یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
یگانگی وجود
کُلُّ فی فَلَکٍ یَسبَحون۹;
قرآن کریم – سورۀ ۲۱ (انبیاء) آیۀ ۳۳
بیش از ۱۴۰۰ سال پیش پیامبر مکرّم اسلام فرمود:هر آنکس که خود را شناخت بتحقیق پروردگار خویش را شناخت. در اسلام، واقعیّت و هویّت ثابت وجودی انسان و بعبارتی «من» حقیقی او، در اصل همان حقیقت و ذات الهی است که در کُنه وجودی او مستتر میباشد. بهمین دلیل قانون یگانگی وجود و ایمان بر یگانگی خداوند در شهادت لا اله الاّ الله (نیست خدائی جز الله) تجلّی مییابد. این قانون بیانگر این واقعیّت است که جدائی و فاصلهای مابین انسان و خداوند موجود نمیباشد و نهایت مقام والای انسان شرفی است که خداوند بدو اعطاء نمودهاست. خداوند در قرآن کریم سوره ق (۵۰) آیۀ ۱۶ میفرماید: و نحن اقرب الیه من حبل الورید (ما نزدیکتریم به انسان از رگ گردن او).۱
حضرت محمّد(ص) دستورالعمل و چگونگی حصول شناخت واقعی از موجودیت انسان را تعلیم فرمودهاند و چنین شناختی را از طریق تسلیم به علم ذاتی و دانش ازلی که در کُنه موجودیّت انسان به ودیعه گذاشته شده است میسّر و ممکن داند. متأسفانه در اجتماعات، برداشتی غلط از اصل تسلیم رایج است و تسلیم به معنی ضعف و دنبالهروی تلقّی میگردد، در صورتیکه پرداختن به جهات محدود خرافات، ایمان کورکورانه و دنباله روی در شأن و مقام معنوی انسان نمیباشد.
در اصل ضریب ثابت و عامل نگهدارندۀ ذرات در مجموعۀ متعادل مظاهر هستی، اصل تسلیم است. با مقایسۀ چگونگی موجودیّت و ساختار سیستمهای موجود در هستی، از ذرّه گرفته تا کهکشانها بدین اصل پی میبریم که کلّیۀ مظاهر وجود، همه از اصل تسلیم پیروی نموده و تسلیم علم ذاتی مستتر در مرکزیّت عالِم خویش باشند. این اصل انسان را نیز شامل میشود، زیرا هستی یگانه است و هرآنچه که هست در تسلیم همه جانبه به علم هستی میباشد. زمانیکه انسان به منبع علم ذاتی مکنون در خویش پی ببرد و بعبارتی «من» حقیقی خویش را بشناسد تسلیم دانش مستتر در آن میشود و این همان مرتبهای از آزادی، رهایی و عشق و جذبه است که در آثار عرفای شامخ در طی قرون متجلّی بوده و میباشد.۲ در این خصوص کلام ارزنده و راهگشای امیرالمؤمنین علی(ع) چراغ فروزان بشریّت است که میفرمایند:
اسلام همان تسلیم است و تسلیم عبارتست از استقرار و ثبات در عین واقعیّت وجود .
چنین تسلیم و استقراری نشانگر حیاتبخشی و احیاء اسلام میباشد، زیرا که موجبات یک تحوّل و انقلاب درونی در کُنه مرکزیّت وجودی انسان یعنی قلب را فراهم میآورد. در آنجاست که کلیّۀ محدودههای فرضی، فواصل و جهات دوگانگی موهوم درهم میشکند و انسان با علم و یقین به یگانگی وجود شهادت دهد. چنین شهادتی دیگر محدود به کلام نمیباشد، بلکه جسم و فکر و جان سالک و بعبارتی موجویّت او در یک کلّیّت همهجانبه، حضور خدای یگانه را متجلّی ;گرداند.۳
مراجع:
۱ Molana Salaheddin Ali Nader Shah Angha, Sufism and Knowledge (Washington DC: M.T.O. Publications, ۱۹۹۶): pp.۲۰-۲۱.
۲ Molana Salaheddin Ali Nader Shah Angha, Theory “I” (Riverside, CA: M.T.O. Publications, ۲۰۰۲): p.۱۶۶.
۳ Ibid.
منبع : مکتب طریقت اویسی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس جمهوری اسلامی ایران دولت رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی پاکستان امام خمینی سیدابراهیم رئیسی
پلیس تهران وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران هواشناسی سیل کنکور پایتخت زنان آتش سوزی سازمان سنجش
خودرو قیمت خودرو دلار قیمت دلار بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا تورم مسکن ایران خودرو قیمت
سریال تلویزیون یمن سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
غزه اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال لیورپول بازی جام حذفی سپاهان آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا
تبلیغات هوش مصنوعی ناسا اپل سامسونگ فناوری بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات روزنامه
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل