دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
مردی در آتش - MAN ON FIRE
سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : مکزیک، انگلستان و آمریکا
محصول : تونی اسکات، آرنن میلکان و لوکاس فاستر
کارگردان : تونی اسکات
فیلمنامهنویس : برایان هلگلاند، برمبنای رمانی نوشتهٔ ا. ج. کوئینل
فیلمبردار : پل کامرون
آهنگساز(موسیقی متن) : هری گرگسن ـ ویلیامز
هنرپیشگان : دنزل واشینگتن، داکوتا فانینگ، کریستوفر واکن، جان کارلو جانینی، رادا میچل، مارک آنتونی، ریچل تیکوتین، میکی رورک، روبرتو سوسا و جیزس اوچوئا
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۵ دقیقه
مکزیکو، زمان حال. ̎جان کریسی̎ (واشینگتن) ،مأمور سابق سیا را که دائمالخمر هم شده، ̎ساموئل راموسِ̎ کارخانهدار (آنتونی) و همسر آمریکائیاش، ̎لیزا̎ (میچل)، استخدام میکنند تا از دخترشان، ̎پیتا̎ (فانینگ) مراقبت کند. ̎کریسی̎ که روزها به زحمت وظایف خود را انجام میدهد و شبها با کابوسهایش دست و پنجه نرم میکند، دست دوستی را که از سوی ̎پیتا̎ به سویش دراز کرده پس میزند ولی وقتی ̎کریسی̎ برای مسابقهٔ شنا، ̎پیتا̎ را آموزش میدهد، صمیمیتی بینشان به وجود میآید. مدتی بعد، ̎پیتا̎ را میربایند و ̎کریسی̎ گلوله میخورد. والدین ̎پیتا̎ به توصیهٔ ̎ویکتور فوئنتس̎ (اوچوئا)، رئیس بخش مبارزه با گروگانگیری، ترتیب پرداختِ باجی را میدهند ولی پس از ناشیگری در هنگام تحویل پول، پدر و مادر ̎پیتا̎ از مرگ دخترشان باخبر میشوند. ̎کریسی̎ که زخمش بهبود یافته، سوگند میخورد که انتقام بگیرد. ربایندگان ̎پیتا̎ را تعقیب میکند و به کمک شکنجه از وجود تشکیلاتی به نام ̎لا هرنانداد̎ باخبر میشود. ̎کریسی̎ پی میبرد که ̎فوئنتس̎ رهبر این تشکیلات است و پلیس هم به این تشکیلات کمک میکند و از قبل این گروگانگیریها سود میبرد. ̎فوئنتس̎ پدر ̎پیتا̎ را نیز آلودهٔ توطئهچینیهایش میکند و وقتی با ̎کریسی̎ رودررو میشود تصمیم میگیرد به زندگی خود پایان دهد. اما ̎کریسی̎، ̎فوئنتس̎ را میکشد و رهبر عملیات، ̎دانیل سانچس̎ (سوسا)، معروف به ̎صدا̎ را تعقیب میکند. ̎سانچس̎ برای نجات خود پیشنهاد میکند که حاضر است به قیمت جان ̎کریسی̎، ̎پیتا̎ را زنده و سلامت برگرداند. کریسی معامله را قبول میکند و ̎پیتا̎ آزاد میشود. ̎کریسی̎ اسیر میشود و در طی راه، از زخمهائی که هنگام گروگانگیری برداشته، میمیرد.
● همان جهان نسبتاً آشنای اسکاتِ کوچک (برادر کوچکتر ریدلی)، که دستمایههای تراژدیهای یونانی را مبنای کارش قرار میدهد و البته حاصل کار هم فیلمهای متوسطی است که فقط نشان از تسلط فنی و نه سبکی او دارند. اسکات پیشتر در فیلم انتقام (۱۹۹۰)، مایههای رفاقت، خیانت و انتقام را بر بستری از طبیعت بکر آمریکای لاتین مایهٔ جهان تراژیک خود قرار داده بود. اینجا هم به قصد تکرار موفقیت نسبی آن فیلم، فضا حفظ شده است. اما ایثار و مناعت طبع جای مایههای سابق را گرفتهاند، گرچه عمل پایانی واشینگتن قرار است عملی مسیحگونه هم باشد. واشینگتن با آن ژستهای سنگین و افراطیاش، که به همین خاطر او را پل نیومن سیاهپوست مینامند، گاه غیرقابل تحمل میشود، و گاه نیز آنچنان غرقِ ژست قهرمانِ ̎حاضر به ایثار̎ میشود که به نظر میرسد تماشاگر نیز بابت این کار به او بدهکار است. سبک بصری و تدوین فیلم تلفیقی است از سبک آگهیهای تجاری، ویدئو موسیقیهای چند سال اخیر و البته اندکی هم سینما، سه عرصهای که اسکات در آن تجربیات فراوانی دارد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران صادق زیباکلام مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت سیزدهم
قتل شیراز سیل تهران هواشناسی شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی سلامت پلیس وزارت بهداشت بارش باران
حقوق سربازان سایپا خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا گاز بازار خودرو حقوق بازنشستگان نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب فضای مجازی نمایشگاه کتاب تهران کتاب جشنواره فیلم فجر دفاع مقدس سینمای ایران تلویزیون رضا عطاران سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تئاتر
فناوری کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا حماس افغانستان نوار غزه سازمان ملل اوکراین رفح
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر بازی هوادار باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران سپاهان باشگاه استقلال
هوش مصنوعی شفق قطبی خورشید مریم میرزاخانی ایلان ماسک ناسا اپل تبلیغات نوآوری گوگل
رژیم غذایی کاهش وزن درمان و آموزش پزشکی دیابت فشار خون قهوه بارداری افسردگی