دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

۲ نکته و یک خبر !


۲ نکته و یک خبر !
این روزها، تعدادی از نامزدهای ثبت نام کرده برای مجلس هشتم که صلاحیت آنها از سوی هیئت های اجرایی تأیید نشده است با اشاره به نمونه هایی از سوابق انقلابی و خدماتی خود، هیئت های اجرایی را به برخورد جناحی! انحصارطلبی و یا بی توجهی در بررسی و تحقیق پیرامون صلاحیت داوطلبان متهم می کنند. اعتراض این عده اگرچه مطابق قانون قابل پی گیری است و هیئت های نظارت و شورای نگهبان موظف به بررسی شکایات و اعتراض های دریافتی هستند ولی، صرفنظر از صحت یا نادرستی ادعای آنان و بی آن که احتمال اشتباه هیئت های اجرایی در بررسی صلاحیت افراد یاد شده را منتفی و ناممکن تلقی کنیم، اشاره به ترفندی که شماری از آنها برای اثبات حقانیت- احتمالاً نداشته- خود به کار می برند ضروری است.
۱) تعدادی از این رد صلاحیت شده ها که سوابق انقلابی آنان قابل تردید نیست و طی سال های گذشته در مسئولیت های مهم یا نسبتاً مهمی بوده و خدمات- انشاءالله- صادقانه ای نیز برای مردم و نظام داشته اند، با اشاره به این سوابق مثبت، ادعا می کنند رد صلاحیت آنها از سوی هیئت های اجرایی برخلاف نظر صریح و سفارش حضرت امام(ره) بوده است که بارها بر ضرورت و اولویت حضور مردان و زنان انقلابی در مسئولیت های کلیدی و حساس نظام تأکید داشته اند و با این استدلال هیئت های اجرایی را به نادیده گرفتن رهنمود حضرت امام (ره) و توصیه های آن بزرگوار متهم می کنند! که باید گفت؛ حضرت امام (ره) درباره گزینش افراد برای مسئولیت ها و مدیریت های نظام- از جمله نمایندگی مجلس شورای اسلامی- ضمن تأکید بر سوابق انقلابی و خدماتی آنان، بر این نکته حکیمانه و منطقی نیز تأکید و اصرار دارند که «میزان، حال فعلی افراد است». بنابراین، گذشته انقلابی و سوابق خدماتی افراد به تنهایی نمی تواند و نباید ملاک تأیید صلاحیت آنها باشد، بلکه شرایط کنونی و حال فعلی آنان نیز باید در نظر گرفته شود، زیرا انسان ها قابل تغییرند و در معرض آزمون های پی درپی قرار دارند و کم نیستند کسانی که گذشته ای درخور تقدیر و سابقه ای انقلابی داشته اند ولی بعدها، به فساد و تباهی افتاده و از صراط مستقیم منحرف شده اند. با نیم نگاهی گذرا به گذشته ای نه چندان دور به وضوح می توان نمونه هایی از اینگونه افراد را دید. بنابراین درباره برخی از رد صلاحیت شده ها- تأکید می شود که فقط برخی از آنها و نه تمامی آنان- علاوه بر استناد به سوابق انقلابی و خدماتی آنان در گذشته، باید هویت کنونی و به قول حضرت امام (ره) «حال فعلی» آنها را نیز در نظر گرفته و سپس درباره صلاحیت آنان قضاوت کرد. رد صلاحیت برخی از کسانی که در دوره های قبلی صلاحیت آنها تأیید شده بود ریشه در همین قاعده اصولی و منطقی دارد. چگونه می توان صلاحیت کسی که گذشته انقلابی داشته ولی بعدها- خدای نخواسته- به فساد مالی، اخلاقی و یا فساد سیاسی - نظیر رابطه با بیگانگان- مبتلا شده است را تأیید کرد. آیا تأیید صلاحیت اینگونه افراد، خیانت آشکار به مردم نیست؟
برخی از این دست رد صلاحیت شده ها، برای مظلوم نمایی! و زیر سؤال بردن مسئولان برگزاری انتخابات، به ترفند معروف «نیمه پر لیوان» متوسل می شوند و نیمه خالی آن را از نگاه مخاطبان خویش پنهان می کنند.
۲) مطابق قوانین جاری که از یک اصل اخلاقی و اسلامی ریشه می گیرد، هیئت های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان، وظیفه دارند، دلایل رد صلاحیت نامزدها را به عنوان امانت نزد خود نگه دارند و از اعلام آن برای مردم منع شده اند ولی مطابق همین قانون، هیئت های یاد شده و شورای نگهبان می توانند- و در مواردی باید- دلایل رد صلاحیت کاندیداها را در صورت درخواست کاندیدا به خود وی اعلام کنند.
