شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

استراتژی بازاریابی


استراتژى‌هاى بازاريابى را نيز مى‌توان به‌صورت سندى کوتاه و مختصر منتشر کرد. اين سند از چارچوب زير پيروى مى‌کند:
- رابطهٔ سياست‌هاى توسعهٔ جهانگردى با بازاريابى را شرح دهد.
- روند رشد و توسعهٔ فعاليت‌هاى جهانگردى را در سطح جهان نمايش دهد.
- عملکرد و نتايج قبلي، يافته‌هاى بازار و ارتباط آنها با دورنماهاى آينده.
- فرصت‌هاى بازاريابى فراروى بخش جهانگردى - براساس هدف از مسافرت و ديگر معيارهاى بخش‌بندى بازار (Market segmentation).
- محصول کنونى جهانگردى - نقاط‌ قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهديدها.
- شرحى از اقدامات اصلاحى و توسعه‌اى مورد نياز، با توجه به حوزهٔ توسعهٔ جهانگردى (ايالت، فرمانداري، استان يا منطقه) که اين امور را شامل شود: مسيرهاى دستيابى بهبود يافته؛ استراحتگاه اضافي؛ هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز خريد و خدمات جهانگردي؛ توسعهٔ جاذبه‌هاى فرهنگي، منظره‌اى و ميراث؛ و افزودن جاذبه‌هاى ديگر نظير تسهيلات تفريحى و ورزشي.
- شرحى از هرگونه تغييرات در بازارهاى موردنظر. جزئيات اقداماتى که براى اين تغييرات بايد اتخاذ شود.
- توسعهٔ مورد انتظار جهانگردي. توسعهٔ جهانگردى در افزايش تعداد جهانگردان و افزايش حجم درآمدهاى جهانگردى حاصله از يک حوزه / منطقه متبلور است.
- يک برنامهٔ پيشبرد مسائلى نظير: آگهى دادن، فروش، نمايندگي، روابط عمومي، و ديگر فعاليت‌هاى پيشبرد را شامل شود.
- اقدام به فروش در هر يک از بازارهاى اصلي، و کفايت شبکه‌هاى توزيع و فروش.
شرح استراتژى‌ به منزلهٔ چارچوبى براى طرح بازاريابى عمل مى‌کند.


همچنین مشاهده کنید