شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
ابوالعباس احمد ابن سُرَنج
جنسیت: مرد
نام پدر: عمربن سریج
تولد و وفات: (۲۴۹ -۳۰۵/ ۳۰۶) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلٌم ، محدث و فقیه شافعی
معروف به باز اشهب. از مردم شیراز و پس از اصحاب خاص شافعی ، بزرگترین عالم فرقهٔ شافعی بود. در جوانی مدتی در شیراز منصب قضاء داشت. نزد عثمانبن سعید انماطی درس خواند. با محمدبن داوود بن خلف در محضر علیبن عیسی وزیر مناظره و مباحثه داشت. علیبن عیسی خواست که وی قاضی بغداد شود و او نپذیرفت. مدتی در درسهای جنید حاضر شد ، ولی به تصوف گرایشی نشان نداد. در قضیهٔ منصور حلاج
بیطرف ماند و از دادن فتوا خودداری کرد. در بغداد تدریس میکرد. در همانجا درگذشت. بیش از چهارصد اثر به او نسبت میدهند که ظاهراً تعداد کمی از آنها باقی مانده است. از آن جمله: کتاب "الانتصار"؛ کتاب "الزیادات"؛ کتاب "الودایع" ، در امانات؛ کتاب "المختصر فیالفقه"؛ کتاب "العینالوالدین"؛ کتاب "الردعلی محمدبن حسن"؛ کتاب "الردعلی عیسیبن ابان" ، عالم حنفی؛ کتاب "جواب کاشانی". در ترجمهٔ "الفهرست" ابن ندیم ، و نه در اصل کتاب به عربی ، و همچنین "کشفالظنون" ذیل کتاب "العین والدین" و نیز در متن و پانوشت "فارسنامه" از او بهعنوان ابن شریح یاد شده است که با توجه به دیگر منابع ، ضبط ابن سریج صحیحتر بهنظر میآید.
نام پدر: عمربن سریج
تولد و وفات: (۲۴۹ -۳۰۵/ ۳۰۶) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلٌم ، محدث و فقیه شافعی
معروف به باز اشهب. از مردم شیراز و پس از اصحاب خاص شافعی ، بزرگترین عالم فرقهٔ شافعی بود. در جوانی مدتی در شیراز منصب قضاء داشت. نزد عثمانبن سعید انماطی درس خواند. با محمدبن داوود بن خلف در محضر علیبن عیسی وزیر مناظره و مباحثه داشت. علیبن عیسی خواست که وی قاضی بغداد شود و او نپذیرفت. مدتی در درسهای جنید حاضر شد ، ولی به تصوف گرایشی نشان نداد. در قضیهٔ منصور حلاج
بیطرف ماند و از دادن فتوا خودداری کرد. در بغداد تدریس میکرد. در همانجا درگذشت. بیش از چهارصد اثر به او نسبت میدهند که ظاهراً تعداد کمی از آنها باقی مانده است. از آن جمله: کتاب "الانتصار"؛ کتاب "الزیادات"؛ کتاب "الودایع" ، در امانات؛ کتاب "المختصر فیالفقه"؛ کتاب "العینالوالدین"؛ کتاب "الردعلی محمدبن حسن"؛ کتاب "الردعلی عیسیبن ابان" ، عالم حنفی؛ کتاب "جواب کاشانی". در ترجمهٔ "الفهرست" ابن ندیم ، و نه در اصل کتاب به عربی ، و همچنین "کشفالظنون" ذیل کتاب "العین والدین" و نیز در متن و پانوشت "فارسنامه" از او بهعنوان ابن شریح یاد شده است که با توجه به دیگر منابع ، ضبط ابن سریج صحیحتر بهنظر میآید.
منبع : مطالب ارسالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انگلیس دولت انتخابات عراق دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل آتش سوزی زلزله شهرداری تهران سازمان هواشناسی آموزش و پرورش هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم فضای مجازی قتل
تورم بانک مرکزی مسکن قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا
مهران غفوریان ساواک رضا عطاران تلویزیون موسیقی عمو پورنگ سریال شهاب حسینی صداوسیما مسعود اسکویی سینمای ایران دفاع مقدس
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه اوکراین یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان آتیلا حجازی باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی صاعقه گوگل ناسا تلفن همراه عکاسی مدیران خودرو کولر
کبد چرب فشار خون چای دیابت بیماری قلبی