برخی از نامزدهای رد صلاحیت شده که از این قانون اطلاع دقیق دارند و مطمئن هستند شورای نگهبان و هیئت های اجرایی و نظارت حق اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت ها را ندارند، در مصاحبه ها و اظهارنظرهای خود از شورای نگهبان و هیئت های اجرایی و نظارت درخواست می کنند که دلایل رد صلاحیت آنها را برای عموم مردم اعلام کنند و با حالتی حق به جانب ادعا می کنند که خواستار قضاوت مردم درباره علت رد صلاحیت خود هستند! شماری از این رد صلاحیت شده ها نیت سوء و قصد ناپسندی ندارند بلکه بر این باورند که رد صلاحیت آنها، غیرمنطقی و ناعادلانه بوده است که البته شورای نگهبان و هیئت های اجرایی و نظارت موظف به توضیح دلایل و یا تصحیح اشتباه احتمالی هستند، اما، تعدادی از نامزدهای رد صلاحیت شده به وضوح از قانونی بودن رد صلاحیت خویش باخبرند و درخواست آنها از شورای نگهبان برای اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت خود، فقط یک ترفند است و با اطمینان کامل از این که شورای نگهبان به لحاظ قانونی مجاز به اعلام دلایل رد صلاحیت آنها نیست، این درخواست را مطرح می کنند. نکته درخور توجه این که شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت این نامزدها را به خودشان اعلام کرده است، بنابراین، اگر آن گونه که ادعا می کنند خواستار اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت خود هستند می توانند رأساً و از جانب خود این دلایل را برای اطلاع عموم مردم اعلام کنند، چرا که اعلام دلایل رد صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان غیرقانونی است ولی نامزدهای رد صلاحیت شده بعد از دریافت دلایل رد صلاحیت خود از شورای نگهبان بدون کمترین منع قانونی می توانند این دلایل را به آگاهی عموم برسانند، اما، چرا چنین نمی کنند؟ مگر نه این که ادعا می کنند خواستار قضاوت مردم هستند؟ خب! بسم الله، دلایل رد صلاحیت خویش را از طریق رسانه ها برای مردم اعلام کنید و آنان را به قضاوت بخوانید، اگر شورای نگهبان از اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت ها منع شده است، کاندیداها که منع قانونی ندارند! و...
این ترفند مدتهاست که از سوی برخی رد صلاحیت شده ها به کار گرفته می شود و در ماجرای اخیر نیز شماری از رد صلاحیت شده های جبهه موسوم به اصلاحات به این ترفند- که دیگر نخ نما شده است- متوسل شده اند.
۳) و اما یک خبر که امید است صحت نداشته باشد! حکایت از آن دارد که ائتلاف اصلاح طلبان تصمیم گرفته اند چنانچه هیئت های نظارت و شورای نگهبان نیز مانند هیئت های اجرایی صلاحیت برخی از نامزدهای این جبهه را تأیید نکنند، در انتخابات تهران حالتی شبیه به قهر گرفته و از این طریق نسبت به بررسی صلاحیت ها در مراکز مسئول انتخابات، توهم پراکنی کنند! این خبر در صورتی که صحت داشته باشد، می تواند نشانه تلاش برخی افراطیون جبهه موسوم به اصلاحات برای مخدوش جلوه دادن روند انتخابات در ایران اسلامی باشد، مخصوصاً آن که شماری از این افراطیون در کارنامه سیاسی خویش سابقه آمیخته به تردیدی از همخوانی غیرقابل توجیه با محافل بیگانه دارند. مصاحبه های اخیر افرادی از این طیف با رادیوهای بیگانه و توهم پراکنی آنان علیه روند انتخابات، خبر یاد شده را تأیید می کند، اگرچه اظهارات برخی از شخصیت های جبهه موسوم به اصلاحات، نشان می دهد، این تصمیم بیگانه پسند- در صورت اتخاذ- با هماهنگی آنها نبوده است.
گفتنی است که محافل بیگانه، به ویژه برخی از رسانه ها و مقامات آمریکایی و صهیونیستی، طی چند هفته اخیر، اصرار زیادی دارند که انتخابات در ایران اسلامی را، فرمایشی! غیردموکراتیک! و ناسالم! معرفی کنند.
این توهم پراکنی در حالی است که تعیین صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس در تمامی دنیا یک قاعده منطقی، قانونی و متداول است و در برخی از کشورهای اروپایی، دلایل رد صلاحیت ها نه فقط برای مردم، بلکه به داوطلبان نیز اعلام نمی شود، ولی در ایران اسلامی، انطباق یا عدم انطباق شرایط نامزدها با آنچه در قانون آمده است به داوطلبان رد صلاحیت شده اطلاع داده می شود .
و البته، تاکید دوباره بر این نکته نیز ضروری است که احتمال اشتباه در بررسی صلاحیت ها کاملاً منتفی نیست و دقیقاً به خاطر همین احتمال است که علاوه بر هیئت های اجرایی، بررسی مجدد صلاحیت ها در هیئت های نظارت و شورای نگهبان نیز پیش بینی شده است.
حسین شریعتمداری
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید