شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


لبنان، لبنان


لبنان، لبنان
لطفا به این پرسش من پاسخ دهید: اگر شما صد نفر غیرنظامی بیگناه و یك شبه نظامی را بكشید، آیا جنگ را برده اید یا باخته ایدممكن است پاسخ دهید: «خوب، اما یك شبه نظامی می توانست دویست نفر، هزار نفر یا تعداد بیشتری آدم را بكشد.»اما پرسش بعدی كه به دنبال می آید این است: اگر با كشتن یكصد آدم بیگناه، شما پنج نفر «جدید» به وجود آورید و نیز یك پایگاه مردمی را به طرفی سوق دهید كه به آنها كمك رساند و با آنها همدردی كند، آیا برای نسل های آینده هم میهنانتان در مجموع امتیازی مثبت به دست آورده اید، یا دشمنی كه مستحق آن هستیدرئیس ستاد ارتش اسرائیل در ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶ باریك بینی های تفكر نظامی ملتش را برای ما روشن كرد.
او به ما گفت كه عملیات نظامی طراحی شده برای لبنان «زمان را به بیست سال قبل بازخواهد گرداند.» خوب، من بیست سال پیش در لبنان بودم و اصلا تصاویر زیبایی ندیدم.سرتیپ اسرائیلی پس از این گفته ها، به وعده اش عمل كرده است. من درست ۲۸ روز پس از اسیر شدن دو سرباز اسرائیلی به دست حزب الله اقدام نظامی كاملا رایجی كه خود اسرائیلی ها هم بارها به آن دست زده اند این مطلب را می نویسم.طی این مدت ۹۳۲ لبنانی كشته و بیش از ۳ هزار لبنانی زخمی شده اند. ۹۱۳هزار نفر لبنانی آواره شده اند. رقم كشته های اسرائیلی ۹۴ نفر و زخمی هایشان ۸۶۷ نفر بوده است.
در اولین هفته جنگ، حزب الله حدود ۹۰ راكت در روز به سوی اسرائیل شلیك كرد. هفته گذشته به رغم ۸۷۰۰ مورد بمباران به وسیله نیروهای هوایی اسرائیل بدون هیچ دفاع ضدهوایی در برابر آن كه فرودگاه بین المللی بیروت را از كار انداخت و نیروگاه ها، مخازن سوخت، كشتی های ماهیگیری، ۱۴۷ پل و ۷۲ جاده را تخریب كرد، حزب الله میانگین پرتاب راكت هایش را به ۱۶۹ رساند و آن دو زندانی اسرائیلی كه علت ظاهری كل این آشوب بودند هنوز به خانه بازنگشته اند.بنابراین حرف فرمانده اسرائیلی درست از آب درآمد.
اسرائیل دقیقا همان طور كه به ما هشدار داده بود، در واقع با لبنان همان كاری را كرد كه بیست سال پیش انجام داده بود. زیربناهای آن را نابود كرد و یك دموكراسی پیچیده، چندفرهنگی و انعطاف پذیر را كه در تلاش برای فیصله دادن به اختلافات فرقه ای اش است و در هماهنگی پرباری با همسایگانش زندگی می كند، در معرض مجازاتی جمعی قرار داد.ایالات متحده تا ۴ هفته پیش لبنان را منادی الگویی برای آنچه سایر كشورهای خاورمیانه ممكن است به آن بدل شوند می دانست. به طور گسترده و شاید خوش بینانه ای اعتقاد جامعه بین المللی این بود كه حزب الله دارد پیوندهایش با سوریه و ایران را قطع می كند و در مسیر تبدیل شدن به یك نیروی سیاسی و نه نیرویی صرفا نظامی است، با این حال امروز همین نیرو در همه دنیای عرب مورد ستایش است، آوازه برتری نظامی اسرائیل فرو ریخته است و تصویر بال و پر داده شده هراس آور آن دیگر كسی را نمی ترساند و مردم لبنان به آخرین قربانیان مصیبتی جهانی بدل شده اند كه نتیجه كار افراطیونی هذیان زده است و پایانی برای آن متصور نیست.
ژان لوكاره رمان نویس است و این قطعه در حمایت از انتشار كتاب «لبنان، لبنان» نوشته شده است كه در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۶ به وسیله انتشارات ساقی در لندن منتشر خواهد شد. همه منافع حاصل از چاپ این كتاب به خیریه های كودكان كه در لبنان كار می كنند اهدا خواهد شد.
ژان لوكاره
ترجمه: علی جامی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید