شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
اتوماتیک کردن
ماشینها نیازی به خواب و استراحت ندارند
ماشینها گاهی میشکنند و یا فرسوده و معیوب میگردند که باید تعویض یا تعمیر شوند، لیکن مانند انسان نیستند که نیازی به استراحت و خواب در شبانهروز داشته باشند و بسیار سریعتر از انسان کارها را انجام میدهند و به این دلیل موجب افزایش تولید به مقیاس خیلی زیاد میگردند. اما چنین فعل و انفعالاتی فقط میتوانند با روش و عملکرد مشابهی مرتباً تکرار شوند. مواد مصرفی باید دارای کیفیت مشخص و بلاتغییر باشند. هرگاه تغییر جزئی در تولید یعنی محصول لازم باشد، انسان باید دخالت کند و تغییرات لازم را انجام دهد. فرآیند تولید هنگامی کاملاً اتوماتیک محسوب میشود که ماشینها طبق برنامه مشخص بتوانند خود به خود جریان عمل را تغییر دهند. برای چنین امری ماشین باید قادر به اندازهگیری چگونگی و میزان تولید باشد و آن را با چگونگی و میزانی که میباید تولید شود مقایسه کند و خودبهخود تغییرات لازم را انجام دهد.
یکی از متداولترین فعل و انفعالات اتوماتیک گرم کردن خانهها، ادارات، کارگاهها و مکانهای مشابه است. در این مکانها وقتیکه درجه حرارت هوا به میزانی که قبلاً تنظیم شده (مثلاً ۲۱ درجه سانتیگراد) میرسد، کلیدی که ”ترموستات“ نام دارد و نسبت به گرما حساب است، گرمکننده را خاموش میکند. پس از خاموش شدن گرمکن، هوای محیط بهتدریج سرد میشود و هر وقت که درجه حرارت به پائینتر از ۲۱ درجه سانتیگراد رسید، ”ترموستات“ بار دیگر گرمکن را بهکار میاندازد. در این فعل و انفعالات ویژه، حرارتی که محیط را گرم میکند ”بازده“ یا محصول آن است.
کلید ترموستات ”بازده“ مذکور را تشخیص داده و مقدار آن را با مقداری که موردنظر بوده و از قبل تنظیم شده است (در این مثال ۲۱ درجه سانتیگراد) مقایسه میکند و برحسب تفاوت موجود، میزان مصرف (میزان گرم کردن) را تغییر میدهد.
اطلاعات مربوطه به ”بازده“ بایستی به یک وسیله که ”مصرف“ را کنترل میکند پس فرستاده شود. چنین عملی به ”فیدبک“ موسوم است و در هر یک از فعل و انفعالات کاملاً اتوماتیک، یک قسمت اساسی محسوب میشود.
بعضی از فعل و انفعالات بیشتر از یک نوع ”مصرف“ و ”بازده“ دارند. مثلاً در صنایع شیمیائی ممکن است برای انجام یک عمل ترکیب شیمیائی، مواد و عناصر بسیاری، هرکدام به مقدار معین مورد استفاده قرار گیرند و نیز چندین محصول با خواص یا میزان تأثیر متفاوت تولید شوند. بهمنظور حفظ همه بازدهها در حد استاندارد موردنظر، تغییراتی که از طریق اندازهگیری دقیق در ماد مصرفی (مصرف) برای هر نوع بازده باید داده شود خیلی پیچیده خواهد بود، لذا ممکن است کامپیوتری مورد نیاز باشد که بتواند بهطور اتوماتیک محاسبات لازم را انجام دهد.
هواپیماها را میتوان بهطور خودکار در مسیر پروازشان نگه داشت. سیستمی که در هواپیما این عمل را انجام میدهد ”اتوپایلوت“ یا خلبان خودکار نامیده میشود و ممکن است شامل یک کامپیوتر کوچک باشد. ”خلبان خودکار“ را میتوان طوری تنظیم کرد که پرواز هواپیما را در یک سمت، مستقیم و متعادل حفظ کند. ارتفاع، سست و زاویه انحراف هواپیما بازدههای ساتوپایلوت“ هستند که باید ثابت و تغییرناپذیر نگه داشته شوند. آلات دقیق تغییرات جزئی را تشخیص داده و سطوح کنترل روی بالها و دم هواپیما را وادار میکنند تا چگونگی حرکت یا پرواز هواپیما را تصحیح کنند.
بنگاهها و مؤسسات راهآهن بیش از پیش به سمت ”اتوماسیون“ پیش میروند، هماکنون بسیاری از خطوط راهآهن زیرزمینی در جهان بهطور خودکار کنترل میشوند. موقعیت هر قطار بهطور خودکار در یک محل کنترل مرکزی نشان داده میشود در بعضی از سیستمها سرعت حرکت هر یک از قطارها و مسیری که باید طی کند، بهوسیله کامپیوتر تعیین میگردد.
امروزه اتوماسیون سبب شده است که بسیاری از مشاغل سنتی اهمیت خود را از دست بدهند. در اثر اتوماسیون برای تولید مقدار یا تعداد معینی از کالاها، عده بسیار کمتری کارگر مورد نیاز است اما جوامع مدرن در مقایسه با جوامع گذشته، دائماً انواع جدیدی از تولیدات را با کمیت بیشتر میطلبند، لذا کمتر احتمال میرود که لااقل برای آینده نزدیک، ملل جهان به کارگران کمتری احتیاج داشته باشند ولی بسیاری از کارگران ناگزیر خواهند شد که در دوران خدمت خود چندین بار تغییر شغل بدهند و تخصصهای جدیدتری کسب کنند.
ماشینها گاهی میشکنند و یا فرسوده و معیوب میگردند که باید تعویض یا تعمیر شوند، لیکن مانند انسان نیستند که نیازی به استراحت و خواب در شبانهروز داشته باشند و بسیار سریعتر از انسان کارها را انجام میدهند و به این دلیل موجب افزایش تولید به مقیاس خیلی زیاد میگردند. اما چنین فعل و انفعالاتی فقط میتوانند با روش و عملکرد مشابهی مرتباً تکرار شوند. مواد مصرفی باید دارای کیفیت مشخص و بلاتغییر باشند. هرگاه تغییر جزئی در تولید یعنی محصول لازم باشد، انسان باید دخالت کند و تغییرات لازم را انجام دهد. فرآیند تولید هنگامی کاملاً اتوماتیک محسوب میشود که ماشینها طبق برنامه مشخص بتوانند خود به خود جریان عمل را تغییر دهند. برای چنین امری ماشین باید قادر به اندازهگیری چگونگی و میزان تولید باشد و آن را با چگونگی و میزانی که میباید تولید شود مقایسه کند و خودبهخود تغییرات لازم را انجام دهد.
یکی از متداولترین فعل و انفعالات اتوماتیک گرم کردن خانهها، ادارات، کارگاهها و مکانهای مشابه است. در این مکانها وقتیکه درجه حرارت هوا به میزانی که قبلاً تنظیم شده (مثلاً ۲۱ درجه سانتیگراد) میرسد، کلیدی که ”ترموستات“ نام دارد و نسبت به گرما حساب است، گرمکننده را خاموش میکند. پس از خاموش شدن گرمکن، هوای محیط بهتدریج سرد میشود و هر وقت که درجه حرارت به پائینتر از ۲۱ درجه سانتیگراد رسید، ”ترموستات“ بار دیگر گرمکن را بهکار میاندازد. در این فعل و انفعالات ویژه، حرارتی که محیط را گرم میکند ”بازده“ یا محصول آن است.
کلید ترموستات ”بازده“ مذکور را تشخیص داده و مقدار آن را با مقداری که موردنظر بوده و از قبل تنظیم شده است (در این مثال ۲۱ درجه سانتیگراد) مقایسه میکند و برحسب تفاوت موجود، میزان مصرف (میزان گرم کردن) را تغییر میدهد.
اطلاعات مربوطه به ”بازده“ بایستی به یک وسیله که ”مصرف“ را کنترل میکند پس فرستاده شود. چنین عملی به ”فیدبک“ موسوم است و در هر یک از فعل و انفعالات کاملاً اتوماتیک، یک قسمت اساسی محسوب میشود.
بعضی از فعل و انفعالات بیشتر از یک نوع ”مصرف“ و ”بازده“ دارند. مثلاً در صنایع شیمیائی ممکن است برای انجام یک عمل ترکیب شیمیائی، مواد و عناصر بسیاری، هرکدام به مقدار معین مورد استفاده قرار گیرند و نیز چندین محصول با خواص یا میزان تأثیر متفاوت تولید شوند. بهمنظور حفظ همه بازدهها در حد استاندارد موردنظر، تغییراتی که از طریق اندازهگیری دقیق در ماد مصرفی (مصرف) برای هر نوع بازده باید داده شود خیلی پیچیده خواهد بود، لذا ممکن است کامپیوتری مورد نیاز باشد که بتواند بهطور اتوماتیک محاسبات لازم را انجام دهد.
هواپیماها را میتوان بهطور خودکار در مسیر پروازشان نگه داشت. سیستمی که در هواپیما این عمل را انجام میدهد ”اتوپایلوت“ یا خلبان خودکار نامیده میشود و ممکن است شامل یک کامپیوتر کوچک باشد. ”خلبان خودکار“ را میتوان طوری تنظیم کرد که پرواز هواپیما را در یک سمت، مستقیم و متعادل حفظ کند. ارتفاع، سست و زاویه انحراف هواپیما بازدههای ساتوپایلوت“ هستند که باید ثابت و تغییرناپذیر نگه داشته شوند. آلات دقیق تغییرات جزئی را تشخیص داده و سطوح کنترل روی بالها و دم هواپیما را وادار میکنند تا چگونگی حرکت یا پرواز هواپیما را تصحیح کنند.
بنگاهها و مؤسسات راهآهن بیش از پیش به سمت ”اتوماسیون“ پیش میروند، هماکنون بسیاری از خطوط راهآهن زیرزمینی در جهان بهطور خودکار کنترل میشوند. موقعیت هر قطار بهطور خودکار در یک محل کنترل مرکزی نشان داده میشود در بعضی از سیستمها سرعت حرکت هر یک از قطارها و مسیری که باید طی کند، بهوسیله کامپیوتر تعیین میگردد.
امروزه اتوماسیون سبب شده است که بسیاری از مشاغل سنتی اهمیت خود را از دست بدهند. در اثر اتوماسیون برای تولید مقدار یا تعداد معینی از کالاها، عده بسیار کمتری کارگر مورد نیاز است اما جوامع مدرن در مقایسه با جوامع گذشته، دائماً انواع جدیدی از تولیدات را با کمیت بیشتر میطلبند، لذا کمتر احتمال میرود که لااقل برای آینده نزدیک، ملل جهان به کارگران کمتری احتیاج داشته باشند ولی بسیاری از کارگران ناگزیر خواهند شد که در دوران خدمت خود چندین بار تغییر شغل بدهند و تخصصهای جدیدتری کسب کنند.
منبع : مطالب ارسال شده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت حسین امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان افغانستان انتخابات امیرعبداللهیان عراق جنگ دولت سیزدهم حجاب مجلس
سیل ایران تهران هواشناسی سیلاب شهرداری تهران سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی یسنا هلال احمر
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو مسکن دلار بانک مرکزی قیمت طلا تورم ارز بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما دفاع مقدس بی بی سی موسیقی مهران غفوریان تلویزیون ساواک سریال سینمای ایران تبلیغات
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین اسرائیل حماس روسیه آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال جواد نکونام بازی علی خطیر باشگاه پرسپولیس بایرن مونیخ
هوش مصنوعی اینستاگرام آیفون دیابت اپل عکاسی ناسا موبایل گوگل تلفن همراه
سلامت استرس طب سنتی کبد چرب فشار خون گرما