یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
ابوعبدالله محمدبن یحیی بن عبدالله ذهلی نیشابوری
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (۱۷۲ -۲۵۸) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: حافظ و محدث
معروف به امام اهل حدیث خراسان و عالم اهل مشرق و ملقب به شیخالاسلام. چون حدیث زهری را جمعاوری و تنقیح کرد به زهری یا دهلی مشهور شد و علی بن مدینی او را وارث زهری خطاب میکرد. در نیشابور از حفص بن عبدالله و حفص بن عبدالرحمان و همطبقه او ، و در اصفهان از عبدالرحمان بن مهدی حدیث نوشت و در کوفه و بصره و بغداد و مکه و مدینه و مصر و شام و جزیره از عالمان و محدثان بسیاری حدیثها آموخت تا اینکه به ریاست علمی نیشابور رسید و رفعت مقامش در نیشابور همچون جلالت احمد حنبل در بغداد و مالک در مدینه بود. خلق بسیاری از وی نقل حدیث کردهاند که پیشگامان حدیث همچون سعید بن ابی مریم ، ابوجعفر نفیلی و عبدالله بن صالح و محمد ین اسماعیل بخاری و سعید بن منصور ، صاحب "السنن" ، و ابوزرعه و ابوحاتم و ابوعیسی ترمذی و ابن ماجه و نسائی در "سنن" خود و ابن خزیمه و محمد بن عبدالرحمان دغولی و ابوبکر زیاد نیشابوری از این دستهاند. زنجویه گوید که از مشایخ خود شنیده: حدیثی که مورد تأیید محمد بن یحیی نیست قابل اعتنا نمیباشد. ابوحاتم رازی و ابن خزیمه او را امام اهل زمانه خواندهاند. ابن ابی داوود وی را امیرالمؤمنین در حدیث میداند. ذهلی به سنت تمسک داشت و لذا گفتار بخاری در مسألهٔ خلق قران را ناپسند دانست و بر او نبخشید و او را از نیشابور راند و بخاری از روی کدورت در سی و چهار حدیثی که از وی نقل کرده ، اسم وی را پنهان کرده است. از آثار وی: "الزهریات" ، در دو مجلد.
تولد و وفات: (۱۷۲ -۲۵۸) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: حافظ و محدث
معروف به امام اهل حدیث خراسان و عالم اهل مشرق و ملقب به شیخالاسلام. چون حدیث زهری را جمعاوری و تنقیح کرد به زهری یا دهلی مشهور شد و علی بن مدینی او را وارث زهری خطاب میکرد. در نیشابور از حفص بن عبدالله و حفص بن عبدالرحمان و همطبقه او ، و در اصفهان از عبدالرحمان بن مهدی حدیث نوشت و در کوفه و بصره و بغداد و مکه و مدینه و مصر و شام و جزیره از عالمان و محدثان بسیاری حدیثها آموخت تا اینکه به ریاست علمی نیشابور رسید و رفعت مقامش در نیشابور همچون جلالت احمد حنبل در بغداد و مالک در مدینه بود. خلق بسیاری از وی نقل حدیث کردهاند که پیشگامان حدیث همچون سعید بن ابی مریم ، ابوجعفر نفیلی و عبدالله بن صالح و محمد ین اسماعیل بخاری و سعید بن منصور ، صاحب "السنن" ، و ابوزرعه و ابوحاتم و ابوعیسی ترمذی و ابن ماجه و نسائی در "سنن" خود و ابن خزیمه و محمد بن عبدالرحمان دغولی و ابوبکر زیاد نیشابوری از این دستهاند. زنجویه گوید که از مشایخ خود شنیده: حدیثی که مورد تأیید محمد بن یحیی نیست قابل اعتنا نمیباشد. ابوحاتم رازی و ابن خزیمه او را امام اهل زمانه خواندهاند. ابن ابی داوود وی را امیرالمؤمنین در حدیث میداند. ذهلی به سنت تمسک داشت و لذا گفتار بخاری در مسألهٔ خلق قران را ناپسند دانست و بر او نبخشید و او را از نیشابور راند و بخاری از روی کدورت در سی و چهار حدیثی که از وی نقل کرده ، اسم وی را پنهان کرده است. از آثار وی: "الزهریات" ، در دو مجلد.
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شورای شهر تهران پلیس شهرداری تهران قتل سیل وزارت بهداشت کنکور آتش سوزی سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا مسکن ایران خودرو سایپا تورم
تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ اینترنت گوگل بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
سازمان غذا و دارو رژیم غذایی خواب موز سلامت روان بارداری دندانپزشکی کاهش وزن آلزایمر مالاریا