یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
تادانوری یوکو همچنان درخشان است
تادانوری یوكو (۱) در ۷۵ سالگی، در حالی كه موهایش را از پشت میبندد و بسیار ساده لباس میپوشد، همچنان درخشان است. در آثار ده سالهی اخیرش كه پیش روی شما است، تغییراتی را میتوان حس كرد.
«وقتی چیزهایی را كه در آن بسیار موفقم كنار میگذارم، بهترین احساس دنیا را دارم. با این كار احساس آزاد بزرگی میكنم.»
آثار قبلی یوكو انباشتی از تصاویر و نقوش و حروف با رنگهایی بسیار درخشان بود كه در قالب طراحی بسیار متقارن و متعادلی عرضه میشد. یوكو در كتاب «طراحی با كلاژ»(۲) كه در سال ۱۹۶۵ به چاپ رسید میگوید: «من همانطور كه تصاویر را كنار هم میچینم، به دنبال ایدههای ذهنی خودم هستم و به همین دلیل توصیف ایدهآلم ضروری است.»
در آثار جدید یوكو، این گرایش افراطی به تقارن كمتر دیده میشود. ایدهآلهای تفكر یوكو تغییر كرده است. «معصومیت، خلوص، پرستش. مطمئناً فقط بچهها این چهره را دارند. زیرا هر بار كه ایدهآلها با واقعیت تلاقی پیدا میكنند، كمی ساییده میشوند.»
تادانوری در سال ۱۹۶۳ در نیشیواكی(۳) متولد شد. ژاپن قبل از جنگ جهانی دوم. نیشیواكی در آن دوره بافت شهری بسیار خاصی داشت. خیابانها سرشار بودند از تبلیغات رنگی مبتذل، لیبلهای غربی، تبلیغات نابهجا و آزاردهنده. اینها در ذهنیت تادانوری تأثیر عمیقی برجای گذاشت.
یوكو به تركیه سفر كرد و از آنجا به اروپا و آمریكا رفت. شاهد نهضتهایی چون دادا (۴) و حركتهای اجتماعی هیپیها بود. او از همهی اینها هر آنچه كه میتواند یك هنرمند را جذب كند بهره گرفت. هنگامی كه یوكو به ژاپن بازگشت نظم و منطق روشنفكرانه را كنار گذاشت و در عوض شیفتگی خود را نسبت به هنر پاپ و سرزندگی بیپایان «دادا» نمایان ساخت. عناصر تصویری فرهنگ عامیانهی مردم ژاپن مانند تصویر آفتاب تابان و موجهای خروشان، منظرهی كوه فوجی (۵) و ساقههای گیاه بامبو، در آثارش به شكلی سوررئالیستی ظاهر شد و همهی اینها یوكو را به عنوان یك طراح با ذهنیت متفاوت به جامعهی ژاپن معرفی نمود.
والدین یوكو، تُجاری خرده پا بودند و تحصیلات ابتدایی داشتند.
«پدر و مادرم هر روز دعا میكردند. آنها احترام خاصی برای اشیا قائل بودند. اگر روزنامهای بر روی زمین میافتاد، ما حق نداشتیم روی آن پا بگذاریم. آنها به من آموختند كه با خودخواهی به هیچ چیز دست نخواهم یافت. به من آموختند كه اینگونه باشم.»
یكی از آثار تكاندهندهی یوكو پوستری است دربارهی خودش.
مرد جوانی با لباسهای غربی، گل رزی را در دست گرفته است و روی زمینهای از اشعهٔهای آفتاب خود را با طنابی حلقآویز كرده است. در گوشههای بالای پوستر در یك سمت كوه فوجی در حال آتشفشان است و در سمت دیگر قطاری سریعالسیر در حال حركت است و روی پوستر نوشته شده است: «من با رسیدن به اوج ۲۹ سالگی، در واقع مردهام»
امروزه ابزار كار یوكو یك كامپیوتر Power Mac فوقالعاده قدرتمند است.
«من از هر وسیلهای كه به من كمك میكند تا تخیلاتم را به تصویر بكشم، استفاده میكنم، ولی آمادگی دارم به محض اینكه آن وسیله دیگر به دردم نخورد، خودم را از دستش خلاص كنم. كامپیوتر موانع بیشماری را بر سر راه خلاقیت میآفریند و یك حرفهای آگاه باید بتواند بر آن فائق شود. هماكنون به وسیلهی كامپیوتر می توان هر قسمتی از تصویر را بارها و بارها تغییر داد این امر باعث شده تا قسمت اعظم لذت هنر از دست برود. این روزها كمتر طراحی با تخیل خود راه میرود، كمتر هنرمندی موفق میشود تا نقاط ناشناختهی درون خود را كشف كند. قبل از كامپیوتریزه شدن، میتوانستیم در آثار هنرمندان و طراحان روحیهی بخشندگی را احساس كنیم ولی متأسفانه این روحیه هماكنون از بین رفته است. كامپیوتر صرفاً یك تكنولوژی جدید است و نباید به عنوان یك شعور و آگاهی جدید به كار گرفته شود.»
یوكو شیفتهی آثار گروه پوشپین(۶) است و از میلتون گلیزر(۷) و پاول دیویس(۸) بسیار الهام گرفته است. آنچه كه در آثار گلیزر او را جذب میكند شاعرانگی و تكیهی او بر ادراك، احساس و شعور است.
یوكو میشیما(۹)، هنرمند و نویسندهی مطرح ژاپن در مقدمهی كاتالوگ نمایشگاه یوكو می گوید: «آثار تادانوری یوكو، كاملاً این حس غیرقابل قبول بودن را در متن خود دارد. آثارش با آن رنگهای زننده و عامیانه، مردم را میآزارد. ببینید رنگ قرمز پوسترهایش چقدر شبیه رنگهای كوكا كولاست. ولی چیزی كه باعث میشود كارهای یوكو، فقط هنرنماییهای یك دیوانه نباشد، علاقهای است كه به دنیای اطرافش دارد. وقتی با تقلید از چیزهایی پیش پا افتاده كاری عظیم میآفریند، در این فرآیند مخرب، ابتذال را به سخره میگیرد و این هجوآمیز بودن باعث میشود تا آثارش سالم به نظر برسد. یوكو به شهرت جهانی دست یافته است و من خوشحالم كه او پرچم عجیب ژاپن ما را فراموش نكرده است.»
نویسنده : آریا كسایی
پینوشت:
۱ـ Tadanori Yokoo
۲ـ Yokoo Collage design
۳ـNishiwaki
۴ـ Dada
۵ـ Fuji Mount
۶ـ Pushpin Studi
۷ـ Milton Glaser
۸ـ Paul Davis
۹ـ Yukio Mishima
منابع:
_ ۱۲ Japanese Mastera; Graphis Inc; New York ;۲۰۰۲
تادانوری یوكو: دوهفتهنامهی تندیس؛ شمارهی ۴۳؛ ص ۱۹؛ تهران؛ بهمن ۱۳۸۳
مكس، فیلیپ؛ طراحی گرافیك و فرهنگ جهانی؛ ترجمهی ناهید فراست؛ كتاب تجسمی نگاره؛ بهار ۱پ۳
پینوشت:
۱ـ Tadanori Yokoo
۲ـ Yokoo Collage design
۳ـNishiwaki
۴ـ Dada
۵ـ Fuji Mount
۶ـ Pushpin Studi
۷ـ Milton Glaser
۸ـ Paul Davis
۹ـ Yukio Mishima
منابع:
_ ۱۲ Japanese Mastera; Graphis Inc; New York ;۲۰۰۲
تادانوری یوكو: دوهفتهنامهی تندیس؛ شمارهی ۴۳؛ ص ۱۹؛ تهران؛ بهمن ۱۳۸۳
مكس، فیلیپ؛ طراحی گرافیك و فرهنگ جهانی؛ ترجمهی ناهید فراست؛ كتاب تجسمی نگاره؛ بهار ۱پ۳
منبع : دوهفتهنامه هنرهای تجسمی تندیس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
شورای نگهبان آمریکا مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حجاب حسین امیرعبداللهیان جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی انتخابات مجلس دوازدهم عراق
تهران شهرداری تهران قتل سیل هواشناسی فضای مجازی سامانه بارشی شهرداری باران آموزش و پرورش یسنا سلامت
خودرو قیمت طلا بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو یارانه بانک مرکزی دلار مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران دفاع مقدس صدا و سیما سینما مسعود اسکویی صداوسیما کتاب موسیقی مهران غفوریان سریال
دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان عربستان نوار غزه انگلیس
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر مهدی طارمی جواد نکونام سپاهان رئال مادرید بارسلونا بازی باشگاه استقلال لیگ برتر انگلیس
باتری اپل اینستاگرام آیفون گوگل عکاسی ناسا مایکروسافت
خواب بیمارستان کاهش وزن فشار خون چای توت فرنگی آلرژی کبد چرب