یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
در فعاليتەاى آموزشى ضمن تدريس، معلم با روشها و امکانات موجود، شرايط تغيير رفتار شاگردان را فراهم مىکند. شاگردان در فرايند آموزش، فعاليتهاى مختلفى را انجام مىدهند و شرايط متعددى را تجربه مىکنند. اگر فعاليتهاى آموزشى به اينجا محدود شود، مشخص نخواهد شد که آيا شرايط ايجاد شده مطلوب بوده است يا نه و اينکه آيا شاگردان با کسب تجارب و انجام دادن فعاليتهاى تعيين شده به هدفهاى آموزشى رسيدهاند يا نه. براى کسب چنين اطلاعاتي، ارزشيابى مستمر از فرايند تدريس - يادگيرى امرى ضرورى به نظر مىرسد. نحوه ارزشيابى بايد بر اساس نوع هدف، شرايط و فعاليتهاى انجام شده تعيين شود، اما در بسيارى از نظامهاى آموزشى ناسالم، نحوهٔ ارزشيابي، هدفها و بويژه فعاليتهاى آموزشى را تحتتأثير قرار مىدهد. در چنين نظامهايي، معلمان و مربيان به جاى ايجاد شرايط مطلوب آموزشى و انجام دادن فعاليت و تجارب متناسب با هدف، تمام تلاش خود را بر موفقيت در امتحان و ارزشيابى متمرکز مىکنند و با انجام دادن تمرينهاى بىمعنا و طاقتفرسا، موفقيت شاگردان را در جريان ارزشيابى دنبال مىکنند و در نتيجه، ارزشيابى که بايد ملاک رسيدن يا نرسيدن به هدفهاى آموزشى باشد، جاى هدفهاى آموزشى را مىگيرد. |
مسلم است که ارزشيابى در هيچ موقعيتى نبايد به عنوان هدف مطرح شود و فرايند آموزش را تحتتأثير قرار دهد، اما در هيچ شرايطى نيز نبايد ارزشيابى از فرايند آموزش را به تعويق انداخت. به کارگيرى ارزشيابى صحيح در فرايند آموزش، بويژه ارزشيابى پيشرفت تحصيلي، يکى از مهمترين فعاليتهاى آموزشى معلمان و مربيان است. معلمان بايد در سراسر جريان آموزش به ارزشيابى ميزان يادگيرى شاگردان خود بپردازند. ارزشيابى سبب مىشود که معلم اشکالات و نقايص موجود در هدفها، محتوا، شيوهها و وسايل آموزشى و در يک کلام، اشکالات فعاليتهاى آموزشى را دريابد و از چگونگى توفيق و شکست شاگردان و ميزان آمادگى آنان براى فعاليت بعدى آگاه شود و سرانجام، وجوه قوت و ضعف تدريس خود و کفايت ابزارهايى را که در اندازهگيرى و ارزشيابى پيشرفت تحصيلى شاگردان بکار گرفته است دريابد. |
متأسفانه، وقتى سخن از فعاليتهاى آموزشى بعد از تدريس، مانند امتحان و ارزشيابى به ميان مىآيد، نوعى غرور در شخصيت معلم و نگرانى و اضطراب در چهره شاگردان بوضوح مشاهده مىشود. مفاهيم مختلف ارزشيابي، در اغلب مواقع، قبول يا رد شدن را تداعى مىکند. به علت طرز تلقى و عملکرد غلط بسيارى از معلمان، امتحان و ارزشيابى مانند غولى وحشتناک در سراسر نظام آموزشى جامعه ما سايه افکنده است. معلم همواره از امتحان و ارزشيابى به عنوان يک ابزار قدرت استفاده مىکند و با ايجاد زمينههاى نامطلوب آموزشى نوعى نگرانى و وحشت از امتحان را در اذهان شاگردان ايجاد مىکند، در حالى که امتحان و ارزشيابى همچون فعاليتهاى ديگر آموزشى است و مشخص مىسازد که معلم و فراگير تا چد به هدفهاى آموزشى نايل شدهاند. |
همچنین مشاهده کنید
- فرایند یادگیری انسان
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
- نظریههای یادگیری
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
- محتوا، روش و وسیله
- روشهای جدید تدریس
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- روشهای تدریس سنتی
- عوامل مؤثر بر یادگیری
- نظریههای تدریس
- الگوهای یادگیری
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- تحلیل آموزشی
- هدفهای آموزشی
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- الگوهای تدریس
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل سیل وزارت بهداشت کنکور سازمان هواشناسی آتش سوزی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا مسکن ایران خودرو تورم سایپا
زنان تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات همراه اول فناوری اینترنت سامسونگ گوگل بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
خواب موز بارداری دندانپزشکی کاهش وزن آلزایمر مالاریا