پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا
در طراحی نرمافزار کیفیت را در اولویت قرار دهیم
از سیستمهای پیشرفته سرگرمیهای خانگی گرفته تا سیستمهای پیچیده مالی و تجاری كه معاملات چند میلیاردی را در سراسر جهان سازماندهی میكنند، همگی با نرمافزار سر و كار دارند، به عبارت دیگر نرمافزار بخش جذایی ناپذیری از فعالیتهای انسان مدرن است.
این میزان وابستگی انسانها به محصولات نرمافزاری و استفاده این دستاورد بزرگ در دنیای الكترونیك تاثیر نارساییهای نرمافزاری را افزایش میدهد. امروزه تولید كنندگان و طراحان نرمافزار با طیف گستردهای از مخاطبان روبرو هستند كه از آنها به عنوان كاربر یاد میشود. این كاربرها نمیتوانند وجود نارسایی در محصولات نرمافزاری را تحمل كنند, در حالی كه شخصی كه دارای دانش تخصصی است و با ویژگیهای نرمافزار آشنا است، نواقص و كاستیها را پدیدهای عادی تلقی میكند. با وجود اینكه ریسك از دست دادن اعتماد مشتریان در نتیجه نارساییهای موجود در محصولات نرمافزاری در فضای كنونی فناوری افزایش یافته است، شركتهایی كه در حوزه طراحی نرمافزار فعالیت میكنند اساساً همان راه سنتی خود را میروند.
فرایند كنونی حاكم در طراحی نرمافزار به گونهای نیست كه با تضمین كیفیت محصول در راستای كاهش نارساییها و بهبود بخشیدن تجربه كاربر از آن عمل كند. از سوی دیگر؛ فشار فزاینده بازاریابی و تلاش شركتها برای عرضه سریعتر محصول، مهندسان را مجبور میكند زمان كمتری را صرف طراحی محصول یا ارتقای نسخههای جدید آن كنند كه این امر خود شرایط را بدتر میكند. عوامل مذكور باعث میشود مجموعهای از نارساییها در طراحی نرمافزار به وجود بیاید؛ هزینههای پشتیبانی پس از فروش افزایش یابد و سابقه بدی كه كیفیت پایین نرمافزار بر جا میگذارد تشدید شود. پژوهشهای دانشگاهی نشان میدهد كه تنها در سال ۲۰۰۲ , صنعت فناوری رقم سرسامآوری معادل ۶۰ میلیارد دلار را صرف تشخیص و ترمیم نارساییهای موجود در محصولات نرمافزاری كرد. شمار زیادی از شركتها در گزارشهای خود گفتهاند حدود ۵۰ درصد هزینههای طراحی نرمافزار را به تشخیص و ترمیم نارساییهای موجود در محصولات خود اختصاص میدهند.
بدیهی است كه وقت آن رسیده تغییراتی بنیادین در نحوه طراحی نرمافزارها ایجاد شود تا منابع با ارزش شركتها صرف كار مجدد بر روی محصولاتی كه میتوانست از اول با دقت بیشتری طراحی شود نگردد.
آزمایش؛ مرحلهای كه در طراحی نرمافزار نادیده گرفته شده است.
نتایج یك نظرسنجی از مدیران ارشد فناوری شركتهای فروشنده نرمافزار و مدیران اطلاعات شركتهای IT نشان میدهد بیشتر مدیران در این مورد اجماع دارند كه صنعت فناوری مساله تضمین كیفیت نرمافزار را نادیده گرفته و سرمایهگذاری در این زمینه كمتر از میزان بایسته است.
این پدیده غالباً به صورتهای زیر نمود میكند:
- شركتها در برنامه خود یك مرحله آزمایش رسمی را در پایان چرخه طراحی نرمافزار میگنجانند. بیشتر آزمایشهایی كه قبل از این مرحله انجام می شود غیر رسمی و موقتی است و در آنها بسیار به جنبههای مهندسی توجه میشود تا شرایط و نیازهای كاربر.
- بعضی از آزمایشها تا اواخر چرخه مهندسی نرمافزار كاملاً نادیده گرفته میشوند، آزمایشهایی كه غالباً نادیده گرفته میشوند از نوع WHITE - BOX ( آزمایش انطباق عملكرد بازدهی نرم افزار با توجه به ساختار درونی و كد دهی آن) و تست عملكرد هستند. این نادیده گرفتن و اهمال در آزمایشهای لازم باعث بروز نارسایی در نرمافزار و مشكلات عملكردی در مواقعی میشود كه به تصور مهندسان در مرحله طراحی توجه لازم به آن شده است.
- نبود برنامهریزی رسمی برای آزمایش نرمافزار؛ مشخص نبودن و ناهماهنگی روشها و ابزار آزمایش نظیر نرمافزارهای موجود, خدمات حرفهای كارشناسان تست نرمافزار و چهارچوبهای آزمایش.
- نبود معیارهای رسمی سنجش كیفیت كه باعث كاهش كارایی تصمیمگیریهای مدیریتی میشود. تصور كنید شركت از یك طرف باید نرمافزار را به موقع در اختیار مشتری مهم خود قرار دهد و از طرف دیگر نیازمند سرمایهگذاری بیشتر بر روی آزمایش محصول خود است؛ حال آن كه اهداف كیفی مشخصی برای محصول خود ندارد. چنین شركتی تلاش میكند اعتبار خود را نزد مشتری از دست ندهد؛ اما عدم وجود معیارهای كیفی باعث میشود مدیران این شركت در تصمیمگیریهای خود دچار ناتوانی و سرگردانی شوند. مهمترین پیامد اجرای یك پروژه طراحی نرمافزار كه از كاستیهای فوق رنج میبرد این است كه تیم مهندسی اهداف كیفی را نمیشناسد و در راستای آنها عمل نمیكند. این امر باعث میشود میزان سرمایهگذاری بر روی آزمایش محصول با اهداف كاربردی نرمافزار سازگار نباشد و ریسك توان نرمافزار در تامین نیازهای كاربر افزایش یابد.
الگوی برنامهریزی كیفیت؛
سازمانهایی كه به كمك متخصصان تست نرمافزار فعالیتهای خود را به بهترین وجه ممكن انجام میدهند برنامههای عمده طراحی نرمافزار را با صرف زمان برابر برای تعیین اهداف كیفی و كاربرد محصول خود آغاز میكنند. در این نوع برنامهریزی در درجه اول مجموعهای از معیارها مشخص میشود كه بخشهای مهندسی, مدیریت محصول و مدیریت اجرایی میتوانند از آنها برای نظارت بر پیشرفت كیفی نرمافزار در دست طراحی كمك بگیرند. این معیارها امكان كنترل نارسایی, اندازهگیری ریسك نارساییها, بسامد نارساییها, عملكرد و هزینه آزمایش را فراهم میكند. سپس, به عنوان بخشی از برنامهریزی اولیه پروژه تیم مهندسی توجه خود را روی جنبههای اساسی هماهنگ كردن مدیریت آزمایش و كیفیت نظیر برنامه تست واحد, برنامه تست عملكرد, قابلیت اتوماسیون تست, برنامه تست پسرفت, فرایندهای نظارت بر آزمایش و گزارشدهی و فرایندهای مهندسی متمركز میكند تا نارساییهای شناسایی شده را برطرف كند. این برنامهریزی و سازماندهی فرایند آزمایش به مدیران و مهندسان این توان را میدهد كه در تعیین میزان سرمایهگذاری بر روی منابع آزمایش, نرمافزارهای لازم, خدمات حرفهای كارشناسان آزمایش نرمافزار و زیرساخت با دانش و دقت بیشتری عمل كنند. یكی از جنبههای كیفیت نرمافزار كه غالباً نادیده گرفته میشود امكان ردیابی و پیگیری نرمافزار بعد از رسیدن به دست مشتری است. داشتن ارتباط مستقیم و پیوسته با مشتری میتواند به شركت در تشخیص و رفع سریع نواقص عملكردی محصول آن كمك كند. تیمهای مهندسی كه بر روی كیفیت سرمایهگذاری میكنند باید بر روی سیستمهای ردیابی محصول نیز سرمایهگذاری كافی انجام دهند. تا بتوانند با تحلیل و بررسی نواقص, عوامل اصلی تضعیف كننده و تقویت كننده كارایی نرمافزار را شناسایی كنند. ردیابی كارآمد به مهندسان اجازه میدهد با تشخیص به موقع از عوامل اصلی عملكرد خوب یا بد نرمافزار درس بگیرند. تیم مهندسی باید در تعیین سیستم مدیریت كیفیت چارچوب انعطافپذیری را ایجاد كند تا با پیشرفت پروژه متناسب با شرایط در روشها و معیارها تغییراتی ایجاد كند. سازمانهایی كه غالباً در اجرای پروژههای بزرگ نرمافزاری با كیفیت بالا موفق بودهاند آنهایی هستند كه برای درسی كه از نتایج پروژه
میگیرند اهمیت خاصی دادهاند. در پایان هر پروژه حقایقی آشكار می شود كه میتواند در افزایش كارآیی پروژههای آینده شركت تاثیر به سزایی داشته باشد. تیم مدیریت اجرایی اصولاً تلاش میكند با مرور نتایج پروژه قوانینی را برای فعالیت موفقآمیزتر در پروژههای آینده استخراج كند.
نتیجهگیری؛
شركتهایی كه رویكرد كارآمدتر و آزمودهتری به مدیریت كیفیت دارند دستاوردهای برتری خواهند داشت؛ به این معنی كه ثبات عملكرد سیستم آنها بالاتر و هزینههای پشتیبانی پس از فروش آنها پایینتر خواهد بود.و نهایتاً این كه هر موفقیتی هزینه خاص خود را دارد. سازمانهایی كه به دنبال تغییر اساسی در مدیریت كیفیت محصولات خود هستند باید راه درازی را طی كنند و در درجه اول سرمایهگذاریهای لازم را انجام دهند. شركتهایی كه دست به چنین سرمایهگذاریهای میزنند نه تنها هزینه پشتیبانی پس از فروش را كاهش میدهند؛ بلكه میتوانند محصولات نرمافزاری جدید خود را در زمان كوتاهتری طراحی و عرضه كنند. بدیهی است كه كاهش زمان طراحی نرمافزار میتواند موفقیت شركتها را در بازار رقابتی امروز تضمین كند.
منبع CNET
منبع : خبرگزاری ایلنا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب دولت دولت سیزدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی حجاب انتخابات مجلس مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سیل سلامت فضای مجازی قوه قضاییه
گاز نمایشگاه نفت خودرو قیمت دلار قیمت خودرو مالیات قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون محمدمهدی اسماعیلی کتاب سریال سینمای ایران دفاع مقدس سینما تئاتر موسیقی رسانه ملی
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین آمریکا رفح حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت شبکه اجتماعی
سرطان هندوانه آسم سنگ کلیه بیماران خاص کمردرد اعتیاد بیمه سبزیجات افسردگی