جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سیستومتروگرام


گاهی اوقات استفاده از یك آزمایش مهم به نام "سیستومتروگرام" (اورودینامیك) مورد نیاز می‌باشد. برای انجام این آزمایش، یك لوله باریك به نام سوند یا كاتتر از طریق پیشابراه به سمت مثانه فرستاده می شود تا فشار داخل مثانه اندازه گیری شود. این آزمایش وقتی كه مثانه پر از ادرار است انجام می گردد.
گاهی اوقات این آزمایش نشان دهنده اسپاسم هایی از فشار افزایش یافته است، اختلالی كه اصطلاحاً "مثانه ناپایدار" به آن گفته می شود و یك علت تكرر ادرار و عجله برای ادرار كردن می باشد. این یكی از چیزهایی است كه می تواند وقتی كه بزرگ شدن خوش خیم پروستات جلوی پیشابراه را می گیرد رخ دهد. این حالت بعد از عمل جراحی پروستات، بهبود می یابد. با این حال، دلایل دیگری هم برای ایجاد یك مثانه ناپایدار وجود دارد كه با انجام عمل جراحی پرستات، نه تنها بهبود نمی یابند بلكه وضعیت آنها بدتر هم می‌گردد.
اندازه گیری فشار در حالیكه ادرار در حال خارج شدن است نیز اهمیت دارد. یك جریان ضعیف ادرار معمولاً به علت بزرگ شدن خوش خیم پروستات و انسداد راه خروجی ادرار ایجاد می‌گردد. در چنین مواردی، مثانه برای اینكه ادرار را به خارج بفرستد باید كار سخت‌تری انجام دهد و در نتیجه فشار مثانه از حد طبیعی بالاتر خواهد رفت. با این حال، گاهی اوقات ضعیف بودن جریان ادرار به علت بزرگ شدن
پروستات نمی باشد بلكه بعلت ضعف خود
مثانه، این وضعیت اتفاق می افتد. در چنین مواردی فشار مثانه كمتر از حد طبیعی می باشد. این وضعیت دیگری می باشد كه با انجام عمل جراحی پروستات، بهبود حاصل نمی گردد.گاهی اوقات با وجود بزرگ شدن خوش خیم پروستات و انسداد پیشابراه، مثانه به قدری سخت كار می كند و فشارش بالا می رود كه جریان خروجی ادرار نسبتاً خوب می باشد. در چنین مواردی حتماً باید اقدام به عمل جراحی پروستات كرد.انجام آزمایش سیستومتروگرام، زیاد هم خوشایند بیماران نیست زیرا باید یك سوند به داخل مثانه آنها فرستاده شود. كمی ناراحت كننده است كه مثانه را پر كرده و سپس با وجود یك سوند در مثانه، ادرار نمود. به همین دلیل، معمولاً این آزمایش فقط برای كسانی توصیه می گردد كه دچار اختلالات پروستات بوده و عمل جراحی برای آنها در نظر گرفته شده است اما نتایج سایر آزمایش ها به طور كامل وضعیت بیمار را مشخص نكرده اند. بنابراین اهمیت زیادی دارد كه با انجام این آزمایش، از درمان غلط بیماری اجتناب شود.
روش جدیدی برای انجام سیستوگرام ابداع شده كه در بعضی از بیمارستانها از آن استفاده می شود. در این روش، سوند به یك وسیله كوچك به كمربند متصل می گردد. برای چندین ساعت این وسیله می تواند در حالیكه مثانه خالی و پر می‌شود و بیمار هم براحتی قدم می زند، اندازه‌گیری خود را انجام می دهد.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید