دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

آرشیوسازی آنلاین‌


آرشیوسازی آنلاین‌
ممکن است بارها برایتان پیش آمده باشد که با نصب دوباره ویندوز، هنگامی‌که آنلاین می‌شوید، برای گشت و گذار وبی، سراغ گزینهFavorites موجود در کامپیوترتان بروید که برای سهولت دسترسی به سایت‌ها ارایه شده وآه از نهادتان برآید. زیرا تمامی‌آدرس‌هایی که برای مراجعه مجدد به ثبت رسانده بودید، ناپدید شده‌اند. بسیاری از این سایت‌ها یا به سختی دوباره یافت می‌شوند یا اصلا دیگر قادربه مشاهده آنها نخواهید بود. البته باید اضافه کنم که دسترسی ما به سایت‌های مورد علاقه‌مان از طریق گزینه Favorites مذکور تنها از طریق کامپیوتر شخصی خودمان میسر است. از دیگر سو گفته می‌شود کاربران اینترنت عادات رفتاری نسبتا مشخصی دارند.
به جز درصد خاصی از سایت‌ها که ما به طور اتفاقی با آنها برخورد می‌کنیم یا به آنها سر می‌زنیم؛ سایت‌هایی وجود دارند که به طور مستمر و هرروزه یا به شکلی دوره‌ای به آنها مراجعه می‌کنیم. ، گزینه Favorites با کاربردی که ذکر شد، پیرو همین عادات رفتاری مشخص ارایه شده و با ذخیره کردن نام سایت در آن تنها با یک کلیک می‌توان به سایت دلخواه رفت؛ اما چنانچه گفته شد معایبی هم دارد که غیر قابل چشمپوشی هستند.
پس چه باید کرد؟ سرویسی از سوی سایت‌های بزرگ در فضای اینترنت ارایه می‌شود که بی‌شباهت به این گزینه موجود درPCها نیست online book marking تاریخچه ارایه چنین سرویسی به راه اندازی سایت itList درآوریل ۱۹۹۶ برمی‌گردد. از ان زمان بود که ایده به اشتراک گذاشتن سایت‌های دلخواه به شکل عمومی‌یا خصوصی به وجود آمد. طی ۳ سال پس از راه‌اندازی itList ، رقابت میان سرویس‌دهندگان book marking به شدت افزایش یافت و نام شرکت‌های بزرگی که خدمات دیگری نیز ارایه می‌کردند پشت عنوان سرویس‌های bookmarking دیده می‌شد.
خدمات مختلفی از سوی این سرویس دهندگان ارایه می‌شد که ازآن جمله می‌توان به ارایه قابلیت فولدربندی سایت‌ها با محتوای مشابه یا فولدر بندی خودکارسایت‌ها ( البته با درجه صحت و اعتبار متفاوت از سوی سرویس‌دهندگان مختلف) اشاره کرد. بعدهاBlink گزینه ای را در مرورگرها ویژه ذخیره صفحات وب بوک مارک شده، قرار دادBackflip . امکان ایمیل کردن بوک مارک شده‌ها از سوی کاربران را برای یکدیگرفراهم ساخت.
بسیاری از این سرویس دهندگان مذکوردر دوره حباب دات کامی‌ورشکست شده و به فعالیت خود پایان بخشیدند. البته این اتفاق ابعاد گسترده ای دارد که قصد پرداختن به آن را نداریم. دراواخر ۲۰۰۳ بود که نام یک سرویس دهندهbookmarking به نام del.icio.us ‌سر زبان‌ها افتاد. در۲۰۰۶، Ma.gnolia،Blue Dot، Diigo وارد این عرصه شدند. در۲۰۰۷ بخشIBM Lotus Connections شرکت IBM سرویس bookmarking ویژه کسب وکارها و بازرگانان ارایه کرد.
در حال حاضر نیز سرویس دهندگانی چونDigg، reddit وNewsvine سیستم مشابهی را برای سازمان‌دهی اخبارعمومی‌استفاده می‌کنند.
اما این سرویس چیست و چه کارایی دارد؟ بوک‌مارک‌کردن روشی برای ذخیره، سازمان دهی و جست و جوی صفحاتی از وب است که ما آن‌ها را نشانه دار کرده و در یک سرویس دهنده bookmarking تحت عنوان سایت مورد علاقه، Favorites، Anchors، Hotlists،Links یا هر نام دیگری که به آن می‌دهیم، به ثبت می‌رسانیم.
