جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


V for Vendetta


V for Vendetta
V for Vendetta فیلمی سیاسی، اکشن و هیجان انگیز است که بر اساس مجموعه کمیک استریپ های آلن مور (Alan Moore) و تصویر سازی های دیوید لوید (David Lloyd) در رابطه با مشکلات حکومت انگلستان با مردم تهیه شده است.
قهرمان فیلم که نام V را برای خود انتخاب کرده است آنارشیست مرموزی است که سعی در نابودی حکومت فاشیستی وقت را دارد و به منظور دستیابی به هدف فوق اطرافیان خود را تحت تاثیر قرار می دهد. جمله جالبی که او تنها یکبار در فیلم بیان می کند و بعنوان شعار فیلم هم در تبلیغات استفاده شده است عبارت است از :
"مردم نباید از حکومت ها بترسند، این حکومت ها هستند که باید از مردم بترسند."
در مجموعه کمیک استریپ های آلن مور، V شخصیت پیچیده ای است که تنها اشاره کوچکی به گذشته اش می شود و بخش اعظم داستان از زبان دیگر شخصیت ها مانند ستایش کننده همیشگی او، کارآموز V، دختر جوان شانزده ساله ای به نام Evey که کارگر کارخانه مهمات سازی است، اریک فینچ (Eric Finch) پلیس واقع گرای منزوی که در کمین V است و تعدادی از مخالفان و رقبایش در جناح فاشیسم، روایت می شود.
این کاراکتر در حقیقت مخلوطی است از یک طرفدار واقعی آنارشیسم و شخصیت کلیشه ای آنارشیست در قالب یک تروریست که اهداف دولت فاشیستی را مورد حمله قرار می دهد.
● اما راجع به فیلم
نمایش فیلم اقتباس شده از کمیک استریپ های آلن مور به کارگردانی جیمز مک تیگیو (James McTeigue دستیار کارگردان فیلم ماتریکس) علی رغم تاریخ در نظر گرفته شد قبلی یعنی نوامبر ۲۰۰۵، به تعویق افتاد و نهایتا در ۱۷ مارس ۲۰۰۶ اکران عمومی شد.
ناتلی پورتمن (Natalie Portman)، هوگو ویوینگ (Hugo Weaving)، استفان ری (Stephen Rea)، جان هرت (Stephen Rea) و استفان فرای (Stephen Fry) در آن به ایفای نقش پرداخته اند.
ناتلی پورتمن در نقش Evey، دختر جوان معصومی است که مرد نقابداری به نام V زندگیش را نجات می دهد. V جنجگوی ماهری مسلط به استفاده از انواع شمشیر و سلاح های سرد، معتقد است که می تواند تغییرات اجتماعی بزرگی را بوجود بیاورد و همواره سعی در متحد کردن هم شهری های خود برعلیه ستمگری است که در این راه جان خود را نیز از دست می دهد.
با وجود آنکه V جان Evey را در ابتدای فیلم از مرگ بدست مزدوران حکومت نجات می دهد، اما Evey با فعالیتهای خربکارانه و کشتار مقامات حکومت توسط V مخالفت می کند. اما در طول فیلم با شناخت بیشتر از این چهره نقابدار و آنچه حکومت بر سر مردم آورده است، ضمن علاقه ای که به V پیدا می کند، بتدریج با او در جنگ با استبداد هم عقیده می شود. بگونه ای که در پایان، این خود Evey است که کاخ ساختمان پارلمان را منفجر می کند.
استفان ری که نقش پلیس باهوش فیلم (اریک فینچ) را بازی می کند، خیلی زود متوجه می شود که باعث و بانی تمامی مشکلات سیاسی و اجتماعی داخلی و مجموعه عواملی که V را به انتقام وا داشته است، خود حکومت است. بطوری که در انتهای فیلم به هیچ وجه جلوی Evey را به هنگام منفجر کردن سختمان پارلمان، نمی گیرد.
تروریسم (به روایتی که صدراعظم حکومت فاشیستی به آن اشاره می کند)، آزادی مذهب و آزادی بیان از جمله موضوعاتی حاشیه ای هستند که به صورت در این فیلم به آنها پرداخته شده است. برای لحظاتی فیلم اشاره ای به صحنه هایی مستند از جنگهایی که انگلیس بخاطر آمریکا در آنها درگیر است، سرکوب طرفداران صلح و ... دارد.
فیلم با توجه به موضوع سیاسی و با تکیه بر بازی بسیار خوب بازیگران، خصوصآ ناتالی پورتمن و هوگو ویوینگ، به یک کار هنری کاملا حرفه ای و ناب تبدیل شده است.
هر چند چهره ویوینگ در تمام صحنه های فیلم پشت ماسک پنهان است، اما حرکات و نحوه بیان جملات و در کل ایفای نقش او کاملا مسحور کننده است. تغییر لحن صدای و حرکت سر او که یکی از نقاط قوت فیلم به شمار می رود، بیانگر استعدادی است که بسیاری از هنر پیشگان حتی با استفاده از چهره نیز از آن بی بهره اند.
به عقیده بسیاری از کارشناسان ناتالی پورتمن یکی از بهترین بازی هایش دوران هنری خود را تاکنون در این فیلم به نمایش گذاشته است.
او درباره ایفای نقش در V for Vendetta می گوید : " داستان فیلم به شدت مجذوبم کرد، تمام سعی ام را در ایفای نقش Evey به کار بردم و از بازی در چنین فیلمی بسیار خوشحال و به آن مفتخرم."
(Vendetta به معنی نوعی دشمنی و انتقام است که سابقه طولانی دارد.)
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید