دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


مدیریت علمی


مدیریت علمی
● کتب
▪ دانش مشترک: چگونه شرکت ‌ها از طریق تبادل آنچه که می ‌دانند، به موفقیت می‌ رسند
نانسی دیکسون ، ۲۰۰۰
ایجاد سیستمی موفق برای انتقال دانش، مستلزم آن است که اطلاعات به شکلی اثربخش و در حوزه‌ های مختلف مبادله شوند. این کتاب بر مبنای تحقیق پیرامون سازمان‌ هایی نوشته شده است که با موفقیت توانسته‌ اند به تبادل دانش بپردازند. در کتاب دانش مشترک به این مطالب ‌پرداخته شده است که دانش چگونه خلق می‌ شود، چگونه مبادله می ‌شود و چرا سیستم‌ های تبادل و انتقال دانش و اطلاعات اهمیت زیادی پیدا کرده‌ اند.
▪ فراهم آوردن امکان ایجاد دانش: چگونه می ‌توان رموز علمی را کشف و قدرت نوآوری افراد را آزاد کرد.
جرج فان کروگ، کازو ایچیجو و ایکوجیرو نوناکا ، ۲۰۰۰
این کتاب به بررسی این موضوع می ‌پردازد که چگونه سازمان ‌ها می ‌توانند امکان ایجاد دانش را فراهم آورند. به استناد این کتاب، مدیریت دانش تأکید زیادی بر فن ‌آوری اطلاعات و ابزارهای سنجش علمی و نیز تمرکز زیادی بر کنترل اطلاعات دارد. نویسندگان کتاب یاد شده، پنج فعالیت را که نقش بسزایی در ایجاد و تبادل دانش دارند، به شرح زیر بر می شمرند : دستیابی به یک نگرش علمی؛ مدیریت مذاکرات؛ بسیج همه‌ اطلاعات؛ ایجاد بستری مناسب؛ و جهانی ساختن دانش بومی.
▪ از تخصص تا دانش: راهنمایی الزامی برای درک و اجرای مدیریت علمی
برایان گلدستون ، ۲۰۰۰
مفهوم مدیریت علمی، در این کتاب تعریف و تبیین شده است. سرفصل‌ های این کتاب عبارتند از: مدیریت علمی چیست؛ فقط مدیریت بهتر اطلاعات ،کافی نیست؛ چرخه‌ ایجاد دانش؛ چرا مدیریت علمی مهم است؛ فرآیند مدیریت علمی؛ مدیر علمی بودن و بالاخره آینده‌ مدیریت علمی.
▪ سرمایه‌ فکری: دارایی اصلی هزاره‌ سوم
آنی بروکینگ ، ۱۹۹۶
بروکینگ، چهار طبقه‌ بندی اصلی از سرمایه ‌های فکری را در این کتاب، شناسایی و تجزیه و تحلیل کرده که عبارتند از : دارایی‌ های بازار، دارایی ‌های فکری، دارایی ‌های انسانی و دارایی ‌های زیرساختاری. بهره برداری از این کتاب صرفا به شرکت ‌هایی که به ارزیابی این دارایی ‌ها پیش از مهندسی مجدد یا تعدیل نیرو می ‌پردازند ، توصیه می شود .
▪ شکاف میان دانستن و عمل کردن: چگونه شرکت ‌های هوشمند علم را به عمل تبدیل می ‌کنند
جفری ففر و رابرت ساتون ، ۲۰۰۰
این کتابی درباره‌ تبدیل علم به عمل است. سرفصل ‌های بخش ‌های اصلی این کتاب، ایده‌ های خوبی را در مورد اطلاعات و رویکرد مورد نظر ارایه می ‌کنند، لذا این که فقط بدانیم باید چه کار کنیم کافی نیست؛ بلکه باید بدانیم: چه زمانی حرف جای عمل را می‌ گیرد؛ چه زمانی حافظه جایگزینی برای تفکر است؛ چه زمانی ترس مانع از علمی عمل کردن می ‌شود؛ چه زمانی برخی معیارها مانع از یک قضاوت خوب می ‌شوند؛ و بالاخره چه زمانی رقابت داخلی، دوستان را به دشمنان تبدیل می‌ کند. شرکت‌ هایی که قادر باشند شکاف میان دانستن و عمل کردن را پر کنند؛ علم را به عمل تبدیل کرده اند.
▪ ایجاد ارتباطات علمی: ایجاد یک کسب و کار تعاملی
دیوید اسکایرم ، ۱۹۹۹
این کتاب نمایانگر یک ارزیابی جامع از کاربرد استراتژیک مدیریت علمی در شرکت‌ های جهانی است. این کتاب نشان می‌ دهد که چگونه شرکت‌ های موفق با تأکید بر یک روش رهبری خوب، قادر هستند جایگاه علمی خود را توسعه دهند و ضمن استفاده از مزایای آن، فرصت‌ های تازه‌ ای را برای خود پدید آورند. این کتاب همچنین نمایانگر آن است که چگونه می‌ توان سریعاً دست به نوآوری زد و از ارتباطات انسانی نهایت بهره را برد. در این زمینه‌ ها مثال هایی نیز ارائه شده‌ است .
