پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

نقش برندهای قدرتمند در پویایی سازمان ها


نقش برندهای قدرتمند در پویایی سازمان ها
برند ها می توانند منجر به خلق ایده های جدید در مورد محصولات و خدمات شرکت شوند .برند های برتر قادرند هیجانات و عواطف مصرف کنندگان خود را برانگیزند. مصرف کنندگان به این نام ها اعتماد داشته و بیش از سایر برند ها از آنها انتظار خلق ایده های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند. نوآوری می تواند برای سازمان ها فریبنده و گمراه کننده باشد اما برای اینکه ایده های نوآورانه با موفقیت به مرحله ظهور برسند باید با مدیریت برند به شیوه مقتدرانه و اثربخش همراه باشند. اگر چه اهمیت نوآوری برای بسیاری از کسب و کارها بدیهی به نظر می رسد در این مقاله برخی از تاثیرات نوآوری را بر ارزش افزوده کسب و کار مورد بررسی قرار می دهیم: - نوآوری منجر به خلق محصولات و خدمات جدید و به تبع آن شکل گیری بازارهای جدید برای سازمان می شود.
- نوآوری می تواند موجب ارتقا سطح محصولات و خدمات سازمان شده و به این ترتیب منشأ ایجاد تمایز و مزیت رقابتی برای سازمان شود.
- در شرایط اشباع بازارها، نوآوری می تواند تنها راه رشد کسب و کار باشد.
- نوآوری می تواند از طریق خلق کالا یا خدمت جدید و تحریک هیجان ها و علائق مصرف کنندگان، تقاضای آنان را افزایش دهد و به این ترتیب حجم فروش و ارزش کسب و کار را ارتقا بخشد.
● برند های قدرتمند به نوآوری در سازمان ها هدف می بخشند
در عصر ما نوآوری به منزله عامل اصلی و کلیدی موفقیت کسب و کارهاست و شعار مدیران موفق امروزی؛ «نوآوری یا نابودی » است. اندرز بسیاری از استادان عرصه مدیریت این است که «روح و جان کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت است».
اگر ایجاد نوآوری در کسب و کار خود را صرفاً عامل سودآوری در نظر بگیریم، خطای بزرگی مرتکب شده ایم. شرکت اپل بهترین نمونه از شرکتی نوآور ، از برند قدرتمندی برخوردار است که به خوبی توسط کارکنان و مشتریان درک شده و دارای هدف روشنی است. هدف اپل این است؛ «توسعه تکنولوژی هایی که امکان برخورداری از مزیت ها و امکانات تصویری، ویدئویی و موسیقی را برای افراد فراهم می آورد .» برخورداری از این هدف روشن، این نام را با تعالی در عرصه طراحی و نوآوری تکنولوژیکی مترادف کرده است. به این ترتیب نام مزبور به برند معروف و محبوب کارکنان و مشتریان خود، تبدیل شده است.
برخورداری از این ویژگی برای شرکت، مزیتی منحصر به فرد است. کارکنانی که در زمینه تولید محصولات جدید فعالیت کنند، دلیل محبوبیت این شرکت را نزد مشتریان خود به درستی درک می کنند. آنها انتظارات مصرف کنندگان را دانسته و ویژگی هایی را که می تواند محصول را برای آنها جذاب و شگفت آور کند، تشخیص می دهند. قدرت این برند گرایش و جهت گیری های خاصی را نسبت به بازار ارائه کرده و فعالیت های نوآورانه آن را هدفمند می کند.
● نگرش از برون به درون سازمان
در سال ۲۰۰۵، همزمان با ورود (آی پود) سونی دریافت به جهت تمرکز فوق العاده بر تغییر فرمت واکمن خود و تلاش برای یافتن شکل مناسب دستگاه های سبک و قابل استفاده پخش موسیقی برای جوانان و سایر اقشار جامعه از شرکت اپل عقب مانده است. اقدام سونی در آن زمان، درست و غیرقابل سرزنش به شمار می آمد.
با این حال، سونی با وجود تمام ابزارهای تحقیقات مشتری و تمامی روش های پیچیده بازاریابی و قابلیت های تجزیه و تحلیل داده ها از مشتریان، نتوانسته بود فرصت فوق العاده ای را که در ارائه یک محصول با طراحی زیبا، ساده و سبک، که به سادگی در همه جا قابل استفاده باشد شناسایی کند و این تنها نقطه ضعف شرکت سونی بود. در حالی که اپل با شناسایی این فرصت توانست آی پود را به بازار معرفی کند و به این ترتیب نه تنها با استقبال چشمگیرجامعه مواجه شد، بلکه خوشی حاصل از دستیابی به محصولی جدید و کاملاًمتفاوت از گذشته را به مردم هدیه دهد. دستگاه اپل از قابلیت های تکنولوژیکی متفاوتی برخوردار بود اما مباحث تکنولوژیکی در حاشیه قرار داشت و مهم ترین مساله، شناسایی فرصت معرفی محصول متمایز از بازار توسط این شرکت بود.

منبع:
www.brandconference.ir
منبع : روزنامه سرمایه