یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
بازار داغ کشتیهای دست دوم؛ نگرانی کشتیسازان
تمایل كشورها به خرید كشتیهای جنگی ارزان قیمت طی سالهای اخیر قابل توجه بوده است به طوری كه میتوان این كشتیهای دست دوم را جایگزینی به صرفه برای كشتیهای جدید دانست. پس از پایان جنگ، بیشتر كشورها به فروش ناوگان مازاد خود اقدام كردند به طوری كه متخصصین پیشبینی میكنند این كشتیها بازار جهانی را زیر و رو خواهد كرد.
این مسئله زمانی پررنگتر شد كه شیلی تصمیم به لغو برنامه خرید كشتیهای جدید خود به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار گرفته و به خرید كشتیهای دست دوم از نیروی دریایی هلند دست زد. با این اقدام هشدار روشنی به سازندگی كشتی درخصوص ورود یك رقیب سرسخت به بازارها داده شد، ضمن این كه با خرید این كشتیها، دولت شیلی توانست صدها میلیون دلار در بودجه خود صرفهجویی كند.
آنچه توانست بازار خرید و فروش این كشتیهای كار كرده را داغ كند، شرایط مناسب و قیمت قابل توجه آنها در مقایسه بإ؛ كشتیهای نو بود. جریان پایدار ورود این كشتیها به بازار جهانی از سال ۱۹۹۱ آغاز شد و چشمانداز ۱۰ ساله این بازار را دگرگون كرد، به طوری كه امروز بازار این كشتیها، موج جدیدی از كشتیهای كار كرده را وارد آبهای بینالمللی كرده است. به طور مثال، در سال ۱۹۹۶، دولت اوكراین تمامی ناوگان دریایی خود را با خرید این كشتیها از دیگر كشورها تكمیل كرد. دراین سال، بیش از ۱۰۰ كشتی دست دوم در دنیا خرید و فروش شد. این در حالی است كه این رقم در سال ۲۰۰۱ به ۲۰ تا ۴۰ كشتی رسید و پیشبینی میشود كه كمتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد ناوگان موردنیاز طی دهه آینده از این طریق تامین خواهد شد. دلایل این گرایش به ویژه برای امریكا و سازندگان كشتی در اروپا كه نه تنها باید با بازار این كشتی، بلكه باید از پس رقبای آسیایی خود نیز برآیند، بسیار مهم است. تا پایان سال ۱۹۹۶، بیش از ۱۷۵۰۰ كشتی در حدود ۱۵۱ ناوگان دریایی در آبهای بینالمللی شناور بودند، اما پیشبینی میشود این تعداد باورود كشتیهای دست دوم بیشتر به بازارها كاهش یابد. این در حالی است كه كشتیهای جنگی مدرن و جدید، علاوه بر پیچیدگی بیشتر، به مراتب گرانتر از كشتیهای كاركردهای هستند كه به تدریج جایگزین آنها میشوند، از این رو جایگزینی كشتیهای جدید برای كشتیهای موجود آن هم به صورت تك به تك غیرممكن است.
طی ۲۰ سال آینده، حدود ۷۰ ناوگان دریایی به صورت فعال در خصوص سرمایهگذاری مجدد پروژههای ناوگانی خود برنامهریزی كردهاند. این امر، بیانگر ایجاد بازار بزرگی برای حدود ۱۴۰ كشتی جدید با ظرفیت بیش از ۱۰۰ تن است كه ارزشی معادل ۳۰ بیلیون دلار در سال خواهند داشت.
این بازار جذاب، بازیگران ساخت كشتی را برای تولید رقابتی به تكاپو انداخته است به طوری كه تامینكنندگان آمریكایی و اروپایی رقابت تنگاتنگی را آغاز كردهاند. با این حال پیشبینی میشود كره جنوبی، سنگاپور، هند، چین و تركیه مدعیان اصلی بازار جهانی این صنعت خواهند بود.
در این میان، صنعت كشتیسازی كره جنوبی پیشگام بوده به طوری كه این كشور فروش یا واگذاری كشتیهای كوچك خود به ناوگان دریایی دیگر كشورهای آسیایی را آغاز كرده است. همچنین بر اساس خبرها، این كشور طی دهه جاری، اولین زیردریایی خود را به اندونزی انتقال خواهد داد.
دیگر كشور فعال در آسیا سنگاپور است كه تولید كشتیهای با كیفیت بالای خود را آغاز كرده است. از آنجا كه این كشور آسیایی ناوگان كوچكی دارد فروش این كشتیها پیش از از رده خارج شدن آنها منطقیتر به نظر میرسد آن هم در شرایطی كه قراردادهای جدیدی برای كشتیهای ساخت متخصصان این كشور در حال انعقاد است.
این صنعت در هند »تولدی دوباره« را تجربه میكند. بعد از سالهای غفلت از صنعت كشتیسازی در این كشور، دولت هند درصدد احیای آن است. اگرچه كسب اعتبار برای كشتیهای ساخت هند زمان خواهد برد، دولت این كشور باید هر چه سریعتر به تخصیص بودجهای برای پاسخگویی به این صنعت اقدام كند.
شاید با سرمایهگذاری مجدد در صنایع دریایی، این كشور بتواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. چین نیز، به سادگی با افزایش ناوگان و در نتیجه افزایش نیاز خود توانسته توجهها را به خود معطوف سازد. این در حالی است كه این كشور با دارا بودن هزینههای نیروی انسانی كمتر تنها با بهكارگیری تجهیزات اصلی و تامین آن از كشورهای غربی و یا تولید محصولات تحت لیسانس توجههای بیشتری را به خود جلب خواهد كرد. در این بین، تركیه در آرزوی توسعه ناوگانی قابل رقابت با كشورهای مدیترانه را در سر میپروراند. دو مدعی مهم دیگر در بازار كشتی ژاپن و تایوان هستند.
به دلایل متعددی، پیشبینی میشود طی دهه آینده، محدودیتهای فعلی درخصوص مشاركت صنایع دفاع ژاپن در بازارهای جهانی كاهش یافته و اجازه صادرات به آنان داده شود. این در حالی است كه احتمال میرود به طور همزمان، صنایع دفاع این كشور اجازه فروش كشتیهای دست دوم جنگی را نیز به دست آورد. چنانچه این اتفاق بیفتد، بازار كشتیهای كاركرده از آمریكاو اروپا به آسیا واگذار خواهد شد.
افسانه حسینزاده
منبع : مجله گسترش صنعت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل سیل وزارت بهداشت کنکور سازمان هواشناسی آتش سوزی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا مسکن ایران خودرو تورم سایپا
زنان تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات همراه اول فناوری اینترنت سامسونگ گوگل بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
خواب موز بارداری دندانپزشکی کاهش وزن آلزایمر مالاریا