پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
فرهنگ عاشورا و پاسداری آن
بدون شک ماندگارترین و موثرترین حادثه تاریخی بعد از ظهور اسلام، حادثه کربلاست. قیامها، انقلابها و دعوتهایی که تا به حال در میان بشریت پدید آمده است همه یکسان نبوده و شعاع تاثیر آنها یکنواخت نیست، بعضی از انقلابها و دعوتها و جریانهای فکری در زمان پیدایش خود قشر وسیعی را فراگرفته، میلیونها نفر طرفدار پیدا کرده اما بعد از مدتی بساط هستی شان برچیده و به دست فراموشی سپرده شده است.
اینگونه انقلابها و دعوتها تک بعدی بوده و منحصر به زمان و مکان خاص خویشاند اما برخی انقلابها علاوه بر آنکه بعد زمان و مکان را تحت تاثیر قرار داده و بر آن سایه گسترانده بلکه تا اعماق روح بشر ریشه دوانده و ضمیر الهی افراد را در اختیار خود گرفته و زمام احساسات را در دست گرفتهاند و ضمیر الهی افراد را تحت پوشش قرار دادهاند، اینگونه قیامها مخصوص سلسله پیامبران و امامان است. قیام عاشورا و فرهنگ و پیامهای آن از این نوع بینظیر است که تاثیر شگرفی در تحول جوامع و سازندگی آنها مخصوصا در حیطه اسلام داشته است به جرات میتوان گفت مهمترین علل توسعه و گسترش دین اسلام عاشورای حسین(ع) بوده است.
قیام امام شهیدن در ایجاد نهضتها و حرکتهای ظلم ستیز بعد از عاشورا نقش تعیین کنندهای داشته مانند قیام توابین، مختار و ... تا میرسیم به انقلاب اسلامی ایران که هم در ایجاد و هم در تداوم آن، عاشورا و فرهنگ عاشورایی نقش تعیین کنندهای داشته و دارد. اکثر شهدای جنگ و انقلاب از جلسات حسینی به پا خواستند و در این مجالس ساخته شدند هدایت بسیاری از افراد گناهکار، بینماز توسط مجالس امام حسین(ع) انجام گرفته است.
مقصود از فرهنگ عاشورا مجموعه مفاهیم، سخنان، اهداف و شیوه عمل،در نهضت کربلا بیان شده و یا به آن عمل و تجسم یافته است همه این باورها و ارزشها هم در کلامات سیدالشهدا و یاران او تجلی یافته و هم در رفتار و کردارشان.
● عرفان عاشورا:
بخشی از فرهنگ عاشورا مربوط به عرفان میشود در زمانی که در جامعه عارفان، عرفان بودایی را پیدا کرده و عرفان تصوف به صورت گستردهای تبلیغ میشود، بسی جا دارد نقش امام عرفان و شهدای عارف کربلا بازنویسی شود و بیان میشود که چگونه با خون و جان خویش هستی را تفسیر و وجود خدا را ثابت کردند و در بخش عرفان عمل با جان باختن در راه جانان و فانی شدن را در کوی دوست طی مسیر کردند. اهل عرفان و سیر و سلوک باید در مقابل عرفان حسین(ع) و شاگردانش زانو بزنند و بیاموزند که چگونه ترک عادت و رسوم محاسبه ارادت و ادب و شب بیداری، تضرع و کتمان سر را عملا اجرا نمایند.
(ظهیربن قین) و (حربن یزید ریاحی) گام اول عرفان را که (توبه) و (مراجعت) بود برداشته و در اول محرم (درآستانه تحول) قرار گرفتند و تا (سرمنزل) مقصود بدون چلهنشینی پیش رفتند و یک شبه ره صد ساله را طی نمودند و همین طور اوج عرفان، زینب (علیهماالسلام) که چگونه در سختترین شب زندگی از یک طرف بدنهای برادران و فرزندان و بستگان شهیدش که در بیابانها مانده و زنها و کودکان آواره صحرا بودند و خود با بیماری درون خیمه نیمسوخته، گرسنه و تشنه در محاصره دشمن ولی با این حال نماز شبش ترک نمیشود عارف اگر به دریا بنگرد خدا را میبیند و نشان از روی زیبای او، و زینب همه هستی را بلکه تمام مصائب، اسارتها، ... را زیبا میبیند و در مقابل ابن زیاد فریاد برمیآورد که من از خدا جز زیبایی ندیدم. (مارایته الی جمیلا).
● اخلاق عاشورا:
اخلاقنویسان از فرهنگ اخلاق عاشورا بنویسند که اگر پیامبر اعظم(ص) برای تکمیل اخلاق مبعوث شد و خودش فرمود: (بعثته الا اتمو مکارم الاخلاق) در کربلا تمام این مکارم به عرصه لهورو نمایش درآمد. شجاعت در اوج نهایتش فداکاری، ایثار و گذشت و در حد بالایش، صبر و بردباری و خلوص نیت با حلقههای تکاملش دهها صفات اخلاقی در عاشورا تحقق عملی و عینی پیدا کرد. چگونه میشود از نظر روانی امتی حاضر شوند فرزند بهترین انسان روی زمین را با آن وضع فجیع به شهادت برسانند و چطور میشود انسان به مرحلهای میرسد که مرگ را سعادت بداند. امام حسین(ع)انهی لا الموته لا السعاده) و یا جوانی همچون قاسم بنالحسن مرگ را از عسل بهتر بداند و بگوید: (من العسل) زیباییهای قیام عاشورا و هر آنچه با نام و مکتب حسین(ع) و فرهنگ عاشورایی به جامعه عرضه شود، درست و صحیح و مستند و محکم باشد از پذیرش بالایی برخوردار خواهد بود بلکه جامعه و جوانان عاشقانه آن را خواهند پذیرفت.
● پاکسازی تاریخ عاشورا:
لازم و بایسته است که تاریخنویسان سیره اهلبیت(ع) تاریخ عاشورا را از تحریفها پاکسازی نمایند امروزه توسط برخی از افراد (ناآگاهانه یا مغرضانه) صدها تحریف و تغییر نسبت به عاشورا به وجود آمده است. باید تحریفهای معنوی و لفظی عاشورا و علل و خواستگاههای آن تبیین گردد و همواره باید همچون مطهریها که فریاد برآوردند از این همه اغراقها و کجرویها و خرافههایی که دور از آن حقیقت است.
مسئولان امر، مسئولیت جلوگیری از صحنهگردانیهای غیر مذهبی و فاسد و آن تعهد را به عهده گیرند و همین طور شایسته و بایسته است که از راهیابی آواز و وسایل لهو و لعب که هر سال به آن افزوده میشود و طبلهای با صدای گوش خراش که شدیدا زیانآور است جلوگیری شود و نسبت به عزاداریهای تصنعی و قلاده به گردن انداختنها و ... اطلاعرسانی شود و راه صحیح عزاداری که خاصه مورد نظر صاحب عزاست آمیخته شود که حقیقتا این مسائل هدف از احیای عاشورا که پر کردن نهال اسلام است را به مخاطره میاندازد و چهره حقیقی اسلام را در منظر بیگانگان خشن جلوه میدهد در حالی که اسلام، محرم و عاشورا نهایت نرمش و لطافت است.
آمنه غلمانی
منابع:
۱- مبلغان (سید جواد حسینی)
۲- حماسه حسینی (استاد مرتضی مطهری)
۳- رساله سیر و سلوک (سید مرتضی بحرالعلوم)
۴- بحارالانوار (جلد ۴۵)
منابع:
۱- مبلغان (سید جواد حسینی)
۲- حماسه حسینی (استاد مرتضی مطهری)
۳- رساله سیر و سلوک (سید مرتضی بحرالعلوم)
۴- بحارالانوار (جلد ۴۵)
منبع : روزنامه رسالت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل دولت روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم خلیج فارس حجاب شهید مطهری
تهران سلامت شهرداری تهران هواشناسی سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری وزارت بهداشت
بانک مرکزی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو قیمت طلا دلار سایپا تورم کارگران حقوق بازنشستگان
فضای مجازی مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس فیلم تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
غزه رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین آمریکا چین روسیه نوار غزه حماس ترکیه عربستان اوکراین
فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران
اینستاگرام همراه اول دبی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه