دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
جریان انتشار نوآوریها در مدل ارتباطی را جزر و شومیکر
از مدلهائى که در زمينهٔ يکى از کاربردهاى وسايل ارتباط جمعي، يعنى انشار نوآورى و ابداعات طراحى شده مدل را جرز و شوميکر (Rogers and Shoemaker's model of Innovation Diffusion) است. |
مک کوايل ضمن ارائهٔ اين مدل در کتاب خود در مقدمهٔ آن مىنويسد: |
'يکى از مهمترين کاربردهاى تحقيقات ارتباط جمعى مربوط به فراگرد تشويق گيرندگان پيامهاى اين وسايل به پذيرش نوآورىها است. اينچنين مسئلهاى مربوط است به جوامع توسعه يافته و در حال توسعه که در آنها علوم بهصورت يک نياز مداوم مطرح است و در آنها تحت تغييرات اجتماعى و تکنولوژيکي، در تلاش جايگزين کردن شيوههاى نو و تازه بهجاى روشهاى کهنه و قديمى هستند. |
مسئلهٔ تشويق و پذيرش و قبول نوآورىها از اين جهت مربوط به وسايل ارتباط جمعى مىشود که شرايط متعددى ايجاب مىکند که تغييرات بالقوه در زمينهٔ تحقيقات علمى و سياستهاى عمومى انجام شود. اين تغييرات بالقوه بايد بهوسيلهٔ گروه زيادى از افراد يا سازمانهاى بزرگ و کوچک که خارج از حوزهٔ نظارت مستقيم دولت هستند به کار بسته شده يا مؤثر واقع شود. |
در عمل، بسيارى از تلاشها در زمينهٔ انتشار ايده و افکار نو، روبهسوى کشاورزان و اعضاء جوامع روستائى دارند اينچنين کوششهائى نخستين بار طى دهههاى ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ از سوى آمريکا اجراء شد و مورد ارزيابى قرار گرفت و اکنون زمينهٔ بسيارى از برنامههاى توسعه در کشورهاى جهان سوم را تشکيل مىدهد. اين برنامهها نه فقط در زمينهٔ کشاورزي، بلکه در زمينهٔ بهداشت و زندگى اجتماعى و سياسى نيز مورد اجراء قرار مىگيرد. در گذشته و قبل از آنکه چنين زمينهاى از تحقيقات مورد توجه پژوهشگران ارتباط جمعى قرار گيرد در حوزهٔ عمل جامعهشناسان روستائى و مؤسسات تغيير و توسعه بود. |
براى مطالعهکنندگان مدلهاى ارتباطات، يکى از مهمترين جنبهها در زمينهٔ تحقيق دربارهٔ انتشار، وزنى است که به منابعى به جز وسايل ارتباط جمعى (non-media) بايد دادده شود. مانند (منابع شخصي، همسايهها، متخصصان و غيره...) علاوه بر آن بايد توجه داشت که يک حالت ستيزهجوئى و مخالفت در مقابل يک تغيير رفتارى وجود دارد که مىتوان از طريق ارائهٔ اطلاعات و نفوذ در انگيزهها و نگرشها، اين حالت ستيزهجوئى را رام کرد (Mc Quail,1986,p52) |
مک کوايل در شناخت ارزش مدل راجرز و شوميکر مىگويد چون آنان مدل خود را براساس تحقيقات تجربى بسيار زيادى طراحى کردهاند (راجرز و شوميکر نتيجهٔ اين تحقيقات را در سال ۱۹۷۳ منتشر کردند) مدلى کارآمد ترسيم شده است. اگرچه داراى محدوديتهائى نيز هست و توجه به شرايطى خاص شده است. |
همچنین مشاهده کنید
- مدل گونهٔ هارولد لاسول
- ریشههای شکلگیری پیام در مدل موزائیکی بکر
- ارتباط جمعی در مدل مالتزکه
- پیشمدل ارسطو
- مدل ارتباطی منبع معنی
- ارتباط جمعی در مدل شفه
- مصرف ارتباط جمعی در مدل وینداهال
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm) (۳)
- سیستمهای ارتباطی در مدل اتهیل دوسلاپول
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۳)
- فراگرد ارتباط کلامی در مدل آندروش، استتس و بوستروم E.G.,Andersch.L.C.Staats.R.M.Bostrom (۲)
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی گربنر
- ارتباطات غیرکلامی در مدل برنلوند
- مصرف ارتباط جمعی در مدل وینداهال (۲)
- فراگرد ارتباط کلامی در مدل آندروش، استتس و بوستروم E.G.,Andersch.L.C.Staats.R.M.Bostrom
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت
- جریان انتشار نوآوریها در مدل ارتباطی را جزر و شومیکر
- ارتباط جمعی در مدل آبراهام مول
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm)
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی دیوید برلو
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی دولت مجلس شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران انتخابات افغانستان رئیس جمهور گشت ارشاد
تهران شورای شهر هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی سیل کنکور وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
دلار خودرو تورم قیمت دلار مالیات قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن ایران خودرو سایپا
تلویزیون تئاتر سریال زنان فیلم ازدواج سینمای ایران سینما بازیگر موسیقی سریال پایتخت قرآن کریم
خورشید
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه نوار غزه عراق
فوتبال تیم ملی فوتسال ایران پرسپولیس ایران استقلال فوتسال بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
هوش مصنوعی اپل آیفون ماه تبلیغات فناوری ناسا گوگل نخبگان مریخ
روانشناسی خواب موز افسردگی کاهش وزن بارداری دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی