جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


چهره واقعی ارانی


چهره واقعی ارانی
کتاب حاضر که در واقع رساله دکتری نویسنده در آلمان است، به زعم بزرگ علوی، نشان می دهد که نویسنده با چه کوشش و دقت علمی ادعاهای خود را به کرسی نشانده است تا خلاف آنچه را که دیگران در ۶۰ سال به قصد بهره برداری سیاسی و البته خودخواهی و اغراض شخصی واقعیت و حقیقت جلوه داده بودند، اثبات کند.
احمدی می نویسد؛ بر این باورم که تحقیق و مطالعه دوره های مختلف تاریخ جنبش چپ در ایران، وزن سنگینی در راستای جامعیت بخشیدن به کار پژوهشی تاریخ معاصر ایران دارد.
برای پژوهنده تاریخ معاصر ایران، مطالعه و شناخت دوره های تاریخ جنبش چپ ایران جهت یک بررسی علمی و جامعه اجتناب ناپذیر است، زیرا بخشی از سیر اندیشه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی معاصر ایران - از انقلاب مشروطیت به بعد - با تفکر چپ عجین بوده است، به ویژه آنکه شمار بزرگی از روشنفکران و انسان های مبارز و عدالتخواه و شخصیت های اجتماعی و فرهنگی سده اخیر تاریخ ایران، دوره ای از زندگی شان را در طیف سیاسی چپ ایران گذرانیده اند.
کتاب حاضر کوششی است در راستای بررسی دوره ای از تاریخ جنبش چپ دموکراتیک ایران، یعنی کنکاش پیرامون «تاریخچه فرقه جمهوری انقلابی و گروه ارانی (۱۳۱۶- ۱۳۰۴)» که متاسفانه تاکنون زیر آوار انواع تحریف ها و کژنگری های آگاهانه و یا ناآگاهانه به درستی شناخته نشده است. از این رو، شیوه نگارش این رساله عمدتا برای باز نمودن ابعاد تحریف ها و آشنایی با واقعیت های مکتوم مانده، نقلی و تحلیلی است. در اسناد و نوشته های موجود، تاریخ جنبش چپ در ایران، به دوران سوسیال - دموکراسی، حزب کمونیست ایران و سپس جریان های چپ سال های پس از شهریور ۱۳۲۰ تقسیم بندی شده است.
در این تقسیم بندی تاریخی، عملا جریان فعالیت های گروه دکتر ارانی را در دوره دوم محسوب کرده اند و بدین ترتیب ارانی را از فعالان حزب کمونیست ایرانی معرفی نموده اند. هنگامی که در جریان کار پژوهشی به تحریف یاد شده و یک سلسله تحریف های دیگر درباره دکتر تقی ارانی روبه رو شدم، تصمیم به انتشار برداشت های خود در این باره گرفتم. کتاب حاضر نتیجه آن است که در سال ۱۳۷۱ در تیراژ خیلی محدود در آلمان منتشر گردید. ماخذ این پژوهش علاوه بر مصاحبه ها، دست نوشته ها، اسناد و مدارک، خاطرات سیاسی منتشر شده و منتشر نشده، نقد و بررسی ده ها کتاب و نوشته است.
نویسنده در باب تاریخچه فرقه جمهوری انقلابی ایران می نویسد؛ واقعیات مربوط به تاریخچه و نیز دیدگاه ایدئولوژیک - سیاسی فرقه جمهوری انقلابی ایران، بیش از نیم قرن از موضع راست و چپ و در مواردی نادانسته تحریف شده است و به این شکل تا امروز، به طور مستقیم و غیرمستقیم به درون نوشتارها و آثار نویسندگان و مورخان ایرانی و خارجی راه پیدا کرده است .فعالیت سیاسی دکتر تقی ارانی هنگام اقامت وی در آلمان (۱۳۰۸- ۱۳۰۱) با پایه گذاری فرقه جمهوری انقلابی ایران در سال ۱۳۰۴ آغاز شده بود.
سند «بیان حق» مهمترین بیان نامه این جریان سیاسی است که در ۳۹ صفحه در سال ۱۳۰۶ در برلین انتشار یافت و سپس در ایران و اروپا پخش گردید. کتاب مشتمل بر سه فصل است؛ تاریخچه فرقه جمهوری انقلابی ایران، تاریخچه گروه ارانی و متن سند «بیان حق».
حمید احمدی
ناشر؛ اختران،چاپ اول؛ ۱۳۸۵
۱۱۰۰ نسخه،۲۲۸ صفحه
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید