یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
عالم و عابد
▪ قال الکاظم (ع: )” فقیه واحد ینقذ یتیما من ایتامنا المنقطعین من مشاهد تنا بتعلیم ما هو محتاج ا لیه ا شد علی ابلیس من الف عابد.”(۱)
امام کاظم (ع) فرمود : یک عالم دینی که با ارشاد و تعلیم نیازمندیهای فکری و دینی یتیمی از یتیمان ما را - همان ایتام آل محمد(ص) را که از ما بریده شده و ما را ندیدهاند تامین نماید و بدین وسیله آنها را نجات بدهد برای شیطان از هزار عابد خطرناکتر است .
▪ نکتهها :
۱) به آن عالمی که در اثر تلاش گسترده در مبانی و معارف دینی به بصیرت و آگاهی بالا رسیده باشد فقیه گفته میشود . صدر المتالهین شیرازی : “ ان الفقه اکثر مایاتی فی الحدیث بمعنی البصیره فی امر الدین و ان الفقیه صاحب هذه البصیره . “( ۲)
۲) در فرهنگ اسلامی منزلت این عالم با بصیرت( فقیه) به خاطر نقش موثری که در جامعه دارد بسیار بالا است . از این چهرههای نورانی به حصار اسلام( حصون الاسلام ()۳) ،امین پیامبران(امناء الرسول ( )۴)، مرزبانان فکری و فرهنگی جامعه ( مرابطون فی الثغر ()۵) تعبیر شده است.
۳) چه بسا انسانهایی ذهن خود را انباشته از اطلاعاتی علمی در رشتههای مختلف علوم دینی کرده باشند ولی چون به بصیرت و آگاهیهای لازم و مفید نرسیدهاند فقیه نیستند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود:چه بسا حمل کننده معارف و مسائل فقهی است که فقیه نیست.” رب حامل فقه غیرفقیه “(۶)
۴) امام برای امت نقش پدر را دارد . پیامبر اعظم(ص) به علی (ع) فرمود : ( من و تو پدر امت هستیم “ یا علی! انا وانت ابوا هذه الامه “(۷)
۵) امتی که امام خود را در میان خود نداشته باشد یتیم است .
۶) در زمانی که امام معصوم ( ع) در دسترس امت نباشد، باید فقیه نقش سرپرستی امت را چه از طریق ارشاد و چه از طریق تعلیم برعهده بگیرد .
۷) از ویژگیهای “ فقیه “ نیازشناسی است. همچنان که پزشک در مرحله نخست درد را شناسایی میکند و سپس به تناسب نیاز به بیمار دارو میدهد. فقه نیز به عنوان طبیب روح باید نیازهای پیروان مکتب اسلام و اهل بیت ( ع) را بشناسد و متناسب با آن نیازها برنامهریزی نموده و آموزش بدهد . “ بتعلیم ما هو محتاج الیه ...”
۸) فقیه باید نجات بخش باشد. اگر نسخهها و توصیههای هدایتی و تربیتی او نتواند مخاطبان خود را نجات بدهد در بصیرت، توانایی و جامعیت او تردید وجود دارد “ فقیه واحد ینقذ یتیما ... “
۹) دشمن از فقیه و عالم با بصیرت به شدت وحشت دارد زیرا چنین شخصیتی دشمن را در شکلهای مختلف میشناسد و برای پاسداری از مرزهای فکری و اعتقادی افراد جامعه با او به ستیز بر میخیزد . پیامبر اعظم (ص) فرمود : “ فقیه واحد ا شد علی ابلیس من الف عابد”(۸)
۱۰) نقش وجودی عالم برای مردم نقشی سرنوشت ساز و نجاتبخش است. برخلاف “ عابد” که سودی برای مردم ندارد. از کلام نورانی امام کاظم (ع) میتوان نقش هر کدام از این دو را به دست آورد “ فقیه واحد ... اشد علی ابلیس من الف عابد “
نقش عالم و عابد را از زبان سعدی بشنویم که گفته است :
صاحبدلی به مدرسه آمد زخانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را
گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از آن این فریق را
گفت آن گلیم خویش برون میبرد ز موج
وین جهد میکند که بگیرد غریق را (۹)
پینوشتها دردفتر روزنامه موجود است.
حجتالاسلام والمسلمین رضا تقوی
منبع : روزنامه رسالت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حجاب حسین امیرعبداللهیان جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی امیرعبداللهیان دانشگاه تهران
تهران شهرداری تهران هواشناسی سیل فضای مجازی قتل سامانه بارشی شهرداری باران آموزش و پرورش یسنا آتش سوزی
خودرو قیمت دلار قیمت طلا یارانه بازار خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی دلار مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان ارز
تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما رهبر انقلاب مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه آمریکا اوکراین نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر مهدی طارمی سپاهان جواد نکونام بارسلونا باشگاه استقلال بازی علی خطیر
باتری گوگل اپل آیفون پهپاد سامسونگ عکاسی ناسا مایکروسافت
ویتامین دیابت خواب بیمارستان سلامتی کاهش وزن چای فشار خون توت فرنگی آلرژی اعتماد به نفس