جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سعودی ها آرام آرام می آیند


سعودی ها آرام آرام می آیند
دیدار تیم‌های ملی ازبکستان و عربستان در مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه گلورا بانک کارنو جاکارتا آغاز شد و دو تیم با سبک بازی متفاوت،‌ دیدار بیست‌‌وهشتم جام چهاردهم را آغاز کردند. قضاوت این دیدار به عهده جی کیون بود تا تکلیف آخرین این مرحله را مشخص کند و نام چهارمین تیم راه‌یافته به مرحله نیمه نهایی مشخص شود.
عربستانی‌ها با سیستم همیشگی خود یعنی همان آرایش ۲-۵-۳ پا به میدان گذاشتند و قصد داشتند با تکیه بر مهارت‌های فنی مالک ماز و یاسر القحطانی، دو مهاجم جوان خود به گل برسند و در سوی دیگر ازبک‌های تنومند با به کار گیری شاتسکیخ در نوک پیکان حمله خود با سیستم جالب ۱-۵-۴ قصد بازگشایی دروازه حریف را داشتند.
این بازی با گل زودهنگام عربستانی‌ها صحنه‌های جالبی را در ادامه به‌دنبال داشت زیرا فرار به کناره‌های هافبک عربستان و پاس در عرض او با شوت سنگین مالک ماز همراه شد و دفع ناقص نستراف مقابل یاسر القحطانی فرود آمد تا او اولین گل عربستان را در دقیقه ۳ بازی به ثمر برساند. این گل برای حملات بی‌شائبه ازبک‌ها بهانه خوبی بود چرا که آنها از این پس به شدت به حریف خود فشار می‌آوردند و سعی در به ثمر رساندن گل تساوی داشتند.
ازبکستان در دقیقه ۸ با شوت سرکش تیمور کاپاتزه، دیرک دروازه عربستانی‌ها را به لرزه درآوردند و ۵ دقیقه بعد هم شاتسکیخ در مصافی تک به تک با یاسر المسلم توپ را به دیرک عمودی سمت چپ دروازه کوبید تا نشان دهد ازبک‌ها عطش بالایی برای گلزنی دارند. فریادهای اینیلیف و بی‌قراری‌های او نیز برای به ثمر رسیدن گل تساوی نیز جالب بود چرا که مدام ساعت خود را نگاه می‌کرد و بازیکنانش را برای حضور در نیمه حریف ترغیب می‌کرد.
جباراف، هافبک پیش‌تاخته ازبک‌ها هم می‌توانست گل تیمش را به ثمر برساند اما هوشیاری موسی در پوشش به موقع دفاع مانع از شوتزنی دقیق او شد تا توپش با اختلافی اندک از کنار دروازه عربستان راهی اوت شود. فشار ازبکستان بیش از حد انتظار بود و بدشانسی و البته در چندین صحنه درخشش فوق‌العاده گلر عربستان مانع از توفیق ازبک‌ها در گلزنی شد اما در این بین شاگردان خولیو سزار از ضدحملات غافل نبودند و اگر شیرجه به موقع نستراف در دقیقه ۴۱ بازی نبود، شاید مالک ماز با موقعیت به‌دست آمده از کنج هجده قدم دروازه ازبک‌ها را برای دومین بار باز کرده بود.
عربستانی‌ها با دستور سرمربی خود در دقایق پایانی نیمه اول جلو آمدند تا شانس خود را برای گلزنی مجدد امتحان کنند ولی ضدحمله ناگهانی ازبکستان این تیم را تا آستانه دریافت گل تساوی هم پیش برد به صورتی که شوت سرکش دنیس‌اف با اختلاف بسیار اندکی از کنار دست‌های دروازه‌بان عربستان راهی اوت شد.
نیمه دوم بازی هم همان طور که پیش‌بینی می‌شد با حملات جدی ازبک‌ها آغاز شد و در موقعیت به‌وجود آمده در محوطه هجده قدم عربستان، ابراهیم‌اف که از دفاع تا آن منطقه هم جلو آمده بود شوت سنگینی را روانه دروازه المسلم کرد که این بار هم دیرک سمت چپ دروازه به کمک او آمد تا توپ وارد دروازه نشود. عربستان هم در ضدحمله خود در دقیقه ۷۰ صاحب موقعیت شوتزنی شد ولی شوت تایسیر الجاسم با بدشانسی راهی اوت شد.
عربستانی‌ها در سه دقیقه بعد هم صاحب موقعیت تک به تک شدند اما خروج به موقع نستراف باعث شد تا توپ احمد الموسی به بدن او کوبیده و راهی کرنر شود. عربستانی‌ها در دقیقه ۷۵ توسط همین مهاجم به گل رسیدند چرا که پاس در عمق و تند و تیز القحطانی احمد الموسی را روی شش قدم صاحب توپ کرد و شوت او به زاویه مخالف باعث شد تا ازبکستان دومین گل خود را نیز دریافت کند. ناگفته نماند که تا این دقیقه شاتسکیخ یک گل سالم را هم روی ضربه برگشت از ایستگاهی به ثمر رسانده بود اما کمک‌داور این بازی ناعادلانه رأی به ناصحیح‌بودن این گل داده بود.
فشار شاگردان اینیلیف بیشتر هم شد چرا که سولومین تازه‌نفس برای تیم ازبکستان به میدان آمد و اتفاقاً او نیز گل اول تیمش را در دقیقه ۸۱ به ثمر رساند. در این صحنه هم که مصادف با چهارمین برخورد توپ با دیرک افقی دروازه از روی ضربه ایستگاهی بود توپ مقابل پا‌های سولومین فرود آمد و او دروازه خالی از دروازه‌بان را باز کرد.
جالب‌تر اینکه الکساندر گنریخ در دقیقه ۸۳ هم دیرک دروازه عربستان را برای پنجمین بار به لرزه درآورد اما انگار این دروازه طلسم شده بود که در نهایت هم بازی با همین نتیجه به پایان رسید تا اینکه ازبکستان ناعادلانه از دور مسابقات کنار رود.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید