جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

طبقه بندی استاندارد بین المللی جمجمه جوانان ۲۴-۲۲ ساله تهران در سال ۸۰-۱۳۷۹


طبقه بندی استاندارد بین المللی جمجمه جوانان ۲۴-۲۲ ساله تهران در سال ۸۰-۱۳۷۹
● سابقه و هدف:
سفالومتری علم اندازه گیری ابعاد جمجمه می باشد که به کمک آن فرم جمجمه و نحوه رشد و نمو آن مشخص می گردد. این علم در دو دهه گذشته به عنوان یکی از رشته های فعال و پویا در علم پزشکی و پزشکی قانونی شناخته شده است. با توجه به اهمیت موضوع، به منظور بررسی طول، عرض و شاخص جمجمه و تعیین فرم جمجمه جوانان این مطالعه در سال ۸۰-۱۳۷۹ در شهر تهران صورت گرفت.
● مواد و روش ها:
۱۷۱۲ نفر از جوانان مذکر و مونث ۲۴-۲۲ ساله مورد بررسی سفالومتری قرار گرفتند. از این تعداد ۹۵۳ نفر مذکر و ۷۵۹ نفر مونث بودند. نمونه ها سالم و از مناطق پنجگانه شهر تهران بطور داوطلبانه انتخاب گردیدند. تحقیق به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفت. در این بررسی طول و عرض جمجمه بوسیله سفالومتر مدرج میلیمتری مارتین سالر با دقت ۰.۵ میلیمتر اندازه گیری شد. به کمک این ابعاد، شاخص جمجمه بدست آمد و بر اساس این شاخص، شکل جمجمه به چهار طبقه استاندارد بین المللی دولیکوسفال، مزوسفال، براکیسفال و هیپربراکیسفال طبقه بندی شد. سپس درصد فراوانی و درصد طبقات جمجمه در جنس مذکر و مونث مورد مقایسه قرار گرفت.
● یافته ها:
در تحقیق حاضر میانگین و انحراف معیار عرض، طول و شاخص جمجمه (میلیمتر) در جنس مونث بترتیب ۱۱ ±۱۴۱، ۱۲± ۱۸۶ و ۶± ۷۶ و در جنس مذکر به ترتیب ۱۴۶±۱۲، ۱۹۳±۱۶ و ۶ ±۷۵ محاسبه شد. مشاهده گردید که طول و عرض جمجمه در جنس مذکر بیشتر از جنس مؤنث بوده و اختلاف موجود ار نظر آماری معنی دار است ((p<۰.۰۰۱، حال آنکه شاخص جمجمه در دو جنس دارای اختلاف آماری معنی دار نمی باشد. در این بررسی، طبقه براکیسفال با ۴۲% در جنس مونث و ۳۷% در جنس مذکر، نوع غالب را تشکیل داد و طبقه دولیکوسفال با ۱۱% در جنس مونث و ۹% در جنس مذکر، نوع نادر را شامل گردید.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
گر چه در طول و عرض جمجمه افراد مذکر و مونث اختلاف وجود دارد ولی در هر دو جنس، طبقه براکیسفال گروه غالب و طبقه دولیکوسفال گروه نادر را تشکیل می دهند.
اکرم ابوالحسن زاده
رضا ماستری فراهانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید