جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
چهره واقعی حاجیان در حج
عدهای از اصحاب و شاگردان ائمه (علیهم السلام) به کشف و شهود راه یافتهاند و باطن کسانی را که در سرزمین عرفات و غیر عرفات بسر میبردند دیدهاند. زائر بیت الله باید با باطنی روشن این سفر را طیّ کند وگرنه ممکن است خدای ناکرده باطن حیوانی داشته باشد و اهل باطن با چشم ملکوتی واقعیت آنها را ببینند.
امام سجاد(علیه السلام) از زهری پرسید: به نظر تو جمعیت زائر امسال چقدر است؟ زهری عرض کرد: چهارصد هزار یا پانصد هزار. حضرت با اشارهای، گوشههایی از ملکوت را بر وی روشن ساخت و او باطن بسیاری از افراد را دید که به صورت حیوان بودند.
آنگاه امام فرمود: حجگزار کم است و سر و صدا و ناله زیاد. این سر و صداها، سر و صدای حاجیان راستین نیست. حاجیان راستین بسیار کم هستند که به صورت انسان، آنان را میبینی. کسانی هستند که به قرآن و عترت و وحی و رسالت معتقدند و به تمام چیزهایی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) درباره اصول و فروع دین، به خصوص امامت و ولایت آوردهاند معتقدند و عمل میکنند.
امام فرمود: حجگزار کم است و سر و صدا و ناله زیاد. این سر و صداها، سر و صدای حاجیان راستین نیست. حاجیان راستین بسیار کم هستند که به صورت انسان، آنان را میبینی. کسانی هستند که به قرآن و عترت و وحی و رسالت معتقدند و به تمام چیزهایی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) درباره اصول و فروع دین، به خصوص امامت و ولایت آوردهاند معتقدند و عمل میکنند.
باطن این گروه همانند ظاهرشان انسان است. و دین، وجودشان را احاطه کرده است. اما کسانی که بسیاری از مسائل را نپذیرفتهاند و میگویند رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در تعیین رهبری اجتهاد کرده و این تعیین رهبری به دستور خداوند متعال نبوده است! اینها قائل به جدایی قرآن و عترتند، در حالی که قرآن و عترت یک نور و از هم جدایی ناپذیرند. اگر کسی به قرآن تمسک کند و عترت را نپذیرد در حقیقت قرآن منهای قرآن را برگزیده است. نمی شود که انسان بخشی از حقیقت را بپذیرد و بخشی دیگر را رها سازد؛ «نؤمن ببعض و نکفر ببعض» نمیشود.
کسانی که «یریدون أن یتخذوا بین ذلک سبیلا»(نساء: ۱۵۰)؛ خواستهاند راه نزدیکتری انتخاب کنند، بیراهه رفتهاند و در حقیقت باطن اینها، جحود و انکار حقّ است و جحود و انکار حقّ به صورت حیوانیت و درندهخویی ظهور میکند.
اگر انسانی حیوان شود، بد است وگرنه حیوانی که انسان نبوده و خودش در حدّ حیات حیوانی خلق شده است، مذموم و معاقب نیست و او را به جهنم نمیبرند زیرا مکلّف نبوده است.
منبع:
برگرفته از عرفان حج، آیهٔ الله جوادی آملی .
منبع : تبیان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
طالبان رئیسی ابراهیم رئیسی توماج صالحی حجاب گشت ارشاد رهبر انقلاب سریلانکا کارگران پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت
کنکور آتش سوزی سیل هواشناسی تهران سازمان سنجش شهرداری تهران سلامت پلیس فراجا قتل زنان
خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی ارز قیمت سکه مسکن سایپا
ترانه علیدوستی مهران مدیری تلویزیون فیلم سحر دولتشاهی سینمای ایران کتاب بازیگر تئاتر شعر سینما
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل ایران غزه آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس طوفان الاقصی اوکراین اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر انگلیس
تیک تاک همراه اول بنیاد ملی نخبگان فیلترینگ ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات اپل نخبگان
مالاریا سلامت روان کاهش وزن استرس داروخانه پیری دوش گرفتن