دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


همیشه حق با مشتری است


همیشه حق با مشتری است
● درباره پورتال، اعتبار نهان
پورتال ها، مفهومی گسترده و پیچیده هستند که به رغم فراگیری بسیار، کاربران و حتی متخصصان فناوری اطلاعات، آشنایی چندانی با آن ندارند و به طور دقیق و علمی تعریفش را نمی دانند.
تعاریف فعلی موجود نیز در رابطه با پورتال ها، آنقدر گیج کننده و غیرعلمی هستند که دقیقاً نمی توان متوجه شد پورتال یک سایت اینترنتی است با سبک و سیاق یاهو، گوگل یا بسیاری از موتورهای جست وجوی دیگری که از آنها به صورت روزانه استفاده می کنیم.
اما یک هموطن ایرانی، اخیراً تعریفی از پورتال ها ارائه داده که انتشار آن در رسانه های بین المللی، باعث تعجب متخصصان و کارشناسان ارتباطات آنلاین شده و به سهم خود تحولی در تعاریف موجود از پورتال ایجاد کرده است. چندی پیش در یک مصاحبه مطبوعاتی، مهندس فریدونی، فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات از دانشکده مدیریت صنعتی دانشگاه NCC بریتانیا، وعده داده بود که کتاب جامع وی شامل تئوری جدید پورتال های اینترنتی منتشر خواهد شد و علاقه مندان به پژوهش در این حوزه می توانند «پورتال، اعتبار نهان» را به عنوان مرجعی از اطلاعات ارزشمند در مورد پورتال به عنوان یک مفهوم اولیه و قدیمی در حوزه وب مورد استفاده قرار دهند.
پس از مدتی، این کتاب به بازار آمد و ترجمه انگلیسی گزیده یی آن نیز مورد توجه بسیاری از سایت های تخصصی آی تی و نیز برخی شرکت های عظیم نرم افزاری در کشورهای غربی قرارگرفت. اثبات این تئوری توسط فریدونی، به چند همایش بین المللی که تاریخ آنها در آینده مشخص خواهد شد، موکول شد.
این گزیده همچنین در دانشنامه آنلاین ویکی پدیا مورد استفاده قرار گرفت و به تغییر در محتوای تعریف این دانشنامه از مفهوم پورتال ها منجر شد.
در این کتاب که نشر مرو و شرکت ناقوس اندیشه به انتشار آن مبادرت ورزیدند، اینگونه می خوانیم؛ «پورتال را در واژه می توان به درگاه (دروازه) معنی کرد که یکی از متعلقات وب است و از لحاظ طراحی و کدنویسی تا حد زیادی مشابه وب سایت است. تفاوت اساسی پورتال با سایت در معماری، طراحی، interface و Business plane آن است. اشتباه نکنید، همین دو آیتم کوتاه سنگ های بزرگ سر راه شما هستند، پورتال یک سامانه از پیش محاسبه شده است که در طرح توجیه اقتصادی، دقیقاً عکس وب سایت عمل می کند.»
همچنین در بخش دیگری از کتاب فریدونی آمده است؛ «برای ساخت یک پورتال می بایست ابتدا از چند متخصص فروش دعوت به عمل بیاورید تا جزء به جزء فروش را آماده کنند، تا شما نسبت به آن سرویس های پورتال خود را طرح ریزی کنید. در یک کلام سیاستگذاری پورتال به عهده تیم Marketing است که این تیم از استانداردهایی چون CRM بهره می جوید، در واقع شعار پورتالی ها این است؛ «همیشه حق با مشتری است.»
توماج فریدونی که یک روزنامه نگار غیرحرفه یی حوزه آی تی هم هست، خود سابقه مدیریت و راهبری یک پورتال ملی به نام گیگافاکس را برعهده دارد که نخستین سرویس آن در قالب «رادیوی آنلاین» تا مدتی دیگر قابل استفاده و دسترسی خواهد بود. این پروژه ابتدا قرار بود از کمک های دولتی چند وزارتخانه برخوردار شود و مراحل اولیه آن نیز برای پیوستن به بخش دولتی طی شده بود، اما در چند مرحله، این امکان منتفی شد و «گیگافاکس» در حال حاضر یک پروژه خصوصی محسوب می شود.اما بهتر است در مورد تعریف پورتال، بیشتر شما را سرگردان نکنیم.
در یک مثال عینی، سایت اینترنتی یاهو که روزانه ممکن است از سرویس های مختلف آن مانند چت، ای میل، جست وجوی خبر و تصویر، موسیقی و رادیو استفاده کنیم، در حال حاضر معروف ترین و محبوب ترین پورتال دنیاست.
در این کتاب همچنین جنبه های مختلف دیگری از کارکرد پورتال ها مطرح شده و اقتصاد پورتال، راهکارهای مدیریتی پورتال، روش های طراحی پورتال در کنار چندین سرفصل دیگر، از جمله مهم ترین مواردی هستند که می شود در «پورتال، اعتبار نهان» آنها را یافت.
مهم ترین نقدی که می توان بر کتاب فریدونی، همانند سایر مقالات وی وارد کرد، نثر غیرروان اوست که مخاطب عام تر به سادگی آن را درک نمی کند. با وجود اینکه از تراکم اطلاعات موجود در کتاب می توان به دانسته های علمی فراوان نویسنده پی برد، اما پیچاندن مداوم جمله ها و بازی های متعدد با الفاظ، تکرار کردن یک مفهوم در قالب چندین جمله مشابه پشت سر هم و در نهایت، صریح نبودن منظور در بسیاری از موارد، باعث می شود اگر خواننده یی، سطح اطلاعات پایین تری نسبت به یک طراح پورتال، یا طراح وب داشته باشد(که حداقل به استانداردهای پایه یی و اساسی شبکه جهانی اینترنت و ساختارهای آن آشنا هستند) برای فهم و درک معانی بسیار دچار مشکل می شود.
سیدایمان ضیابری
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید