مکلف است با استفاده از مقررات عام قانون تامین اجتماعی ، صاحبان حرف و مشاغل آزاد را به صورت اختیاری در برابر تمام یا قسمتی از مزایای قانون تامین اجتماعی ، بیمه نماید. چگونگی انجام بیمه و نرخ حق بیمه و همچنین میزان مزایای مربوطه ، به موجب آیین نامه ای خواهد بود که به تصویب هیات دولت خواهد رسید.
ـ تبصره یک: بیمه شده مختار است که سطح درآمد ماهانه خود را که مبنای پرداخت حق بیمه قرار می گیرد بین حداقل و حداکثر دستمزد قانونی انتخاب نماید.
ـ تبصره ۲ : از تاریخ تصویب این قانون ، مفاد بند ب و تبصره ۳ ماده ۴ قانون و همچنین آیین نامه مربوط ملغی می گردد.
ـ تبصره ۳ : کلیه اتباع ایرانی اعم از شاغل یا غیرشاغل در فعالیت های مختلف در خارج از کشور که بیمه آنان با مقررات قانون تامین اجتماعی و تغییرات بعدی آن مغایرت نداشته باشد، می توانند بطور اختیاری مشمول مقررات این قانون و آیین نامه های مربوط قرار گیرند، مشروط بر اینکه بیمه شده حق بیمه خود را به طور منظم پرداخت نماید، بدیهی است سازمان در مورد این قبیل از بیمه شدگان مانند سایر بیمه شدگان داخل کشور، مکلف به ارائه خدمات و انجام تعهدات قانونی براساس آیین نامه و مقررات مربوط در ایران خواهد بود.
▪ دریافت کنندگان مستمری های بازنشستگی ، ازکارافتادگی ، و فوت
ـ تبصره یک: مستخدمین وزارتخانه ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و مستخدمان مؤسسات وابسته به دولت که طبق قوانین مربوط به نحوی از انحا از موارد مذکور در ماده سه این قانون بهره مند می باشند در سایر مواردی که قوانین خاص برای آنها وجود ندارد طبق آیین نامه ای که به پیشنهاد وزارت رفاه اجتماعی و تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیات وزیران خواهد رسید، تابع مقررات این قانون خواهند بود.
ـ تبصره ۲: مشمولان قانون استخدام نیروهای مسلح و افزارمندان مشمول قانون تعاون و بیمه بازنشستگی افزارمندان ارتش، از شمول این قانون خارج بوده و تابع قانون و مقررات خاص خود خواهند بود.
ـ تبصره ۳: ملغی گردیده .
ـ تبصره ۴ : مشمولان قانون حمایت کارمندان در برابر اثرات ناشی از پیری و ازکارافتادگی و فوت ، همچنان تابع مقررات قانون مذکور خواهند بود. مؤسسات مشمول قانون مذکور مکلفند با اعلام سازمان تامین خدمات درمانی، حق بیمه درمانی سهم خود و بیمه شده را کسر و توسط صندوق حمایت مربوط ، به سازمان نامبرده بپردازند. میزان حق بیمه درمانی موضوع این ماده تابع ضوابط و مقررات بیمه خدمات درمانی موضوع قانون تامین خدمات درمانی مستخدمین دولت است و نحوه وصول آن عیناً به ترتیبی است که در قانون حمایت کارمندان در برابر اثرات ناشی از پیری و ازکارافتادگی و فوت پیش بینی شده است .
▪ ماده ۵ : بیمه اتباع بیگانه که طبق قوانین و مقررات مربوط در ایران به کار اشتغال دارند تابع مقررات این قانون خواهد بود مگر در موارد زیر:
▪ در صورتی که بین دول متبوع آنان و دولت جمهوری اسلامی ایران موافقتنامه های دوجانبه یا چندجانبه تامین اجتماعی منعقد شده باشد که در این صورت طبق موافقتنامه عمل خواهد شد.
▪ هرگاه تبعه بیگانه طبق گواهی مقامات صالح دولت متبوع خود در مدت اشتغال در ایران در کشور خود یا در کشور دیگر در موارد پیش بینی شده در ماده ۳ این قانون کلاً یا بعضاً بیمه شده باشد که در این صورت در همان موارد از شمول مقررات این قانون معاف می باشند.
ـ تبصره: حوادث ناشی از کار اتباع کشورهای ملحق شده به مقاوله نامه شماره (۱۹) سازمان بین المللی کار از شمول بند (ب ) مستثنی می باشد و نرخ و ماخذ حق بیمه، طبق آیین نامه ای خواهد بود که توسط سازمان تامین اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
● ماده ۶ : اجرای هر یک از موارد مندرج در ماده سه این قانون درباره روستاییان و افراد خانواده آنها به تدریج در مناطق مختلف مملکت و به تناسب توسعه امکانات و مقدورات سازمان به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب شورای عالی سازمان با توجه به ماده ۱۱۷ این قانون خواهد بود.
▪ ماده ۷ : افراد شاغل در فعالیت هایی که تا تاریخ تصویب این قانون ، مشمول بیمه های اجتماعی نشده اند به ترتیب زیر به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب وزیر رفاه اجتماعی مشمول مقررات این قانون قرار خواهند گرفت :
▪ موارد مذکور در بندهای (ج ـ د ـ هـ ـ و) ماده ۳ این قانون، به تدریج و با توجه به امکانات سازمان اجرا خواهد شد و در این صورت میزان حق بیمه با توجه به ماده ۲۸ این قانون تا خاتمه سال ۱۳۵۴، ۱۹ درصد حقوق یا مزد و از اول سال ۱۳۵۵ معادل ۲۱ درصد حقوق یا مزد خواهد بود که در سال ۱۳۵۴ کارفرما ۱۳ درصد و بیمه شده ۴ درصد و دولت ۲ درصد و از سال ۱۳۵۵ کارفرما ۱۴ درصد و بیمه شده ۵ درصد و دولت ۲ درصد می پردازند.
▪ موارد مذکور در بندهای الف و ب ماده ۳ این قانون به تدریج و در صورتی اجرا خواهد شد که سازمان وسایل و امکانات درمانی لازم را برای بیمه شدگان فراهم کرده باشد. الزام کارفرمایان یا افرادی که به موجب این ماده مشمول مقررات این قانون می شوند به تادیه حق بیمه از تاریخی است که بیمه آنها از طریق انتشار آگهی در روزنامه یا کتباً اعلام می شود.
● ماده ۸ : بیمه افراد و شاغلان فعالیت هایی که تا تاریخ تصویب این قانون به نحوی از انحا مشمول مقررات قانون بیمه های اجتماعی یا قانون بیمه های اجتماعی روستاییان قرار گرفته اند با توجه به مقررات این قانون ادامه خواهد یافت .
ـ تبصره : شرایط مربوط به ادامه تمام یا قسمتی از بیمه های مقرر در این قانون برای کسانی که به علتی غیر از علل مندرج در این قانون، از ردیف بیمه شدگان خارج شوند به موجب آیین نامه مربوط تعیین خواهد گردید و به هر حال پرداخت کلیه حق بیمه در این قبیل موارد به عهده بیمه شده خواهد بود.
● ماده ۹: ملغی شده است .
● ماده ۱۰ : از تاریخ اجرای این قانون، سازمان بیمه های اجتماعی و سازمان بیمه های اجتماعی روستاییان در سازمان تامین اجتماعی ادغام می شوند و کلیه وظایف و تعهدات و دیون و مطالبات و بودجه و دارایی و کارکنان آنها با حفظ حقوق و سوابق و مزایای استخدامی خود که تا تاریخ تصویب و اجرای آیین نامه موضوع ماده ۱۳ این قانون معتبر خواهد بود، به سازمان منتقل می گردند.
● ماده ۱۱ و تبصره آن ملغی شده است .
● مواد ۱۲ الی ۱۷ و ۱۹ الی ۲۷ به موجب لایحه قانونی اصلاح قانون تشکیل سازمان تامین اجتماعی مصوب ۲۸/۴/۱۳۵۸ شورای انقلاب و اساسنامه سازمان تامین اجتماعی مصوب ۱۰/۶/۱۳۵۸ هیات وزیران منسوخ گردیده است .
● ماده ۱۸ : آیین نامه داخلی شورای عالی سازمان پس از تصویب شورا به موقع اجرا گذارده خواهد شد.
منبع : هفته نامه آتیه


همچنین مشاهده کنید