جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


آیا من می‌توانم مربی خوبی برای کارآفرینان باشم؟


آیا من می‌توانم مربی خوبی برای کارآفرینان باشم؟
اگر چه ممكن است از نظر بسیاری از افراد مربی‌گری شغل فوق‌العاده خوبی باشد، اما این شغل هم مانند بسیاری از مشاغل دیگر، چالشهای خاص خود را دارد. دارا بودن مهارتهای مربی‌گری یكی از پیش‌نیازهای اصلی این حرفه است. مربی‌گری كار پرمسئولیتی است و نیاز به صرف انرژی فراوان و مستمر دارد. به ویژه اگر شما تصمیم بگیرید كه مربی كارآفرینی باشید. اگر شما فردی هستید كه زود خسته یا دلزده می‌شوید و یا اگر در صورت عدم پیشرفت كارها طبق برنامه ناراحت می‌شوید، مربی كارآفرینی شغل مناسبی برای شما نیست. در اینجا برخی از ابعادی را كه دانستن آنها برای مربی‌ كارآفرینی ضروری است بررسی می‌كنیم
آیا تمایل دارید كه بیش از ۸ ساعت در روز كار كنید؟ممكن است در برنامه شما، ساعات كاری از ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر ذكر شده باشد، اما ناچار باشید قبل از ساعت ۸ وارد كلاس شده تا وسایل را آماده كنید، یا بعد از ساعت ۴ در كلاس بمانید و كارهای باقیمانده را تمام كنید. برای اینكه جلسات آموزشی شما از تداركات مناسبی برخوردار باشد، لازم است در چیدمان كلاس و تنظیم مواد آموزشی دقت كافی داشته باشید. به عنوان مربی كارآفرینی اگر همزمان با فراگیران وارد كلاس شوید، احساس بی‌نظمی و عدم آمادگی به شما دست خواهد داد. حتی ممكن است به دلیل عدم آمادگی مجبور شوید درس را دیرتر شروع كنید.
● آیا حاضر هستید بعد از ساعات كاری در كلاس بمانید؟
موضوعی كه در بالا گفته شد بعد از ساعات كاری نیز صدق می‌كند. یكی از مسئولیتهای مربی كارآفرینی این است كه از خروج تمام وسایل آموزشی از كلاس اطمینان حاصل كند. همچنین مربی باید میزها و صندلی‌ها را به حالت اولیه برگردانده و كلاس را مرتب كند. به علاوه، بسیاری از فراگیران دوست دارند بعد از پایان درس در كلاس بمانند و پرسشهایی را كه طی جلسه نتوانسته‌اند مطرح كنند از مربی بپرسند. آنها انتظار دارند كه مربی با آمادگی و با كمال میل در كلاس مانده و به پرسشهای آنها پاسخ دهد. به علاوه ممكن است مجبور باشید در انتهای هر روز جزئیات عملكرد آن روز را جمع‌آوری كنید، مثلاً یادداشتها را به جزوات خود اضافه كنید، اسلایدهایی را كه برای فردا آماده كرده‌اید مرور كنید، نوشته‌های خود را پاك كنید، برنامه فردا را مرور كنید، امور دفتری خود را كامل كنید، جزوات آموزشی تان را مرتب كرده و بایگانی كنید، منابع آموزشی بیشتری را برای شركت‌كنندگان ارسال كنید یا تخته اعلان را برای روز بعد آماده كنید.
● آیا می‌توانید تمام طول روز سر پا بایستید؟
مربیان كارآفرینی معمولاً فرصتی برای نشستن پیدا نمی‌كنند، زیرا آنها در تمام مدت در حال تسهیل برنامه هستند و ناچارند حین ارائه مطالب و مباحث سر پا بایستند. حتی زمانی كه فراگیران به گروههای كوچكتر تقسیم می‌شوند، مربیان كارآفرینی باید از گروهی به گروه دیگر بروند و به پرسشهای آنها پاسخ داده، اشكالات آنها را بفهمند و متوجه شوند كه چه زمانی می‌توانند مبحث جدید را آغاز كنند.
● آیا انعطاف‌پذیر هستید؟
هر چقدر هم كه قبل از كلاس آماده باشید، نمی‌توانید خود را برای اتفاقات احتمالی كه در كلاس ممكن است بیافتد آماده كنید. بنابراین مربی كارآفرینی باید آمادگی آن را داشته باشد كه به پرسشها و وقایع غیرمنتظره پاسخ مناسبی ارائه دهد. به عبارت دیگر مربی كارآفرینی باید انعطاف‌پذیر باشد. گاهی اوقات، برنامه‌ای كه مربی برای كلاس در نظر گرفته، با نیازهای فراگیران منطبق نیست. از این رو وی باید بتواند برنامه خود را متناسب با نیازها تعدیل كرده و مواد آموزشی را به گونه‌ای تغییر دهد كه برای فراگیران مفید باشد. به علاوه یك مربی اثربخش باید بتواند توانایی فراگیران را درك كرده و آموزش خود را متناسب با سطح آنها هماهنگ كند.
● آیا می‌توانید حتی وقتی بیمار هستید تدریس كنید؟
مربیان معمولاً نمی‌توانند به دلیل بیماری مرخصی بگیرند، زیرا اغلب جلسات از ماهها قبل برنامه‌ریزی شده و بیشتر شركت‌كنندگان از مسافتهای دور برای شركت در آن جلسات ثبت‌نام می‌كنند. بنابراین مربیان كارآفرینی باید توانایی آن را داشته باشند كه حتی هنگام بیماری نیز با اشتیاق تدریس كنند. در هر صورت كلاس باید برگزار شود.
