جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا


خرده گیری‌های کور !


خرده گیری‌های کور !
نتایج سهمیه بندی بنزین، هرچند در کوتاه مدت ، ممکن است فشارها وسختی‌هایی برای برخی ازاشخاص یا گروه‌ها داشته باشد ، اما نتایج مهم و حیاتی برای جامعه دارد . و این درحالی است که غالب کارشناسان اقتصادی برضرورت نظام‌مند کردن مصرف بنزین در دولت‌های گذشته تاکید می ورزیدند و بر اساس برنامه چهارم توسعه ،‌دولت قبلی موظف بود مصرف بنزین را هدفمند کند ونگرانی از تاثیرات منفی کوتاه مدت این اقدام در میان توده‌های مردم ،‌مانع اجرای این تصمیم مهم ملی شد . بااین توصیف ،‌افراطیون جبهه دوم خرداد ، سهمیه بندی بنزین وارائه کارت هوشمند توسط دولت نهم را مستمسکی برای حمله به دولت و تخریب وسیاه‌نمایی درباره عملکرد دولتمردان کرده‌اند .
درمیان همه انتقادهای مطرح شده،‌نوشتار آقای احمد شیرزاد تحت عنوان “۴۰ روزپس از سهمیه بندی بنزین” جالب توجه به نظر می‌رسد . ایشان چنین بیان می‌کنند :” نخستین روزهایی که از اعلام سهمیه بندی بنزین گذشته بود ، نزد برخی از دوستان اعلام کردم مشک بنزین درایران سوراخ است،‌آن هم نه یکی دو روزنه بلکه چاک‌هایی که سراسر آن امکان تراوش هست” سپس برای بیان منظورشان چند مثال می زنند .
▪ خانم یا آقای پزشکی که در حاشیه یکی از شهرهای بزرگ ساکن است در روزگار وفور بنزین با اتومبیل شخصی خود به درمانگاه‌های چند روستا سرکشی می کرده ... اکنون دیگر قادر به این کار نیست. به بهداری منطقه مراجعه می‌کند ،‌ازآنها نامه می‌گیرد ...
▪ کارمند اداره‌ای که چندسال پیش با عنایت دولت مهرورز به واسطه انتساب به بخش‌های خاص از جامعه توانسته بود برای انتقال به تهران دستخط بگیرد ... دست به قلم می‌شود نامه‌ای به یکی ازنماینده‌های مجلس می نویسد ...
▪ اداره دولتی در مسیر سیاست کوچک سازی بخش‌های خدماتی ، بخش نقلیه خود را به شرکتی خصوصی تبدیل کرده است .... [ پس از سهمیه بندی] رئیس و معاونان اداره دست به کار می‌شوند. ظرف مدت کوتاهی بخشنامه‌ها طوری اصلاح می‌شوند که سهمیه قابل توجهی به این سرویس‌ها تعلق بگیرد . در ازای این خدمت قابل توجه ، راننده‌های مهربان نیز گاهگاه کارتشان رابه روسا قرض می‌دهند ...! کمی به خیابان‌های پیرامون خود نگاه کنید ظاهرا آن نگرانی‌هایی که روزهای نخست وجود داشت ... به شدت کاسته شده است ... دراین میان دستگاه عظیم دولت خود در راس همه به قواعد مصرف بنزین تبصره می‌زند ولوله‌های پیچ در پیچ مصرف کنندگان جامعه را به سمت مخازن بنزین هدایت می‌کند ... [ و ] به سادگی به تقاضاهای متنوعی که برای مصرف بیشتر به دستش می‌رسد جواب مثبت خواهد داد . طولی نخواهد کشید که مصرف بنزین همان خواهد شد که بود ... ناچاریم این فرض را بپذیریم که مردم براین باورند که سهمیه چندان جدی نیست.
رویکرد آقای شیرزاد و اصلاح‌طلبان نسبت به برنامه‌های دولت نهم بویژه پیرامون سهمیه بندی بنزین یادآور شخصی است که وارد داروخانه شده ، گفت آقا سیمان دارید ،‌پاسخ شنید خیر؛ شخص بسیار پرخاش کرد که داروخانه‌ای که سیمان ندارد باید درب آن راگل گرفت یا روی سرصاحبش خراب کرد. این شخص روزبعد، بازبه داروخانه‌ آمده ، مجددا پرسید آقا سیمان دارید پاسخ شنید بله! مجددا پرخاش نمود که داروخانه‌ای که سیمان داردباید ....
افراطیون دوم خردادی ،‌آن قدر انصاف به خرج نمی‌دهند که در تحلیل‌ها و انتقاداتشان ، خود را در مورد عملکرد ۸ ساله دولت و مجلس اصلاحات نیز مسئول بدانند وازاعمالی انتقاد ننمایند که خود دقیقا بدانها عامل بوده‌اند . “ از سال ۱۳۷۶ تا پایان سال ۱۳۸۵ حدود ۴/۱۵ میلیارد دلاربرای واردات بنزین تامین اعتبار شد واین درحالی است که اگر در ۸ سال دولت دوم خرداد، تنها نیمی از این رقم ، هزینه ارتقای پالایشگاه‌های کشور می‌شد اکنون هیچ نیازی به واردات بنزین نبود “(۲)
آنچه مسلم است گسترش روزافزون مصرف بی‌رویه بنزین،‌کشور را با بن بست مواجه می‌کرد واگر تدابیر لازم اتخاذ نمی‌شد کل درآمد حاصل از فروش نفت را دولت باید مصرف واردات بنزین می‌کرد تا با یارانه ‌فراوان ، سوخت مصرف کنندگان را تامین کند .
مضافا اینکه مسئله واردات بی‌رویه بنزین و عدم توازن تولید در داخل ومصرف آن ، به اهرمی برای استکبار جهانی علیه ملت ودولت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود. چرا که چندی پیش،‌لایحه تحریم شرکت‌ها و کشورهایی که اقدام به فروش بنزین به ایران نمایند توسط تام لانتوس ( ازحزب دموکرات) ارائه شد و درکمیسیون انرژی کنگره آمریکا به تصویب رسد .(۳)
باید بدین نکته نیز توجه داشت که سهمیه بندی بنزین باعث ناخرسندی برخی ازکشورهای همسایه شده است. چرا که بنزین یارانه‌ای ایران به صورت قاچاق در این کشورها وارد می‌شد وبا قیمت تمام شده در این کشورها به فروش می‌رسید .(۴) اهمیت اجرای تدبیر انضباط بخشی به مصرف انرژی درکشور تدبیری بود که می بایست در دولت‌های گذشته به اجرا درمی آ‌مد اما محافظه کاری وعدم پذیرش تبعات کوتاه مدت مانع ازاین اقدام بزرگ وملی شد .
نحوه و رویکرد انتقادی دوم خردادیها بویژه جناب آقای احمد شیرزادکاشف از نوعی تخریب دولت نهم از طریق خرده‌گیری کور وبی‌هدف است. زیرا اگر ایشان منتقد ومخالف اصل طرح سهمیه بندی است، باید پرسید چه جوابی برای این همه ثمرات طرح مزبور دارید ؟ واگر موافق طرح است وسخنش آن است که طرح باید کامل اجرا شود وبه هیچ نیاز بیشتر( نظیر پزشک و ...) ،‌پاسخ مثبت داده نشود ،‌آنگاه این افراط با تفریط اصلاح طلبانه مجلس ششم ناسازگار است. یعنی نه به آنکه در مجلس و دولت قبل چنین طرحی تصویب واجرا نشد ونه به اینکه حالا آقای شیرزاد می‌گوید همه نیازهای بیشتر رانادیده بگیرید . آیا انصافا ، عملکرد دولت نهم که میانه‌روی میان دو حالت قبل است بهتر نیست ؟!
کمک به توسعه پایدار ،‌به دلیل آغاز برنامه‌ریزی جدی برای مصرف بهینه منابع در کشور ، ایجاد تحول درصنعت خودروسازی ومورد توجه قرار گرفتن خودروهای کم مصرف ، محدود شدن بسترهای مفاسد قاچاق بنزین از کشور به صورت کلان، نزدیک شدن به عدالت اجتماعی ، فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف، کاهش جدی هزینه‌های ترافیک و آلودگی هوا، تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی کشور ، دور شدن ازآسیب‌های تهدیدات دشمن در تهدید به محاصره اقتصادی بیشتر و ... را می‌توان از نتایج وثمرات سهمیه بندی بنزین برشمرد . لذا باید به اصلاح‌طلبان برادرانه توصیه نمود که با عنایت به این ثمرات توجه به پرکاری، جسارت واستواری دولت ومجلس اصولگرا در انجام طرح بنزین، شما نیز درعین حفظ مواضع سیاسی، از دایره انصاف واخلاق سیاسی خارج نشوید و درامور ملی وحیاتی ، پشتیبان و یار دولت خدمتگزار باشید تا کشور عزیزمان ، ایران اسلامی ،‌هرچه سریع‌تر قله‌های رفیع پیشرفت وتوسعه و آبادانی راتوام بامعنویت روزافزون فتح کند . امیداست اگر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ودولتمردان خدمتگزار ،‌به هیچ عنوان ، برنامه‌ای برای فروش آزاد بنزین تصویب واجرا ننمایند، عمده نتایج وثمرات سهمیه بندی بنزین، به منصه ظهور برسد وکام ملت راشیرین نماید .
محمد پهلوانی
پی نوشت‌ها:
۱- مورخ دوشنبه ۱۵/۵/۸۶ شماره ۴۳۰ ص ۱۶
۲- رسالت ، دوشنبه ۱۱/۴/۸۶، شماره ۶۱۸۴ ، ص ۴
۳- جام جم دوشنبه ۱۱/۴/۸۶،‌شماره ۲۰۳۷،ص ۱
۴- کیهان ، دوشنبه ۱۱/۴/۸۶،شماره ۱۸۸۳۹ ،‌ ص ۱۳
منبع : روزنامه رسالت