اما فایده این کار چیست؟ علاوه بر ذخیره نام سایت می‌توانید مطلب یا مطالبی را به عنوان توضیح به آن اضافه کنید تا جست و جوی سایت مورد نظر آسان‌تر شود. همچنین می‌توانید برای برخی سایت‌ها دسته‌بندی موضوعی انجام دهید یا آن که صفحات مورد‌علاقه‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید. این به اشتراک گذاری می‌تواند به افراد یا گروه‌های خاص ویا اعضای یک شبکه محدود شود.
● Google Bookmarks
Google Bookmarks یک سرویس ذخیره‌سازی آنلاین و رایگان است که البته تنها برای دارندگان اکانت گوگل در دسترس قراردارد. این سرویس به کاربران امکان می‌دهد سایت‌های مورد علاقه خود را بوک مارک کرده، به آن عنوان یا عناوینی اضافه کنند، توضیحاتی ارایه دهند و نکاتی را خاطر نشان کنند. این توضیحات و نکات توسط موتورهای جست و جو در دسترس کاربران دیگر قرار می‌گیرند. کاربران با ورود به Homepage شخصی خود قادر خواهند بود به صفحه بوک مارک‌های شخصی خود ازهرکامپیوتری دسترسی یابندGoogle toolbar . نیز ابزاری برای خلق آسان بوک مارک‌ها و دسترسی مجدد به آنها دارد.
همچنین می‌توان به طور شخصی و با استفاده از واسط کاربری وب به خلق بوک مارک‌ها پرداخت یا از ابزارهای دیگری چون Firefox extensions که ویژه سازمان دهی و مدیریت بوک مارک‌های دارندگان اکانت گوگل ارایه شده اند، استفاده کرد. ناگفته نماند که سرویس بوک مارک گوگل شخصی است و امکان به اشتراک گذاری بوک مارک‌ها در آن وجود نداردdel.icio.us . این سرویس دهنده از زمانی که توسط یاهو خریداری شده بیش از پیش محبوبیت یافته است. امکان به اشتراک گذاری بوک مارک‌ها به اشکال مختلف از ویژگی‌های بارز آن است. کاربران می‌توانند سایت‌های جالبی که در گردش‌های وبی خود به آن برمی‌خورند را برای دیگران ارسال کنند یا با بوک مارک کردن در دسترس سایرین بگذارند.
● Digg.com
به گفته طراحان و ارایه کنندگان این سرویس، Digg فضایی برای همه است تا به کشف و شهود درباره محتوای آنلاین بپردازند و نتایج آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. محتوای بزرگ ترین سایت‌ها تا کوچک ترین وبلاگ‌ها در این سرویس بررسی می‌شود و به رای کاربران سپرده می‌شود. خبری از ویرایش و دست کاری مطالب نیست و تمامی‌مطالب از اخبار تا ویدیوها، تصاویر و محصولات از سوی خود کاربران ارایه می‌شود. وقتی محتوایی ارایه می‌شود، سایر کاربران آن را مشاهده کرده و به آن رای می‌دهند تا بهترین محتوای ارایه شده مشخص شود. اگر محتوایی موفق به کسب عنوان "بهترین" شود به صفحه اول سایت می‌رود تا در معرض تماشای میلیون‌ها بازدید کننده قرار گیرد.
علاوه برآنچه ذکر شد، Listible، Furl، Yahoo My Web ۲.۰ Beta، Flickr، Slashdot، YouTube، Simpy و Popurls.com به انتخاب سایت About.com در زمره برترین سایت‌های بوک مارکینگ که خدماتی از این دست ارایه می‌دهند و دسترسی به آرشیوی آنلاین از وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی را برای کاربران فراهم می‌سازند، قرار گرفته اند.
نمی‌دانم برای سایت‌های ایرانی چنین سرویسی وجود دارد یا نه، زیرا تلاش برای کشف این قابلیت بنده را با موارد متعدد (مشترک گرامی‌دسترسی به سایت مورد نظر امکان پذیر نمی‌باشد) مواجه کرد. می‌گویند سایت برتر دات کام چنین سرویسی ارایه می‌دهد. ما که نمی‌دانیم چون به هنگام مراجعه با همان پیام مواجه شدیم.
به هر حال تا اینترنت ایرانی به بلوغ خود برسد و بتوانیم به کاربران اعتماد کنیم، تا قوانین این حوزه این همه متداخل نباشند، تا زمانی که دسترسی به برخی سایت‌ها از یک سرویس دهنده تا سرویس دهنده دیگرممکن وغیرممکن نباشد باید صبر کرد تا این مقاله تکمیل شود.
شیما حکیمی‌
منبع : سافتستان