جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

گفت , گو پلی از مشاجره تا تفاهم


گفت , گو پلی از مشاجره تا تفاهم
درگیری ها و مشاجرات در روابط میان اعضای خانواده تقریباً اجتناب ناپذیر است. در واقع اختلاف نظر داشتن به خودی خود مشکل محسوب نمی شود. مهم این است که افراد چگونه اختلاف نظرهایشان را مطرح می کنند. برخوردار نبودن از مهارت های ارتباط کلامی موجب می شود که یک عدم توافق یا سوءتفاهم ناچیز آتش خشم طرفین گفت وگو را شعله ور کرده و در نهایت منجر به مشاجره لفظی و ایجاد کدورت و دلخوری می شود. اما استفاده از مهارت های کلامی، اختلاف نظرها را به فرصتی برای بیشتر شناخت پیدا کردن از یکدیگر تبدیل می کند که موجب مستحکم تر و عمیق تر شدن روابط بین افراد می شود. راهکارهای زیر به شما کمک می کند تا از عدم توافق و اختلاف نظرهایتان نتیجه مثبتی بگیرید.
● بر مشکل فعلی تمرکز کنید
برخی از افراد به محض اینکه بر سر موضوع کوچکی با طرف مقابلشان اختلاف نظر پیدا می کنند، همه دلخوری ها و کدورت هایی که طی سالیان گذشته برایشان رخ داده است را به او یادآوری می کنند و به اصطلاح پای اتفاقات گذشته را نیز وسط می کشند. این کار نه تنها موجب نمی شود که طرف مقابل حق را به شما بدهد بلکه به مشکل تان نیز دامن خواهد زد. بهتر است به جای منحرف شدن از موضوع اصلی، بر مشکل کنونی و احساسات و افکارتان در لحظه حال متمرکز شوید و تلاش کنید که با استفاده از درک متقابل راه حلی برای مشکل تان پیدا کنید.
● شنونده خوبی باشید
در بسیاری از مواقع، زمانی که ظاهراً به حرف های طرف مقابل گوش می دهیم فقط به فکر این هستیم که چطور جواب او را بدهیم. در واقع ما اصلاً به حرف های او فکر نمی کنیم بلکه در حال فکر کردن به عکس العمل بعدی خودمان هستیم. گوش دادن به حرف های دیگران یکی از مهم ترین پایه های ارتباط موفق کلامی است. هر چند سخت است ولی سعی کنید زمانی که دیگران صحبت می کنند بدون هیچ قضاوتی به حرف هایشان گوش دهید و آنها را درک کنید. میان حرف هایشان نپرید و حالت دفاعی به خود نگیرید. بدین ترتیب آنها هم تمایل بیشتری به شنیدن نظرات شما پیدا می کنند و می توانید راحت تر و سریع تر به تفاهم برسید.
● خود را به جای طرف مقابل بگذارید
در هنگام مشاجره توقع داریم که دیگران به حرف های ما گوش دهند و درک مان کنند. مرتباً درباره افکار و نظرات خود حرف می زنیم و انتظار داریم دیگران هم مانند ما فکر کنند. بد نیست گاهی هم خود را به جای طرف مقابل بگذاریم و از دید او به مسائل نگاه کنیم. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، باید با سؤال کردن از افکار و احساسات طرف مقابل تان آگاه شوید. در این صورت می توانید عادلانه تر درباره مشکل ایجاد شده قضاوت کنید.
● انتقادپذیر باشید
زمانی که دیگران از ما انتقاد می کنند، آسان ترین کار این است که حرف آنها را غلط تلقی کنیم و حالت دفاعی به خود بگیریم. به ویژه آنکه انتقادات معمولاً به صورت اغراق شده و همراه با احساسات منفی فرد انتقاد کننده همراه است. بهتر است زمانی که فردی از شما انتقاد می کند، ابتدا سعی کنید احساسات منفی او را برطرف کنید و با گوش دادن به حرف هایش بفهمید که چه چیز موجب رنجش او شده است. سپس در میان حرف های او به دنبال نکاتی بگردید که احساس می کنید درباره شما صادق است و سعی کنید ایرادات خود را اصلاح کنید.
● مسئولیت پذیر باشید
با انداختن تقصیرها به گردن یکدیگر، هرگز نمی توانید راه حلی پیدا کنید. بهتر است اشتباهات خود را بپذیرید و به جای انکار به آنها اقرار کنید. در بیشتر مواقع، هر یک از دو طرف تا حدودی مقصر هستند. اگر بار اشتباهات را عادلانه میان خود تقسیم کنید می توانید فضای مثبت تری به وجود آورید و مهربانی و بخشش را جایگزین خشم و کدورت کنید.
● جملات را با «من» شروع کنید
بیشتر جملات رد و بدل شده هنگام مشاجرات با «تو» شروع می شوند، مانند «تو همیشه اعصاب من را خرد می کنی». بهتر است جملات خود را با «من» شروع کنید. مانند «من در این طور مواقع ناراحت می شوم» در این صورت طرف مقابل احساس نمی کند که به او حمله کرده اید، در نتیجه حالت دفاعی به خود نمی گیرد و بیشتر تمایل دارد به صحبت های شما گوش کرده و درکتان کند.
● سازش کنید
به جای آن که سعی کنید برنده نهایی مشاجره باشید، به دنبال راه حلی باشید که هر دو طرف به خواسته و نیازشان برسند و احساس رضایت داشته باشند. سازش کردن و کوتاه آمدن دوطرف بسیار مؤثرتر از زمانی است که یکی از طرفین برنده و دیگری بازنده می شود.
● هنگام عصبانیت به گفت وگو ادامه ندهید
اگر احساس می کنید که شما یا طرف مقابلتان نمی توانید خشم خود را کنترل کنید و ادامه بحث ممکن است منجر به درگیری های شدیدتری شود، بهتر است مشاجره را رها کنید و به یکدیگر فرصتی برای به دست آوردن آرامش بدهید. زمانی که آرام تر شدید می توانید با یک گفت وگوی منطقی راه حل مناسبی پیدا کنید. اما هرگز بعد از آرام تر شدن، به بهانه اجتناب از درگیری دوباره، از گفت وگو درباره مشکل پیش آمده اجتناب نکنید. اگر احساسات و افکار خود را به شیوه ای مثبت با یکدیگر در میان نگذارید، مشکل حل نشده باقی می ماند و ممکن است در آینده موجب درگیری های شدیدتری شود.

غزاله مرعشی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید