جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


عصر بی‌منطقی


عصر بی‌منطقی
● چرا باید آن را بخوانیم؟
این کتاب که در سال ۱۹۸۹ به رشتهٔ تحریر در آمده، شامل پیش‌بینی‌هایی درمورد روش‌های توسعه و تقویت کار است. نویسنده دیدگاه‌های ارزشمندی درمورد توسعه و تحول ساختارهای سازمانی همچون کار مبتنی بر دانش و علم، تأمین منابع از خارج و ادغام‌های استراتژیک بیان می‌کند که همگی نمایانگر شاخصه‌های اقتصاد نوین هستند.
● نحوه شروع
عصر بی‌منطقی زمانی است که آینده به‌دست ما و برای ما شکل گرفته است. در چنین زمانی، انواع جدیدی از سازمان‌ها همراه با الگوهای سازمانی جدید همچون تأمین منابع از خارج، ارتباطات، تبادل دارایی‌های اطلاعاتی و ظهور کارکنان آگاه و مطلع به‌وجود می‌آیند.
کارکنان به مهمترین بخش برای ایجاد توازن بین کار و زندگی تبدیل می‌شوند. نمودار کاری ما، شرایطی برای تشریح چنین تفاوت‌هایی خواهد بود. این نمودار شامل کارهای دارای دستمزد، کارهای دارای حق‌الزحمه، کار در خانه، کارهای مجانی و کارهای مطالعاتی خواهد بود.
تغییرات اجتماعی ناشی از این دستاوردها در الگوهای متغیر کسب و کار که ترکیبی از شرکت‌های کوچک و مجتمع‌های بزرگ است، منعکس خواهد شد. ممکن است برای اجرای برخی پروژه‌ها، ائتلاف‌هایی ولو موقت، میان شرکت‌های کوچک و بزرگ ایجاد شود.
● مشارکت
۱. مفهوم عصر بی‌منطقی
عصر بی‌منطقی زمانی است که آینده به‌دست ما و برای ما شکل گرفته است. تنها پیش‌بینی واقعی آن است که هیچ پیش‌ بینی دربارهٔ آینده، واقعی نیست. این واقعیت فرصتی برای اندیشیدن دربارهٔ نامحتمل‌ها و انجام دادن کارهای غیرمنطقی است.
۲. شکل‌های جدید سازمانی
● در عصر بی‌منطقی، شکل‌های سازمانی جدیدی بروز خواهند کرد:
▪ سازمان‌های بی‌ریشه
▪ سازمان‌های فدرال
▪ سازمان‌های سه
سازمان‌های بی‌ریشه، مبتنی بر وجود مدیران و کارکنانی است که تحت حمایت پیمانکاران خارجی و منابع کمکی نیمه وقت قرار دارند.
سازمان‌های فدرال، نوعی از سازمان‌های فاقد تمرکز هستند که در آن قدرت مرکزی به گروه‌های مختلف سازمانی واگذار شده است و مرکز به جای هدایت و کنترل، فقط امور مختلف را هماهنگ میکند، مشورت می‌دهد، تأثیر می‌گذارد و پیشنهاد می‌دهد. فدرالیسم، روشی برای ترکیب‌کردن اختیارات افراد با اصول اقتصادی و هماهنگ‌کردن آن‌هاست .
سازمان‌های موسوم به سهI ، مبتنی بر داده‌ها ، اطلاعات و عقاید هستند. این نوع سازمان‌ها به مثابهٔ دانشگاه بوده و به‌دنبال افزایش اطلاعات افراد هستند. برای تحقق این هدف، این سازمان‌ها از دستگاه‌های هوشمند و افراد هوشمند که قادر به کار کردن با آن دستگاه‌ها هستند، استفاده می‌نمایند.
۳. الگوهای نوین کاری
هندی افزایش تأمین منابع از خارج، ارتباطات، تبادل دارایی‌های فکری و ظهور کارکنان مطلع و آگاه را پیش‌بینی کرده است. او همچنین پیش‌بینی کرده که این دستاوردها بر افراد تأثیرگذار باشند. این مفاهیم به تعریف مجدد ماهیت کار، و همچنین برقراری توازن میان کار و زندگی کمک شایانی نموده است.
۴. نمودار کاری
نمودار کاری روشی برای تشریح شرایط مختلف کاری در زندگی ما و قرار دادن آن‌ها در چارچوبی متوازن است. نمودار کاری دارای پنج طبقه‌بندی جزئی و دو طبقه‌بندی کلی است:
▪ کار دارای دستمزد و کار دارای حق‌الزحمه که هر دو جزو کارهایی هستند که باید در ازای آن‌ها پول پرداخت کرد.
▪ کار در خانه، کار مجانی و کار تحقیقاتی که هر سه جزو کارهای رایگان هستند.
در مورد اول، باید در ازای زمان صرف شده برای کار، پول پرداخت شود. کار دارای حق‌الزحمه، کاری است که پول آن در ازای نتیجهٔ کار پرداخت می‌شود. کارمندان کار دارای دستمزد و متخصصان، صنعت‌کاران و شاغلان کارهای آزاد، کارهای دارای حق‌الزحمه انجام می‌دهند. کار دارای حق‌الزحمه رواج بیشتری یافته زیرا بسیاری از این کارها در خارج از سازمان انجام می‌شود.
برخی کارمندان نیز هر دو نوع کار را انجام می‌دهند که کار حق‌الزحمه‌ای آن‌ها در چارچوب دریافت پاداش انجام می‌شود.
کار در خانه، شامل تمامی کارهایی است که در خانه انجام می‌شود از آشپزی و نظافت تا نگه‌داری از کودکان و سالمندان. این کارها چه داوطلبانه باشند و چه اجباری، در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند.
کار مجانی، کاری است که در خارج از خانه و به‌صورت رایگان انجام می‌شود. مانند کار برای گروه‌های محلی یا خیریه.
کار تحقیقاتی نیز یک نوع کار است نه یک نوع خلاقیت.
۵. نموداری گسترده‌تر
در گذشته، از نظر اکثر مردم، نمودار کاری تنها یک بخش داشت و آن هم دورهٔ شغلی افراد بود. این یک استراتژی پرخطر بود. افراد معدودی از پولشان به‌عنوان دارایی خود استفاده می‌کردند و این کاری است که هنوز هم برخی از مردم انجام می‌دهند. دورهٔ شغلی شامل همه چیز بود مانند علاقه یا رضایت شغلی، افراد خوب، شرکتی خوب و فرصت‌های توسعه.
۶. تأمین هزینه‌های نمودار کاری
در نمودارهای کاری، بسیاری از مردم فقط به پول فکر می‌کنند، نه پول حاصل از دستمزد. ممکن است این پول از راه‌های مختلفی به‌دست آید مانند مستمری، کار نیمه وقت یا فروش برخی اقلام و کالاها. مردم باید مهارت‌های مختلفی به‌دست آورند تا بتوانند با ارائه آن‌ها، پول خوبی تحت عنوان دستمزد دریافت کنند.
۷. تغییر الگوهای کسب و کار
جهان، مملو از مورچه‌ها و فیل‌هاست یعنی شرکت‌های کوچک و مجتمع‌های بزرگ یا بلوک‌های بزرگ سیاسی و اقتصادی و کشورهای کوچک.
البته ممکن است یک شرکت کوچک هم بتواند مانند یک شرکت بزرگ، جهانی شود اما در عین حال ممکن است خیلی زود از صحنهٔ روزگار محو شود. شرکت‌های بزرگ، دارای نوعی ضمانت برای استمرار کارشان هستند اما شرکت‌های کوچک، نوآوری‌های زیادی ارائه می‌نمایند.
برخی سازمان‌های ویژه نیز وجود خواهند داشت که ترکیبی از شرکت‌های بزرگ و کوچک برای اجرای برخی پروژه‌های خاص هستند.
● محتوا
این کتاب بسیاری از تغییرات مهم در الگوهای کاری را پیش‌بینی می‌کند که هم‌اکنون رایج شده‌اند مانند تأمین منابع از خارجی، ارتباطات و تیم‌های پروژه‌های مجازی سازمان‌های مختلف.
منبع : نشریه میثاق مدیران


همچنین مشاهده کنید