شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تحقیقات بازار


تحقيقات بازار عمدتاً به سيستم اطلاعات مديريت و بخش تحقيقات دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى متکى است.
آمار جهانگردى را بايد به‌طور مداوم تهيه و ثبت کرد. در بسيارى از کشورها يان آمارها در مرزها تهيه مى‌شوند. روندها مشخص و در قالب گزارش‌هاى دوره‌اى تشريح و ارائه مى‌شوند.
همچنين بايد فعاليت‌هاى مقصدهاى رقبا را پيگيرى کرد و مقايسه‌هاى لازم را انجام داد. شناسائى اينکه کدام مقصدها بهتر هستند و بررسى علل موفقيت آنها حائز‌اهميت است. مى‌توان به راحتى با ديگر کشورها بر سر تسهيم آمار و مبادلهٔ اطلاعات و داده‌ها (به شکل ماهانه) به توافق رسيد. تحقيقات کتابخانه‌اي، روندهاى جهانى جهانگردى را منعکس مى‌کنند.
دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى بايد به شيوه‌اى دائمى از رفتار بازارها، به‌ويژه در مورد تورگردان‌ها و وساطه‌هاى بزرگ فروش مقصد، کسب اطلاع کند. با حفظ تماس دائمى يا تجارت جهانگردى مى‌توان اطلاعات بسيارى را به‌دست آورد. با مطالعهٔ مطبوعات خاص چهانگردى نيز مى‌توان اطلاعات مفيدى به‌دست آورد. همچنين مى‌توان اطلاعاتى را از طريق مديران دفترهاى نمايندگى جهانگردى در خارج از کشور کسب کرد.


همچنین مشاهده کنید