● آیا آمادگی دارید كه وقت و انرژی خود را فدا كنید و در مقابل انتظاری نداشته باشید؟
اغلب افراد، مربیان را مشكل‌گشا می‌دانند، زیرا این افراد همیشه راه‌حلی دارند و می‌توانند جادو كنند. به علاوه، مربیان به این خصلت مشهور هستند كه نیازهای فردی خود را در نظر نمی‌گیرند. بدین ترتیب فراگیران ممكن است شما را به عنوان فردی برای درد دل كردن انتخاب كنند. حتی این فداكاری شما ممكن است جنبه زمانی نیز داشته باشد. مثلا ممكن است فراگیران به هنگام استراحت و صرف ناهار به شما مراجعه كنند تا در مورد شرایط فردیشان با شما صحبت كنند.
● آیا می‌توانید همیشه الگوی دیگران باشید؟
وظیفه مربی كارآفرینی این است كه روش صحیح كارها را آموزش دهد. بنابراین مربی باید بتواند توصیه‌های خود را قبل از دیگران در عمل بكار گیرد. اگر مربیان نتوانند الگو و نمونه خوبی از آنچه كه آموزش می‌دهند باشند، ممكن است اعتبار خود را نزد دیگران خدشه‌دار كنند. به علاوه از آنجایی كه هیچ كس كامل نیست، مربیان باید اشتباهات خود را پذیرفته، به آن اعتراف كنند و اجازه ندهند كه فراگیران با اطلاعات نادرست از كلاس خارج شوند.
● آیا می‌توانید با مشكلات تداركاتی پی‌درپی كنار بیایید؟
اگر چه تداركات و آماده كردن تجهیزات كلاس وظیفه مربی نیست، اما اگر نقصی در این تجهیزات وجود داشته باشد، برای مربی مشكل ایجاد می‌شود. آیا شما می‌توانید با دستگاههای معیوب و یا در كلاس نامرتب كار كنید؟ آیا می‌توانید با افرادی كه مسئول رزرو كلاس هستند و به شما می‌گویند كه كلاسی برای شما رزرو نشده كنار بیایید؟ آیا می‌توانید از جزواتی كه دیرتر از موقع به دست شما رسیده و یا اشكالات تایپی فراوانی دارند استفاده كنید؟ مربی خوب باید بتواند از تداركات برنامه و منظم بودن آنها اطمینان حاصل كند.
● آیا از انجام فعالیت‌های جسمی ناراحت نمی‌شوید؟
خیلی خوب می‌شد اگر مواد و تجهیزات آموزشی بطور معجزه‌آسایی خود به خود وارد كلاس شده و مورد استفاده قرار گیرند. اما متأسفانه چنین نیست و شما وظیفه دارید خودتان آنها را دسته بندی كرده و به كلاس بیاورید و پس از استفاده، مجدداً جمع‌آوری كنید. بدتر از همه اینكه باید این كار را بارها و بارها در تمامی جلسات تكرار كنید. در هر صورت این هم بخشی از كار مربی كارآفرینی است.
● آیا آمادگی آن را دارید كه در صورت عدم حمایت مدیران، شركت‌كنندگان را تشویق كنید؟
گاهی اوقات فراگیران به اجبار مدیرانشان در كارگاههای كارآفرینی شركت می‌كنند، زیرا مدیران آنها فكر می‌كنند كه شركت كارمندان در این كارگاهها برایشان خوب است . اما بعد از اتمام كارگاهها از آنها به طور جدی حمایت نمی‌شود. آیا شما می‌توانید در چنین شرایطی از فراگیران حمایت كرده و آنها را تشویق كنید؟
● آیا می‌توانید بازخوردهای صادقانه‌ای ارائه كنید؟
فراگیران زمانی می‌توانند بطور اثربخش به یادگیری بپردازند كه حین آموزش، بازخوردهای صادقانه‌‌ای از شما دریافت كنند. آیا شما می‌توانید به فردی كه عملكرد خوبی نداشته صادقانه این مطلب را گوشزد كنید، هر چند كه تأثیر بدی روی كار او به عنوان یك كارمند داشته باشد؟
● آیا توانایی آن را دارید كه شكستها را تجزیه و تحلیل كرده، راه‌حلهایی بیابید و كار خود را بهبود ببخشید؟
بدیهی است كه همه آموزشها به موفقیت دست پیدا نمی‌كنند. در حقیقت، بسیاری از آنها با شكست مواجه می‌شوند. مربیان موفق افرادی هستند كه اشكالات كار را بررسی كرده و سپس تغییراتی را در برنامه اعمال می‌كنند تا در جلسات بعد، كار خود را بهبود بخشند.
هدف از مطرح كردن موارد بالا، دلسرد كردن شما نبود، بلكه ما قصد داشتیم واقعیت كار یك مربی و بویژه مربی كارآفرینی را به عنوان شغلی كه ظاهراً جذاب و ساده به نظر می‌رسد نشان دهیم. مربی‌گری كار چالشزایی است و به پشتكار زیادی نیاز دارد. اما وقتی شركت‌كنندگان به شما می‌گویند كه زندگی آنها را تغییر داده‌اید یا شما الگوی آنها هستید ، تمام مشكلات و سختی‌های كار را فراموش خواهید كرد. البته این موفقیت در یك هفته میسر نمی‌شود، اما در نهایت موفق خواهید شد و آن وقت خواهید دید كه ارزش این همه سختی را دارد.
مرجع: نشریه رویش
نویسنده :مریم فتاح‌زاده
منبع : روزنامه تفاهم