▪ مدیریت علمی: ایجاد شرایطی برای نیل به موفقیت
گیلبرت پرابست، استیفن رائوب و کای رومهاردت ، ۱۹۹۹
این کتاب که حاصل سال ‌ها تحقیق و تجربه است، نحوه‌ مدیریت علمی در شرکت ‌های بزرگ را ارائه می کند . این کتاب همچنین به مثابه‌ نقشه‌ راهنمای مهم ‌ترین مراحل فرآیند مدیریت علمی است. در این کتاب، طیف گسترده ‌ای از تکنیک‌های علمی ارایه، اثرات احتمالی آنها بررسی و به پرسش ‌های کلیدی پیش روی مدیران پرداخته شده است . مثال‌ های متعددی نیز برای تشریح موضوعات مورد بحث ، مکمل مطالب کتاب یاد شده است .
▪ سازماندهی دانش: مقدمه ‌ای بر مدیریت دستیابی به اطلاعات، جلد سوم
جنیفر راولی و جان فارو ، ۲۰۰۰
این یک کتاب استاندارد در مورد سازماندهی و توسعه‌ دانش است. بخش‌ های مختلف این کتاب مشتمل بر این موارد هستند: ماهیت اطلاعات و دانش و تلفیق آنها در اسناد سازمانی؛ استفاده از بانک‌ های اطلاعاتی- الکترونیکی؛ طیف ابزار موجود برای دستیابی به اطلاعات؛ و محیط‌ های الکترونیکی که اطلاعات و داده‌ها در آنها ذخیره می ‌شوند.
▪ سود بردن از سرمایه‌ فکری: استخراج ارزش از نوآوری
پاتریک سولیوان ، ۱۹۹۸
این کتاب دربرگیرنده‌ نمونه ‌ها و مثال ‌هایی از بهترین روش‌ های مورد استفاده‌ شرکت‌ ها در زمینه‌ مدیریت علمی همراه با تمرکز بر نیل به ارزش از طریق سرمایه‌ های فکری است. این کتاب همچنین نمایانگر یک ارزیابی جامع از مفاهیم مدیریت علمی و استراتژی‌ هایی است برای سنجش، نظارت و افزودن ارزش به دارایی‌ های علمی موجود در شرکت ‌ها و سازمان‌ ها .
▪ آنچه که باید درباره‌ مدیریت علمی بدانیم
توماس کلوپلوس و کارل فاپوالو ، ۱۹۹۹
به گفته‌ نویسندگان این کتاب، در اقتصاد نوین، مدیریت علمی ، اهمیتی حیاتی پیدا کرده است. این امر به شرکت ‌ها امکان می‌دهد تا بهترین دارایی ‌ها، ارزش ‌ها، استعدادها و تجارب خود را توسعه دهند. تنها با تمرکز بر این منابع ارزشمند است که شرکت‌ ها می ‌توانند از عهده‌ فرصت‌ ها و چالش‌ های موجود در بازارهای جدید برآیند. بنابراین، هدف این کتاب، ترسیم چارچوبی برای اقدامات عملی، کمک به افراد برای درک مدیریت علمی و نحوه‌ استفاده از آن در سازمان‌ هایشان، تبدیل آن به نقطه‌ ثقل کسب و کارشان، سنجش میزان موفقیت آنان در یک اقتصاد مبتنی بر مدیریت علمی و تبدیل شدن به قهرمانان مدیریت علمی در سازمان ‌هایشان است .
▪ ثروت علم: سرمایه‌ های فکری و سازمان‌ های قرن بیست و یکم
توماس استیوارت ، ۲۰۰۱
این کتاب در ادامه‌ کتاب دیگر استیوارت به نام سرمایه ‌های فکری است که در سال ۱۹۹۷ منتشر و در آن به دارایی ‌های سازمان ‌ها در یک اقتصاد علمی اشاره شده بود. کتاب جدید به تجزیه و تحلیل روش ‌های سازمان‌ ها در مدیریت سرمایه ‌های فکری می‌ پردازد و در آن اصول و مبانی مدیریت علمی تبیین شده‌ اند. در این کتاب همچنین مثال‌ های متعدد ی همراه با یک فرآیند چهار مرحله ‌ای آورده شده‌ است که هدفشان تشریح مدیریت روزمره‌ علمی و نحوه‌ افزایش سودآوری و بهره‌ وری است.
● مجلات
▪ مجله‌ مدیریت علمی
ـ www.emeraldinsight.com
این نشریه به معرفی روش ‌ها، تکنیک ‌ها، ابزارها، استراتژی‌ ها و فن‌ آوری ‌های لازم برای اجرای اثربخش مدیریت علمی اختصاص دارد. همچنین مقالاتی که در آنها راه‌ حل ‌های عملی برای مشکلات کسب و کار مطرح شده‌ اند، در این نشریه به چاپ می‌ رسند.
▪ مجله‌ دانش و فرآیندها
ـ www.interscience.willey.com
این نشریه شامل نظریه ‌ها، روش‌ ها، پژوهش‌ ها و مطالعات موردی مربوط به مدیریت علمی، یادگیری سازمانی، صلاحیت‌ های محوری و مدیریت فرآیندها است. مدیرانی که مسئول رشد عملکرد و یا معرفی و بکارگیری عقاید جدید در سازمانشان هستند، مخاطبان این نشریه قلمداد می ‌شوند.
▪ ارزیابی مدیریت علمی
ـ www.km-review.com
مخاطب این نشریه، مدیران ارشدی هستند که مسئولیت مدیریت اطلاعات و دانش سازمانی را به عهده دارند . در این نشریه انبوهی از مطالعات موردی، مقالات عملی، ارزیابی‌ها و گزارش ‌های ویژه منتشر می‌ شوند.
▪ اینترنت
شبکه‌ بین ‌المللی مدیریت علمی
ـ http://kmn.cibit.nl
این سایت شامل اخبار، گزارش کنفرانس ‌ها و سمینارها، جلسات بحث و گفتگو و آرشیو منابع موجود و همچنین دارای قابلیت امکان اتصال به دیگر وب سایت‌ ها است. بازدیدکنندگان برای استفاده از برخی بخش‌ ها در این سایت، باید ثبت نام کنند.
▪ مدیریت علمی
ـ www.aiai.edu.ac.uk
این سایت که متعلق به انستیتو علوم کاربردی دانشگاه ادینبورگ است، مقدمه‌ ای را در باب مفهوم مدیریت علمی ارایه می ‌کند. این مقدمه شامل فهرستی از تعاریف و چارچوب‌ های موجود برای تجزیه و تحلیل و نیز توسعه‌ دارایی ‌های مدیریت علمی یک کسب و کار است. از طریق این سایت، امکان اتصال به سایت‌های مشابه نیز وجود دارد.
▪ مرکز منابع مدیریت علمی
ـ www.kmresource.com
این سایت نمایانگر مجموعه‌ ای از منابع معتبر مدیریت علمی است که بر اساس موضوعاتشان به ۱۷ بخش متفاوت تقسیم ‌بندی شده ‌اند. این سایت همچنین دربرگیرنده‌ اخبار، کنفرانس‌ ها، مطالعات موردی، بازارهای علمی و دیگر موضوعات مرتبط است.
▪ شبکه‌ دانش
ـ www.knowledgebusiness.com
این سایت شامل یک کتاب‌خانه‌ مدیریت علمی، متشکل از اخبار، خلاصه‌ روندهای موجود، امکان اتصال به دیگر سایت ‌ها، نشریات، ارزیابی و گزارش‌ های مربوطه است.
▪ کتابخانه‌ مجازی مدیریت علمی
ـ www.brint.com
در این سایت می ‌توانید فایل کامل مقالات، ارزیابی کتاب‌ ها، دیگر اتصالات شبکه ‌ای، گزارش‌ها، جلسات و دیگر موضوعات مرتبط با مدیریت علمی را بیابید.
● سازمان‌ها
▪ ایالات متحده
مرکز کیفیت و بهره ‌وری آمریکا
ـ www.abpc.org
هدف این مرکز که در سال ۱۹۷۷ تأسیس شده، افزایش بهره‌ وری شرکت‌ های آمریکایی است. این سازمان ارایه ‌دهنده‌ ابزارها، اطلاعات و کمک ‌های لازم برای یافتن بهترین روش‌ ها در حوزه‌ هایی همچون مدیریت علمی است. این مرکز همچنین خدمات اطلاعاتی و مشورتی ارایه می کند و یکی از شرکای برگزاری کنفرانس های مدیریت علمی است .
▪ اروپا
شبکه‌ بین ‌المللی مدیریت علمی
ـ http://kmn.cibit.nl
این شبکه که در سال ۱۹۹۴ تأسیس شده، برگرفته از تجارب هلند در زمینه‌ مدیریت علمی است و اکنون به یک سازمان جهانی در زمینه‌ تبادل اطلاعات و تجارب در حوزه‌ مدیریت علمی تبدیل شده است.
▪ شبکه‌ دانش
ـ ww.knowledgebusiness.com
این شبکه، خدمات خود را در اختیار سازمان‌ های جهانی فعال در زمینه‌ مدیریت علمی قرار می‌ دهد و توجه زیادی نیز به شناسایی و معرفی بهترین روش‌ ها به عنوان یک مزیت رقابتی دارد.
مترجم: گروه مترجمان میثاق مدیران
منبع : نشریه میثاق مدیران


همچنین مشاهده کنید