یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
تحلیل آموزشی
پس از تعيين هدفهاى آموزشي، يکى از مهمترين مراحل طراحي، تحليل آموزشى است. در اين مرحله، معمولاً پرسشهايى به شرح زير ممکن است براى معلم مطرح شود: |
- چگونه شاگردان را کمک کند تا به هدفهاى آموزشى برسند؟ |
- شاگردانش بايد چه فعاليتى انجام دهند يا داراى چه قابليتى باشند تا بتوانند آنچه را در هدفهاى آموزشى از آنان خواسته شده است انجام دهند؟ |
- آيا شاگردان مىتوانند بدون انجام دادن برخى فعاليتهاى موردنظر به هدفهاى آموزشى برسند؟ |
پاسخ دادن به اين پرسشها بررسى تعدادى از فعاليتها و معلومات و مهارتهاى جزئى را که براى نيل به اهداف آموزشى ضرورى است، ايجاب مىکند. معلم در بررسى خود بايد همهٔ پاره فعاليتها را روى کاغذ يادداشت کند و سپس مجدداً آنها را بررسى نمايد. چنانچه مشخص شود که تعدادى از پاره فعاليتها براى رسيدن به هدف چندان ضرورى نيستند، بايد کنار گذاشته يا از مجموع فعاليتها حذف شوند تا در نهايت، مجموعهاى از فعاليتهاى مناسب و ضرورى براى رسيدن به هدف آموزشى بدست آيد. پشت سر گذاشتن چنين مراحلى را به اصطلاح تحليل آموزشي گويند. |
بنابراين، تحليل آموزشى فراينيد است که از طريق آن مىتوان هدف کلى آموزشى را به اهداف کوچکتر (هدفهائى جزئى و هدفهاى رفتاري) تقسيم کرد؛ به عبارت ديگر، تحليل آموزشى فرايندى است که از طريق آن هدف نهايى آموزشى به وظايف يا اعمالى که شاگرد بايد انجام دهد يا معلومات و مهارتهايى که پس از اجراى آموزش بايد کسب کند، تقسيم مىشود. |
اجراى دقيق فرايند تحليل آموزشى مستلزم گذرانيدن مرحلههاى زير است: |
۱. تبديل هدف کلى (هدف نهايى آموزشي) به اهداف جزئى ( اهداف مرحلهاى آموزشى). |
۲. تبديل هدف جزئى (هدف مرحلهاى آموزشي) به اهداف رفتارى (هدفهاى اجرايى). |
۳. تعيين نوع ارتباط بين هدفهاى کلى و جزئى. |
۴. تعيين رفتار ورودى (معلومات و مهارتهاى پيشدانسته). |
۵. ارزشيابى تشخيصى. |
۶. تعيين نخستين گام آموزشى (مشخص کردن نقطهٔ شروع تدريس). |
همچنین مشاهده کنید
- الگوهای تدریس
- هدفهای آموزشی
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- عوامل مؤثر بر یادگیری
- روشهای جدید تدریس
- نظریههای تدریس
- تحلیل آموزشی
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- محتوا، روش و وسیله
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- فرایند یادگیری انسان
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
- روشهای تدریس سنتی
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
- نظریههای یادگیری
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
- الگوهای یادگیری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت سیزدهم دولت جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد پاکستان رئیسی امام خمینی رئیس جمهور
هواشناسی تهران سیل پلیس شهرداری تهران قتل کنکور وزارت بهداشت فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی پایتخت
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم مالیات
سریال سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت قرآن کریم فیلم مهران مدیری کتاب
خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی فوتسال جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور سپاهان باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران بارسلونا
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری سامسونگ ناسا اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون نخبگان
دندانپزشکی خواب کاهش وزن بارداری مالاریا