پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
رنسانس اروپائی: شرق
در جنگ جهانی دوم همهٔ کشورهای اروپائی شرقی بهاستثناء شوروی سابق یا به اشغال نازیها درآمدند یا با آنها همکاری کردند، و کشورهائی مانند چکسلواکی و لهستان که در آن زمان صنعت فیلم نیرومندی داشتند شاهد سقوط سینما تا حد وسیلهای برای تبلیغات سیاسی شدند. در پایان جنگ این کشورها بهدست ارتش شوروی 'آزاد' شدند، و یک بار دیگر خود را تحت اشغال قدرتی بیگانه و خودکامه یافتند. دولت شوروی بهتدریج، اما با خشونتی بیشتر، مهرههای خود را در صدر امور کشورهای اروپای شرقی چید، حکومتهای ملیشان را به حکومتهای استالینی تبدیل کرد، و سراسر منطقه را با زور بهصورت بلوک اتحاد جماهیر شوروی درآورد - حرکتی که با امضاء پیمان ورشو در ۱۹۵۵ رسمیت یافت. از نخستین گامهائی که رژیم تازه برداشت ملی کردن صنعت سینمای اروپای شرقی بود تا بدینوسیله سینمای آن را، همچون نازیها، به خدمت تبلیغات سیاسی بگیرد. |
در چکسلواکی و لهستان این امر با تأسیس مدارس سینمائیِ تحت حمایت دولت تحقق یافت، و راهکار اتحاد جماهیر شوروی پس از انقلاب اکتبر، الگو قرار گرفت. مدرسهٔ فیلم چک بهنام مدرسهٔ عالی فیلم و تلویزیون (FAMU) در ۱۹۴۵ در پراگ، و مدرسهٔ فیلم لهستان با عنوان مدرسهٔ ایالتی فیلم لئون شیلر در ۱۹۴۸ در لودز تأسیس شد. هر یک از ملتهای دیگر اروپای شرقی به این شیوه صاحب یک مدرسهٔ سینمائی تحت نظارت دولت شدند - آکادمی هنرهای دراماتیک و سینمائی مجارستان در بوداپست (۱۹۴۷)؛ انستیتوی فیلم یوگسلاوی در بلگراد و زاگرب (۱۹۵۰)؛ انستیتوی هنر تئاتر و فیلم رومانی (IATC، سال ۱۹۵۰) در بخارست، و آکادمی سینما و تلویزیون صوفیه (۱۹۷۳) در بلغارستان. ملیسازی گستردهٔ سینما در دوران پس از جنگ به این معنا بود که همیشه رابطهٔ نزدیکی میان سینما و سیاست برقرار خواهد بود. باید گفت که سینمای اروپای شرقی در دوران سرکوب همچون ابزاری برای جا انداختن مقاصد سیاسی بهکار گرفته شده است، اما در دورههای آزادسازی (لهستان ۶۳-۱۹۵۴ و ۸۱-۱۹۷۶؛ چکسلواکی، ۶۸-۱۹۶۳؛ مجارستان، ۱۹۶۳ تا زمان حاضر) این سینما وسیلهای در خدمت نقدهای اجتماعی و مباحث ایدئولوژیک بوده است. به همین دلیل این سینما برای فرهیختگان اروپایشرقی همراه یکی از مهمترین هنرها محسوب میشده، در حالیکه این امر در اروپایغربی به تازگی اتفاق افتاده است. |
در سالهای سرکوبِ پس از جنگ از ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۳ تنها معدودی از کشورهای اروپایشرقی موفق به تولید فیلمهای قابلملاحظه شدند. اکثر آنها سبک 'واقعگرائی سوسیالیستی' ، به شیوهٔ اتحاد جماهیر شوروی، مصوبهٔ کنگرهٔ اتحادیهٔ نویسندگان شوروی در ۱۹۳۴، را اتخاذ کردند. بر طبق تصمیمات این کنگره فیلمها موظف بودند زندگی روزمرهٔ اکارگران سوسیالیست را تجلیل کنند و در این راه از هرگونه تجزیه تحلیل و تجربههای شکلگرایانه (فُرمالیستی) بپرهیزند. اتحاد جماهیر شوروی با این سیاست در واقع میراث گرانقدر آوان - گارد، متعلق به دههٔ ۱۹۲۰ خود را از بین برد، و در این راه با هنرمندان خلاق خود را منزوی کرد. (ورتف، کولِشف) یا آنها را تحت کنترل بسیار شدید ایدئولوژیک درآورد (آیزنشتاین، پودُفکین). با اعتصاب آندرهئی ژدانف بر صدر امورِ ایدئولوژیک، وضعیت سینمای پس از جنگِ شوروی حتی بدتر از گذشته قرار گرفت. پس از مرگ استالین در ۱۹۵۳ اهل فرهنگ و هنر به واسطهٔ سیاست استالینزدائی دوران کوتاهی آزادی نسبی را تجربه کردند و سینمای اروپایشرقی در این دوره از واقعگرائی سوسیالیستی فاصلهٔ نمایانی گرفت. نخستین تغییر در سینمای لهستان آشکار شد. |
همچنین مشاهده کنید
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۴)
- فیلم ناطق و سیستم استودیوئی آمریکائی
- نسیمی از شرق: ژاپن ، هند و چین
- سینمای جنگ و پس از جنگ ایتالیا و ایالات متحد، ۱۹۵۱-۱۹۴۰
- گسترش سینما در جهان
- رنسانس اروپائی: غرب
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۲)
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۲)
- پیدایش صدا و رنگ
- سینمای اروپا در دههی ۱۹۳۰
- سینمای صامت شوروی (۱۹۱۷ - ۱۹۳۱)
- اتحاد جماهیر شوروی سابق، ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۶
- هالیوود، ۱۹۶۵-۱۹۵۲
- موج نوی فرانسه و پیشزمینه بومی آن
- پیدایش صدا و رنگ (۲)
- هالیوود، ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۵
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۵)
- سینمای جهان سوم
- خاستگاهها
- سینمای نوین در بریتانیا و کشورهای مشترکالمنافع انگلیسیزبان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی تهران پلیس قوه قضاییه پلیس راهور زلزله شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی عفاف و حجاب تلویزیون فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین ترکیه نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر تراکتور لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما تلفن همراه اپل اینستاگرام گوگل همراه اول واکسن تبلیغات ناسا عیسی زارع پور
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه