شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا


بازنمائی


بازنمائی
یكی از بحث‌هایی كه در مطالعات رسانه‌ها وجود دارد، چگونگی بازنمایی گروه‌های مختلف مردم در آن‌ها است.بازنمایی(representaion)را می توان مکانیسمی بیان کرد که هویت فرد را تعریف می کند. یک فرد یا گروهی از انسان‌ها به شیوه های مختلف در یک فیلم یا در یک کتاب و به طور کلی در یک متن رسانه ای به تصویر کشیده می شوند. باز نمایی چنان چه از واژه آن نیز بر می آید تعریفی مجدد و به تصویر کشیدن دیگری از یک شیئ است. می‌توان گفت بازنمایی ارتباط مستقیم با قدرت و دردست داشتن امکاناتی دارد که افراد در به تصویر کشیدن خود یا دیگران دارند..(برك‌ ول ، ۱۹۹۲ ).
.بازنمائی یك نوع ”دلالت كننده ای“ است كه یا منعكس كننده واقعیت بیرونی است و یا تصویر دستكاری شده ای از عینیت خارجی را به نمایش می كشد.
بازنمائی به معنای استفاده از ”زبان“ است برای بیان یك امر معناداری نسبت به عینیت ها برای خود آن مردم و دیگرانی كه در سایر نقاط جهانی وجود دارند.( جزوه کلاسی دکتر عاملی )
من برای تکلیف بازنمائی ، فیلم فرش باد را انتخاب کردم و هدف من این است که در این فیلم فرهنگ ایرانی چگونه وبا چه مقوله هایی بازنمائی شده است .
ـ كارگردان: كمال تبریزی
ـ تهیه كننده: علیرضا شجاع نوری
ـ فیلمنامه: محمدحسن سلیمانی
ـ مدیر فیلمبرداری: حسن پویا
ـ موسیقی: پیمان یزدانیان
ـطراح صحنه و لباس: مجید میرفخرایی
ـ صداگذاز: مسعود بهنام
ـ تاریخ آغاز فیلمبرداری: اواسط بهمن ۱۳۸۰
ـ تاریخ اكران: ۲۵ تیر ۱۳۸۲
● خلاصه داستان :
ساكورا، دخترك ده ساله ژاپنی، كه از مرگ مادر جوان خود به شدت اندوهگین است، همراه با پدر به ایران می آید تا آرزوی مادرش را برآورده سازد. مادر جوان او كه به هنر فرش ایران علاقه داشته، پیش از مرگ نقشه قالی زیبایی انتخاب كرده و آن را به ایران فرستاده تا بافته شود و در جشنی بزرگ در ژاپن به نمایش درآید.
قرار بوده فرش در اصفهان در كارگاه «مرادخان» بافته شود و «اكبرآقا»[رضا كیانیان] واسطه كار است. مسافران ژاپن به اصفهان وارد می شوند تا فرش آماده را تحویل بگیرند، اما بر خلاف انتظار «ماكوتو» پدر ساكورا و اكبرآقا، فرش اصلاً بافته نشده است زیرا مرادخان آن چنان به سودپرستی مشغول است و آن قدر پول و مشغله دارد كه به كلی تعهد خود را برای بافت این فرش فراموش كرده است. در حالی كه تنها بیست روز به جشن باقی مانده است، ماكوتو كه از این خلف وعده و ناكامی غمگین و مأیوس شده، تصمیم می گیرد دست خالی به ژاپن باز گردد. اما روزبه، پسرك دوازده سیزده ساله ای كه به علت مریضی پدرش، درشكه پدر را در دست گرفته و با آن در میدان نقش جهان كار می كند، اصرار می ورزد كه اكبرآقا از «مهباجی» كه مدیر داخلی كارگاه فرش مرادخان است بخواهد تا او و كارگرانش فرش را در مدت بیست روز باقی مانده به دست گیرند و به پایان رسانند. پیشنهاد روزبه پذیرفته می شود و جنب جوشی همه جانبه آغاز می گردد تا فرشی كه هدیه و نماد فرهنگ و هنر ایران است بافته شود و بدین سان فرصتی پدید می آید تا هنر قالی ایران كه قدمتی چند هزار ساله دارد به موضوع اصلی فیلم سینمایی «فرش باد» بدل شود.
دار قالی به سرعت برپا می شود و پس از چله بندی، بافت فرش آغاز می شود. انبوه «خامه »ها به سوی كارگاه مرادخان سرازیر می شود و زن ها، آنها را در پاتیل های رنگ می كنند و بافندگان، روز و شب، در سه نوبت پشت دار قالی می نشینند تا آن را در موعد مقرر تحویل دهند. دست های ظریف زنان و نوجوانان، میلیونها گره را بر طبق نقشه پیشنهادی مادر ساكورا در تار و پود فرش می نشانند تا به آرزوی او كه گفته بود: «اندیشه من و تو، صد سال در فرش ایرانی پایدار و باقی ماند» جامه عمل بپوشانند.
● مقوله های بازنمائی های فرهنگ ایران :
▪ انتخاب شهر اصفهان ، که یکی از بهترین شهرهای کهن ایران است که در این فیلم با به نمایش گذاشتن سی وسه پل ، میدان نقش جهان ، درشکه سواری و... برجسته شده است .
▪ خانه های سنتی اصفهان به همراه معماری زیبا و آیینه کاری ها و.. نمود اصلی آن : کارگاه مراد خان
▪ انتخاب هنر بزرگ ایران : قالی بافی
▪ آواز خوانی ساده ودلنشین زنان ایرانی پشت دار قالی
▪ جشن عروسی که درشب چهارشنبه سوری است . که هر دو اینها از آداب ورسوم همیشگی ایرانیان است .
▪ اخلاق جمعی ایرانیان : همت جمعی برای بافتن قالی . که زنها ، مردان و حتی کودکان سه شیفته کار می کنند تا قالی بافته شود .
▪ سعی در مشکل زدائی : که نماد اصلی آن روزبه است، همه تلاش وفکر خود را بکار می بندد.
▪ غذاهای ایرانی : برنج ، قرمه سبزی ، دوغ ، نان سنگک ، سبزی و... .علاوه بر آن روی زمین وکنار سفره نشستن و نیزمهمان نوازی و تعارفات زیاد ایرانی ها در سر سفره ( با گفتن بفرما بفرما )
▪ بازی های بچه ها و روابط بسیار صمیمانه آنها . که بازی اسب سواری باعث شد ساکورا و پدرش بیشتر به هم نزدیک بشوند .
●در کنار موارد بالا :
▪ مردان ایرانی :
ـ روزبه :
بزرگ مرد کوچک وجود دارد که بسیار خیر خواه است و رابطه بسیار خوبی با پدرش که شیمیائی است دارد وداروهای او را تهیه می کند و در واقع مرد خانه است ، در مقابل او مراد خان وجود دارد که خیلی سود جو است ، هنر را قربانی پول می كند و پشت بام و ستونهای بناهای كهن اصفهان را به آب می بندد و پای درختان كهنسال نفت می ریزد تا میراث فرهنگی را نابود كند و به پول بیشتر برسد .
ـ روحانی :
سعی می کند با نسل جدید همراه باشد ، حتی تلاش می کند با مرد ژاپنی (ماکاتو ) صحبت کند البته با فارسی- انگلیسی صحبت کردن و سعی می کند با دادن گز به ساکورا با او دوست شود .علاوه بر این روحانی با وسایل ارتباطی جدید آشنا ست .
▪ زنان ایرانی : بسیار سخت کوش ، مدیران خوبی چه در زندگی وچه در محل کار هستند .
▪ اشتراکات فرهنگی ایران وژاپن :
دعا ونذر است . که در فرهنگ ژاپنی مادر ساکورا به او دعا کردن ونذر را یاد می دهد و ساکورا ۱۰۰ فانوس ارگامی برای قالی نذر می کند ، و نیز پیرمرد ژاپنی که دعا می کند و ماده ایی مثل اسپند دود می کند و در کنار او شمع روشن است .
در ایران نیز اکبر آقا شمع روشن می کند ودعا می کند وبا خدا حرف می زند .
اسپند دود کردن وصلوات فرستادن و دعا برای زود بافته شدن قالی .
حتی روزبه در گوش اسب آرزو هایش را می گوید ودعا می کند.
نماز جمعه در ایران و حالت تعظیمی که ماکوتو انجام می دهد و مثل نمازگزاران ایرانی خم می شود ودعا میکند .
ومهمتر از همه که در پایان داستان وبا بافته شده قالی همه آرزو میکنند ویک گره در قالی می زنند . که این امر پیوند اشتراکات فرهنگی را میرساند و فرش مهمترین نمود این عمل است .