پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

چرا گوگل ، مایکروسافت آینده نخواهد بود؟


چرا گوگل ، مایکروسافت آینده نخواهد بود؟
در دنیای رایانه و بالطبع تجارت الکترونیکی ، تفاوت های عمده ای میان گوگل به عنوان بزرگترین سایت دنیا و مایکروسافت به عنوان بزرگترین غول نرم افزاری دنیا وجود دارد.
هرچند کاربران یاهو نیز در دنیای Search روی گوگل هدایت شده و از آن موتور بهره می گیرند ، اما واقعا هزاران انتخاب دیگر برای کاربران وجود دارد. گوگل بدون فردای سرنوشتش نیز بهترین موتور جستجوی دنیا را به خود اختصاص داده است و آنقدر زرنگ است که ضمن بالا بردن سود خود به بیش از یک میلیارد ، به پهلوی خود نیز نگاه کرد و تلنگری هم بر رقبای کوچک و بزرگ خود بزند. این شرکت با ربوت جادویی خود ره صد ساله را در اینترنت ، یکشبه پیمود و به قول کارشناسان در http://www.google-watch.org گوگل مدیون فناوری موسوم به pagerank است ، اما سوال اصلی این است که قدرت مونوپل گوگل در بازار موتورهای جستجو تا چه حد دوام دارد؟ آیا گوگل در این دنیا مثل مایکروسافت در دنیای نرم افزار رقبایش را به زمین می زند؟ اول از همه این که گوگل در پرده اول دنیای جستجوگرهای اینترنتی ظاهر نشد و باوجود بزرگانی نظیر آلتاویستا در میدان رقابت وارد شد و در اواخر سال ۱۹۹۷ با قدرتی شگرف همگان را شوکه کرد. شروع دیراما با فناوری پیشتازانه ، ۲فاکتور متضادی بود که به هر حال گوگل را به رده اول جدول کشاند. مایکروسافت با صاحب مخترعش پا به میدان گذاشت و از همان ابتدا با برنامه خارق العاده خود در جلوه ای گرافیکی در ویندوز ۳.۱ و بعد ۹۵، بازار را از آن خود کرد ؛ اما گوگل اینچنین به میدان نیامد. گوگل با هیاهویی کمتر آمد و رقبایش نیز وی را جدی نگرفتند تا این که بعدا فهمیدند سرشان چه کلاه گشادی رفته است.
نکته اعجاب آور این که گوگل با تبلیغ نکردن بسرعت محبوب شد و بدون هیچ پاپ آپی روی صفحه خود به عنوان مظلومترین موتور جستجو که فقط به فکر کاربر است و به فکر جیبش نیست ، در اذهان جای گرفت.
دکتر اشمیت به عنوان یکی از هسته های اصلی گوگل در مصاحبه ای اعلام کرد ما تبلیغ نمی کنیم ، بنابراین موفق می شویم.
دقیقا هم همین شد و در دنیای تبلیغات ، گوگل بدون تبلیغ دوام آورده و شهره عام و خاص شد. کم کم یاهو ، آمازون و Mapquest شرکای اصلی گوگل شدند و روابط خود را توسعه بخشیدند. (هرچند به تازگی یاهو موتور جستجوی Overture را به قیمت ۶/۱ میلیارد دلار خرید و به احتمال زیاد رابطه دوستانه اش را با گوگل قطع خواهد کرد). امید کردستانی مدیر سابق بیزینس - که پیشتر نت اسکیپ را به سوددهی بالا رسانده بود - و قائم مقام کنونی گوگل می گوید در محیط رقابتی آنها مدلی خاص برای درآمدزایی اتخاذ کرده تا برخلاف شیوه های مرسوم تبلیغاتی ، ضمن به دست آوردن بهترین نتیجه جستجو برای کاربران ، شرکای بزرگ خود را نیز راضی نگه دارند. وی که اولین کمپین تبلیغاتی را در سطح ملی برای گوگل آغاز کرده ، افزود: سعی می کند گوگل را علاوه بر ترقی سود همچنان بر پله اول جستجوگرها نیز بنشاند. از همینجا فرق اساسی گوگل و مایکروسافت در نحوه تبلیغات و استراتژی های خود مشخص می شود. بعضی ها به دلیل انتخاب های وسیعی که دارند خود مایکروسافت را نیز برای جستجو در قسمت ام اس ان انتخاب می کنند. طبیعت هر موتور جستجو بستگی به رقبا و شرکای آن سایت دارد و طبیعت کاربران هم این است که علاقه مندند تا بیشتر از یک موتور جستجو را به کار ببرند تا به نتیجه بهتری برسند و وقتی یاهو و گوگل را مثل هم می بینند، آن وقت به سوی آلتا ویستا نیز گرایش می یابند. به گفته لیزا استراند از تحلیلگران موسسه نیلسن ، ترافیک باز دیتا روی اینترنت اجازه جستجوی بیش از یک ماشین را به کاربر می دهد و همین فاکتور مانع از انحصارطلبی گوگل و یا هر سایت دیگر می شود. به گفته وی ، همگان می دانند که بازار موتورهای جستجو هنوز طفلی بیش نیست و جای بسیار دارد تا در خود حرارت و تحولات گوناگون و پیش بینی نشده ای را تجربه کند. طغیان اتحادهای اینترنتی که یاهو و Overture یک نمونه از آن است ، مانند آب یخ بر پیشانی گوگل خواهد نشست و شرکتهای کوچک اما قوی را نیز دستخوش این گونه تحولات خواهد کرد. راب لنکستر ، تحلیلگر گروه یانکی نیز می گوید: اتحاد یاهو و overture پیش درآمد واقعه ای مهم است که باید به انتظار تحولات بعدی اش نشست.
اما گوگل نیز روزی اسیر بدعت شگرف شرکتی جدید و به سرنوشت یاهوی امروزی دچار خواهد شد!
منبع : دوستان