چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
تکنولوژی چیست؟
تلاش برای تعریف تکنولوژی به مثابهی ماجرای برخورد فرد نابینا و فیل است. او با لمس قسمتهای مختلف بدن فیل، تصورات مختلفی (از درخت گرفته تا مار، طناب، بادبزن یا چیزهای دیگری) را در ذهن خود مجسم میکند.
از نظر اهل علم، تکنولوژی محصول نهایی تحقیقات یا همان دانش فنی و اطلاعاتی است که میتواند به محصولی تجاری تبدیل شود. تحقیقات علمی معمولاً در قالب مقالات تحقیقاتی، اسناد پتنت و محصولات نمونهای که برای اثبات ماهیت ابداعی بهکار میروند، تجسم مییابد.
اما از نظر مهندسان، تکنولوژی ابزار یا فرآیندی است که برای ساختن محصولات بهتر بهکار گرفته میشود.
منظور از محصولات بهتر، میتواند محصولاتی باشد که عملکرد بهتر یا هزینهی کمتری داشته باشند و امکان فروش آنها در بازارهای جدید فراهم باشد. مهندسان دستآوردهای تحقیقاتی را به محصولاتی قابل فروش در بازار تبدیل میکنند. به عبارتی تکنولوژیهای جدیدی خلق میکنند که تأثیرات عمدهای بر درآمد و سودآوری شرکتها برجای میگذارد.
پرسنل بازاریابی باید تکنولوژی را نوعی چالش بدانند، زیرا تکنولوژی از یک سو با فراهم آوردن امکان تنوع در محصولات یا ورود سریع به بازارهای جدید، میتواند فرصتی برای کسب مزیت رقابتی دربرابر رقبا باشد و از سوی دیگر، آنها باید به پیامدهای بازاریابی تکنولوژی جدید کاملاً واقف بوده و مشخص کنند که آیا مزایای استفاده از تکنولوژی جدید بر هزینههای اضافی آن برتری دارد یا خیر. بازاریابان باید ارزش اقتصادی تکنولوژی جدید و نحوهی بهرهگیری سودآور از آن در محصولات شرکتها را تعیین کنند.
از نظر حقوقدانان، تکنولوژی همان مالکیت معنوی است که باید مورد حمایت و حفاظت قرار گیرد. پتنت، علائم تجاری، کپیرایت، آثار ماسک و دانش فنی همگی جلوههای قانونی تکنولوژی است که به منظور کنترل، اشاعه و استفاده از تکنولوژی، مورد استفاده قرار میگیرند. مالکیت معنوی در تمام ابعاد زندگی ما نفوذ کرده است. از سرگرمیهای مورد علاقهی ما گرفته تا لباسها و غذاهایی که خریداری میکنیم و حتی داروهایی که در زمان بیماری مصرف میکنیم. قانون، مسئول اطمینان از استفاده صحیح و عادلانه از مالکیت معنوی است و بدین منظور، مطمئناً زمان و تلاش فراوانی صرف خواهدشد.
از نظر مدیران بازرگانی، تکنولوژی مهمترین دارایی شرکتها است که کمتر موردتوجه قرار میگیرد. اکثر مدیران معتقدند که آیندهی شرکت آنها تا حد زیادی به استفاده از تکنولوژی بستگی دارد. با این وجود، بسیاری از شرکتها هنوز استراتژی تکنولوژی و روش مناسبی برای ارزیابی و ارزشگذاری داراییهای تکنولوژیک خود تدوین و پیادهسازی نکردهاند. دیگر مدیران، کاملاً به نقش تکنولوژی در کسبوکار و بازار خود پی بردهاند، اما در شناخت فرصتها و روشهای بهرهگیری از داراییهای تکنولوژی در دیگر بازارها ناکام بودهاند. اما مدیران حرفهای موفق که از بینش لازم برخوردارند، به اهمیت تکنولوژی به خوبی واقفند و منابع و توجه کافی را در راستای کسب بیشترین منافع به آن اختصاص میدهند.
در نهایت از نظر کسانی که تکنولوژی را بهکار گرفته و از آن لذت میبرند، تکنولوژی ماهیتی بسیار جالب، جذاب و همیشه متغیر دارد که امکان زندگی سالمتر، شادتر، امنتر و بهتر را فراهم میآورد. جمع دیدگاههای مختلف که دنیای تکنولوژی را شکل میدهند (همچون ملاحظات همان فرد نابینا)، تصویری جامعتر از تک تک این دیدگاهها است.
شاید امروزه، بهرهگیری مؤثر از تکنولوژی، مهمترین موضوع پیش روی شرکتهای تکنولوژی ـ محور باشد و مطمئناً این روند در آینده تشدید خواهد شد. سرمایههای معنوی میتوانند باارزشترین داراییهای شرکتها باشند، در حالی که کمـّی کردن و استفاده از آنها بسیار دشوارتر از ساختمانها، ماشینآلات و دیگر انواع دارایی است که میتوان آنها را بهراحتی تعریف و در ترازنامه وارد کرد. آنهایی که هنوز به ارزش مالکیت معنوی پی نبردهاند باید به ارزش دارایی شرکتهای برخوردار از مالکیتهای معنوی در بازار، نگاهی بیاندازند. فقط برای نمونه بد نیست بدانیم که فقط نام تجاری کوکاکولا را حدود ۴۰ میلیارد دلار ارزشگذاری کردهاند.
خرید یا فروش امتیاز، از استراتژیهای مالکیت معنوی است که به منظور بهرهگیری از داراییهای تکنولوژی در راههای جدید و خلاق مورد توجه قرار گرفته است. خرید یا فروش امتیاز در صنایعی همچون الکترونیک، کامپیوتر، مخابرات، بیوتکنولوژی، داروسازی و شیمیایی به شرکتها امکان داده تا به بازارهایی وارد شوند که پیش از این فقط جولانگاه شرکتهایی با تکنولوژیهای انحصاری بوده یا حتی باعث خلق بازارهای جدیدی شده که پیش از این بهخاطر نیاز به استانداردسازی اساساً وجود نداشتهاند.
منبع : بنیاد آینده نگر ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس شورای نگهبان دولت احمد وحیدی دولت سیزدهم رئیس جمهور حسن روحانی رهبر انقلاب مجلس یازدهم حجاب
قوه قضاییه تهران هواشناسی قوه قضائیه شهرداری تهران قتل پلیس مشهد فضای مجازی بارش باران سیل سازمان هواشناسی
مالیات قیمت دلار قیمت خودرو خودرو بانک مرکزی قیمت طلا بازار خودرو دلار مسکن سایپا بورس یارانه
نمایشگاه کتاب کتاب تلویزیون فردوسی هالیوود شاهنامه نمایشگاه کتاب تهران سریال دفاع مقدس سینمای ایران مهران مدیری سینما
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس چین نوار غزه ترکیه اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس باشگاه استقلال رئال مادرید لیگ برتر لیگ برتر ایران فولاد خوزستان جواد نکونام مهدی طارمی فولاد لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی عیسی زارع پور گوگل ناسا تبلیغات تلفن همراه موبایل هواپیما دوربین ایرانسل
وزارت بهداشت چای سرطان قهوه زوال عقل کاهش وزن سرماخوردگی دیابت استرس ناباروری