یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
سینمای جنگ و پس از جنگ ایتالیا و ایالات متحد، ۱۹۵۱-۱۹۴۰
جنگ جهانی دوم سینمای ملی اروپایغربی را از لحاظ اقتصادی، فیزیکی و روانی فلج کرد. اقتصادِ متزلزلِ اروپای پیش از جنگ توسط نازیها عملاً از هم پاشیده شد و نازیها چیز دیگری جایگزین آن کردند که خود با پیروزی متفقین در ۱۹۴۵ نابود شد. در فاصلهٔ ۱۹۴۹-۱۹۴۸، یعنی زمانیکه طرح مارشال (۱) برای احیاء اقتصادی اروپا آغاز شد، انواع گوناگون صنایع ملی، دیگر قادر به تولید در ابعاد بزرگ نبودند. بهعلاوه خساراتی که بر بدنهٔ صنعت سینمای اروپا در طول جنگ وارد آمد بسیار عظیم بود. در انگلستان بمباران هوائی ۳۳۰ تالار نمایش، یعنی نزدیک به ۲۵ درصدِ آنها را ویران کرد. آلمان ۶۰ درصد از تجهیزات تولید فیلم خود را در بمباران برلین از دست داد. و در فرانسه، که توانسته بود در طول اشغال آلمان همچنان استانده بالائی را حفظ کند، در بمباران پاریس توسط متحدین و سپس در جریان نبردهای آزادیبخشِ خیابانی در اوت ۱۹۴۴، صنعت سینما به وضع فاجعهباری افتاد. در این میان تنها کشور ایتالیا بود که تمام تسهیلات تولید فیلمش تا حد معقولی دست نخورده ماند، زیرا هم ایتالیا زود تسلیم نازی شد و هم مبارزات آزادیبخش در آنجا ویژگی دیگری داشت. |
(۱) . Marshall Plan: طرحی است که ایالات متحد به رهبری جرج س. مارشال وزیر خارجهٔ وقت، از ترس آن که فقر و مسکنت پس از جنگ جهانی دوم در اروپا راه به نفوذ کمونیسم بدهد در ۱۹۴۷ برای ثبات اقتصادی و خودگردانی کشورهای اروپایغربی به تصویب رساند. در این طرح مبلغی حدود دوازده میلیارد دلار کمک اقتصادی در اختیار صنایع کشاورزی و صنعتی ۱۶ کشور اروپائی از جمله آلمان قرار داد. |
چیزی که حتی بیش از ویرانی فیزیکی تجهیزات صنعتی اروپا را آزار داد خسارات روانی و اخلاقی ناشی از تسلیم شدن به نازیها بود. اروپا در جنگ جهانی دوم بیش از بیست و هشت میلیون کشته داد و بیش از بیستویک میلیون نفر از اروپائیان به کشورهای دیگر پناهنده شدند. ساکنان حومهٔ شهرها بر اثر بمبارانهای هوائی در عرض چند دقیقه خانههای خود را تخلیه کردند و آثار باستانی و هنری آنها به پول سیاهی بدل شد. |
همچنین مشاهده کنید
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۳)
- سینمای نوین در بریتانیا و کشورهای مشترکالمنافع انگلیسیزبان
- خاستگاهها
- هالیوود، ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۵
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما
- سینمای صامت شوروی (۱۹۱۷ - ۱۹۳۱)
- رنسانس اروپائی: غرب
- پیدایش صدا و رنگ (۳)
- هالیوود در دهه ۱۹۲۰
- رنسانس اروپائی: شرق
- موج نوی فرانسه و پیشزمینه بومی آن
- فیلم ناطق و سیستم استودیوئی آمریکائی
- نسیمی از شرق: ژاپن ، هند و چین
- پیدایش صدا و رنگ (۲)
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۲)
- اُرسُن وِلز
- هالیوود، ۱۹۶۵-۱۹۵۲
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۵)
- اتحاد جماهیر شوروی سابق، ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۶
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۳)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب دولت مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم مجلس جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی پاکستان امام خمینی سیدابراهیم رئیسی
پلیس تهران وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران هواشناسی سیل کنکور فضای مجازی پایتخت زنان آتش سوزی
خودرو دلار بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو قیمت
سریال تلویزیون یمن سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا سامسونگ فناوری اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل