شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
چهره واقعی حاجیان در حج
عدهای از اصحاب و شاگردان ائمه (علیهم السلام) به کشف و شهود راه یافتهاند و باطن کسانی را که در سرزمین عرفات و غیر عرفات بسر میبردند دیدهاند. زائر بیت الله باید با باطنی روشن این سفر را طیّ کند وگرنه ممکن است خدای ناکرده باطن حیوانی داشته باشد و اهل باطن با چشم ملکوتی واقعیت آنها را ببینند.
امام سجاد(علیه السلام) از زهری پرسید: به نظر تو جمعیت زائر امسال چقدر است؟ زهری عرض کرد: چهارصد هزار یا پانصد هزار. حضرت با اشارهای، گوشههایی از ملکوت را بر وی روشن ساخت و او باطن بسیاری از افراد را دید که به صورت حیوان بودند.
آنگاه امام فرمود: حجگزار کم است و سر و صدا و ناله زیاد. این سر و صداها، سر و صدای حاجیان راستین نیست. حاجیان راستین بسیار کم هستند که به صورت انسان، آنان را میبینی. کسانی هستند که به قرآن و عترت و وحی و رسالت معتقدند و به تمام چیزهایی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) درباره اصول و فروع دین، به خصوص امامت و ولایت آوردهاند معتقدند و عمل میکنند.
امام فرمود: حجگزار کم است و سر و صدا و ناله زیاد. این سر و صداها، سر و صدای حاجیان راستین نیست. حاجیان راستین بسیار کم هستند که به صورت انسان، آنان را میبینی. کسانی هستند که به قرآن و عترت و وحی و رسالت معتقدند و به تمام چیزهایی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) درباره اصول و فروع دین، به خصوص امامت و ولایت آوردهاند معتقدند و عمل میکنند.
باطن این گروه همانند ظاهرشان انسان است. و دین، وجودشان را احاطه کرده است. اما کسانی که بسیاری از مسائل را نپذیرفتهاند و میگویند رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در تعیین رهبری اجتهاد کرده و این تعیین رهبری به دستور خداوند متعال نبوده است! اینها قائل به جدایی قرآن و عترتند، در حالی که قرآن و عترت یک نور و از هم جدایی ناپذیرند. اگر کسی به قرآن تمسک کند و عترت را نپذیرد در حقیقت قرآن منهای قرآن را برگزیده است. نمی شود که انسان بخشی از حقیقت را بپذیرد و بخشی دیگر را رها سازد؛ «نؤمن ببعض و نکفر ببعض» نمیشود.
کسانی که «یریدون أن یتخذوا بین ذلک سبیلا»(نساء: ۱۵۰)؛ خواستهاند راه نزدیکتری انتخاب کنند، بیراهه رفتهاند و در حقیقت باطن اینها، جحود و انکار حقّ است و جحود و انکار حقّ به صورت حیوانیت و درندهخویی ظهور میکند.
اگر انسانی حیوان شود، بد است وگرنه حیوانی که انسان نبوده و خودش در حدّ حیات حیوانی خلق شده است، مذموم و معاقب نیست و او را به جهنم نمیبرند زیرا مکلّف نبوده است.
منبع:
برگرفته از عرفان حج، آیهٔ الله جوادی آملی .
منبع : تبیان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم دولت رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد پاکستان جمهوری اسلامی ایران امام خمینی
تهران شهرداری تهران پلیس قتل هواشناسی سیل کنکور وزارت بهداشت سلامت زنان سازمان سنجش پایتخت
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سینمای ایران سریال سینما کیومرث پوراحمد تلویزیون سریال پایتخت موسیقی قرآن کریم تئاتر ترانه علیدوستی مهران مدیری کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک بازی فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل تبلیغات سرطان نخبگان مدیران خودرو فناوری ناسا اپل سامسونگ آیفون بنیاد ملی نخبگان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل