دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
جریان انتشار نوآوریها در مدل ارتباطی را جزر و شومیکر
از مدلهائى که در زمينهٔ يکى از کاربردهاى وسايل ارتباط جمعي، يعنى انشار نوآورى و ابداعات طراحى شده مدل را جرز و شوميکر (Rogers and Shoemaker's model of Innovation Diffusion) است. |
مک کوايل ضمن ارائهٔ اين مدل در کتاب خود در مقدمهٔ آن مىنويسد: |
'يکى از مهمترين کاربردهاى تحقيقات ارتباط جمعى مربوط به فراگرد تشويق گيرندگان پيامهاى اين وسايل به پذيرش نوآورىها است. اينچنين مسئلهاى مربوط است به جوامع توسعه يافته و در حال توسعه که در آنها علوم بهصورت يک نياز مداوم مطرح است و در آنها تحت تغييرات اجتماعى و تکنولوژيکي، در تلاش جايگزين کردن شيوههاى نو و تازه بهجاى روشهاى کهنه و قديمى هستند. |
مسئلهٔ تشويق و پذيرش و قبول نوآورىها از اين جهت مربوط به وسايل ارتباط جمعى مىشود که شرايط متعددى ايجاب مىکند که تغييرات بالقوه در زمينهٔ تحقيقات علمى و سياستهاى عمومى انجام شود. اين تغييرات بالقوه بايد بهوسيلهٔ گروه زيادى از افراد يا سازمانهاى بزرگ و کوچک که خارج از حوزهٔ نظارت مستقيم دولت هستند به کار بسته شده يا مؤثر واقع شود. |
در عمل، بسيارى از تلاشها در زمينهٔ انتشار ايده و افکار نو، روبهسوى کشاورزان و اعضاء جوامع روستائى دارند اينچنين کوششهائى نخستين بار طى دهههاى ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ از سوى آمريکا اجراء شد و مورد ارزيابى قرار گرفت و اکنون زمينهٔ بسيارى از برنامههاى توسعه در کشورهاى جهان سوم را تشکيل مىدهد. اين برنامهها نه فقط در زمينهٔ کشاورزي، بلکه در زمينهٔ بهداشت و زندگى اجتماعى و سياسى نيز مورد اجراء قرار مىگيرد. در گذشته و قبل از آنکه چنين زمينهاى از تحقيقات مورد توجه پژوهشگران ارتباط جمعى قرار گيرد در حوزهٔ عمل جامعهشناسان روستائى و مؤسسات تغيير و توسعه بود. |
براى مطالعهکنندگان مدلهاى ارتباطات، يکى از مهمترين جنبهها در زمينهٔ تحقيق دربارهٔ انتشار، وزنى است که به منابعى به جز وسايل ارتباط جمعى (non-media) بايد دادده شود. مانند (منابع شخصي، همسايهها، متخصصان و غيره...) علاوه بر آن بايد توجه داشت که يک حالت ستيزهجوئى و مخالفت در مقابل يک تغيير رفتارى وجود دارد که مىتوان از طريق ارائهٔ اطلاعات و نفوذ در انگيزهها و نگرشها، اين حالت ستيزهجوئى را رام کرد (Mc Quail,1986,p52) |
مک کوايل در شناخت ارزش مدل راجرز و شوميکر مىگويد چون آنان مدل خود را براساس تحقيقات تجربى بسيار زيادى طراحى کردهاند (راجرز و شوميکر نتيجهٔ اين تحقيقات را در سال ۱۹۷۳ منتشر کردند) مدلى کارآمد ترسيم شده است. اگرچه داراى محدوديتهائى نيز هست و توجه به شرايطى خاص شده است. |
همچنین مشاهده کنید
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm) (۳)
- ارتباط جمعی در مدل آبراهام مول
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت
- فراگرد ارتباط کلامی در مدل آندروش، استتس و بوستروم E.G.,Andersch.L.C.Staats.R.M.Bostrom
- ارتباط جمعی در مدل شفه
- ارتباطات غیرکلامی در مدل برنلوند
- مصرف ارتباط جمعی در مدل وینداهال (۲)
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۳)
- جریان انتشار نوآوریها در مدل ارتباطی را جزر و شومیکر
- دروازهبانان خبر در مدل وایت
- ارتباط جمعی در مدل مالتزکه
- تفاوت ارتباط میانفردی با ارتباط جمعی در مدل براس وستلی و مالکم مکلین
- ریشههای شکلگیری پیام در مدل موزائیکی بکر
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی گربنر
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm) (۲)
- مدل ارتباطی کلود شنن و وارن ویوور(Claude Schannon and Warren Weaver)
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۲)
- مدل گونهٔ هارولد لاسول
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی دیوید برلو
- سیستمهای ارتباطی در مدل اتهیل دوسلاپول
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
آمریکا ایران مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس شورای نگهبان حجاب دولت دولت سیزدهم افغانستان جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد
هواشناسی شهرداری تهران تهران شورای شهر شورای شهر تهران شهرداری پلیس قتل فضای مجازی سیل سلامت وزارت بهداشت
قیمت دلار قیمت خودرو مالیات خودرو دلار ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا تورم مسکن سایپا
سریال پایتخت تئاتر تلویزیون فیلم سریال سینمای ایران موسیقی سینما کتاب قرآن کریم
سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه روسیه اوکراین حماس نوار غزه ترکیه عراق طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
تسلا ایلان ماسک اپل تبلیغات مریخ آیفون ناسا گوگل فناوری بنیاد ملی نخبگان
سرطان سازمان غذا و دارو روانشناسی موز خواب طول عمر دندانپزشکی بارداری آلزایمر روغن حیوانی