چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا

ظهور و سقوط اتوموبیلهای مد روز


ظهور و سقوط اتوموبیلهای مد روز
● از تام ویلسون، گزارشگر پر سابقه صنعت اتوموبیل
در طی دهه ۱۹۵۰ در آمریکا، لاستیکهای دور سفید و وجود باله های کوچک و بزرگ بر روی بدنه نشانه های ساده ای برای حضور در صف اول مد اتوموبیل یا خروج از آن بودند. اما با سرپردگی عمومی به مد روز، این دو خصیصه مدام دستخوش ظهور و سقوط میشدند.
البته این گفته در مورد تمام اتوموبیلها صادق است. در سالهای بعد خودروهای جدید بنا به دلایل مختلفی از طراحی شدن توسط یک طراح برجسته و مشهور گرفته تا یک ظهور ناگهانی و دمدمی مزاج در دنیای مد، به همان شتابی که تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرفتند، میدرخشیدند و از یاد میرفتند.
امروزه، مدت زمان لازم برای ساختن یک اتوموبیل با مدت زمان توجه جامعه تناسبی ندارد. با توجه به انقلابی که در اطلاع رسانی رخ داده است، قبل از اینکه فلز در کارخانه شکل بگیرد خبر تولید خودرو جدید به اطلاع همه رسیده است. در اینجا به چند نمونه از خودروهایی که ورودی بسیار درخشان و امیدوار کننده داشته و به سرعت از یاد رفتند و همچنین به اتوموبیلهایی که همچنان به درخشش ادامه داده اند، اشاره میکنیم.
▪ هامر (H۲ Hummer)
این اتوموبیل در جامعه مبادی آداب، سر و صدایی به پا کرد، ترکیب ظاهر قدرتمند آن که نسبت به مدل هامر H۱ که یک خودرو با طراحی نظامی بود، ظریفتر و خانوادگی تر شده و زیربندی محکمی که مانند شورلت سابربن (Suburban) بود، آنرا برای گردشهای خارج از شهر خانوادگی مناسب ساخته و این برای خانواده ها بسیار جذاب بود. اما این جذابیت چندان ادامه نیافت و با تغییر سلیقه سریع افراد سطح بالای جامعه و خانواده های متوسط مرفه، اکنون هامر H۲ در دسته خودروهای مورد علاقه افراد تازه به دوران رسیده و نه چندان "شیک" قرار گرفت.
▪ کرایسلر پی تی کروزر (Chrysler PT Cruiser)
در ابتدای ورود این خودرو، PT برای بازار آن زمان خودرو که به تازگی به سراغ دلهای سبک قدیم گرایش پیدا کرده بود، جذابیت فراوانی داشت. این خودرو بیش از آنکه احساس اقتدار و استحکام را منتقل کند، وسوسه انگیز و اندکی "بی حیا" به نظر میرسید و به همین دلیل بهترین تعریفی که از آن میشد، اتوموبیلی "ناز" بود و همه میدانیم که چنین تعبیری، عمری طولانی ندارد.
▪ بیتل جدید فولکس واگن (Volkswagen New Beetle)
صنعت اتوموبیل آلمان با تولید بیتل جدید، سریعتر و قدرتمندتر از باقی رقیبان وارد بازار "مدل قدیمی" شد و تنها به خاطر خاطرات خوب گذشته، فروش بالایی داشت تا بالخره هر کسی که روزی عاشق هربی (Herbie) فولکس واگن پرنده بود، یکی از آن داشت. پس از این، فضای داخلی گنبد مانند و محدود بودن بخش بار آن، که از خصایص ذاتی این خودرو بودند موجب شدند که بیتل جدید، از صف اول خارج شده و تنها به عنوان خودرویی بسیار دیدنی، در پس زمینه قرار بگیرد.
▪ ساین (Scion xB)
کمپانی تویوتا که نیاز شدیدی به جذب جوانانی با شلوارهای آویخته و زیرپوشهای نمایان، حس میکرد، خودرویی به نام ساین xB را به بازار فرستاد. این خودرو به سرعت در تمام مجلات و گزارشها مطرح شد اما به همان سرعت جذابیت خود را از دست داد. این اتوموبیل وانت مانند چهرگوش که بر روی شاسی نسبتا ارزانی قرار گرفته بود، هرگز نتوانست مورد توجه خاص مخاطبین مذکور قرار بگیرد، اما برای کسانی که به دنبال خودرویی ارزان و جعبه مانند بودند نسبتا جالب بود. اما در نهایت، حتی کسانی که روزی از ساین تعریف کرده بودند هم اعتراف کردند که این خودرو تنها یک صفت برازنده دارد :"زشت"!
▪ پونتیاک سولستیس (Pontiac Solstice)
علاقمندان اتوموبیلهای اسپرت با هیجان شدیدی شاهد ورود پونتیاک جدید از نمایشگاه به فروشگاهها بودند. طراحی جسورانه، اندازه کوچک، دو صندلی و سقف متحرک همه، گویای پیامی جذاب بود. اما پونتیاک با همه کوشش خود نتوانست بر رقیبی چون میاتا (Miata) کمپانی مزدا چیره شود. زیرا واقعیت این بود که کمپانی GM خودرویی ساخته بود که بیشتر از نظر ظاهر اسپرت بود.
▪ فورد تاندربرد (Ford Thunderbird)
کمپانی فورد با تولید تاندربرد ۲۰۰۲ کوشش کرد خودرویی را به بازار ارایه کند که جذابف شیک و به قولی " با حال" باشد در حالی که مخاطبین چنین مدلی به سرعت در حال کم شدن بودند. این خودرو به خاطر مدل شبه قدیمی خود هنگام ورود به بازار به شدت مورد توجه قرار گرفت و از طرف فروشندگان به گرمی مورد استقبال قرار گرفت. اما خریداران به سرعت متوجه شدند که هزاره جدید از راه رسیده و بهتر است به دنبال خودرویی با طراحی مدرنتر باشند.
● و اما اتوموبیلهای ماندگار
▪ فورد موستانگ (Ford Mustang)
کمپانی فورد با ارایه موستانگ ۲۰۰۵ خود چندان گذشته گرا نبوده است و به همین دلیل، موستانگ در حدود سه سال پیاپی همچنان پر فروش باقی مانده است. این اتوموبیل بدون اینکه ادای بازگشت به گذشته را درآورد، هنوز همان اتوموبیل دهه ۶۰ و دارای همان خصوصیات اوریژینال است که تنها با ابزار و وسایل جدید، به روز درآمده است. ما امیدواریم که فورد همچنان به پیشرفته کردن موستانگ ادامه داده و رقبای متظاهر خود را از میدان به در کند.
▪ پورش (Porsche ۹۱۱)
یکی دیگر از خودروهای عالی و ممتاز گذشته که تقاضا برای آن هرگز کاهش نیافته و با وجود اینکه خصوصیات آن میتواند ایرادهایی اساسی تلقی شود (معلق بودن محور، قرر داشتن موتور در پشت خودرو و این حقیقت که قیمت آن حتی اگر ۵۰% کاهش یابد، باز هم گران است) ، هنوز هم ثروتمندان جهان در صف خرید پورش ایستاده اند.
▪ مینی کوپر (MINI Cooper)
این اتوموبیل که بسیار دوست داشتنی و زیباست، قیمتی مناسب داشته و بسیار کم مصرف است. این خودرو توانسته است هردو گروه مخاطبین –طرفداران مدلهای قدیی و علاقمندان خودروهای مدرن- را جذب کرده و مدام در حال تغییر و تحولی زیرکانه است. بر خلاف تاندربرد میانه احوال و گم گشته، مینی کوپر- در هر دو صورت اوریژینال و مدل جدید آن- هرگز از مقام خود به عنوان "موشک کوچک" کنار گذاشته نشده است.
autos.msn.com
منبع : سایت فریا