یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


کندی خطوط از مشکلات خریدهای اینترنتی است


کندی خطوط از مشکلات خریدهای اینترنتی است
یك كارشناس تجارت الكترونیكی گفت: در شرایط كنونی امكان مبادله اینترنتی با خطوط دایل آپ وجود ندارد؛ با ورود تجارت الكترونیكی، همه به سمت مبادلات اینترنتی روی می آورند و این هجوم حجم استفاده از خطوط را افزایش می دهد، بنابراین بالا رفتن سرعت خطوط یكی از پارامترهایی است كه باید در نظر گرفته شود.
مدیر گروه پژوهش تجارت الكترونیكی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی حلقه مفقوده برای خرید اینترنتی در كشور را نبود كارت های اعتباری دانست و اظهار كرد: زیرساخت های امنیتی برای ارایه كارت های اعتباری كامل نیست تا پرداخت به صورت اینترنتی انجام شود و هنوز به خرید اینترنتی شكل سنتی می دهد، البته این به معنای وجود نداشتن خرید اینترنتی در كشور نیست بلكه باید به شكل كاملا اینترنتی انجام شود.
وی ادامه داد: خرید تنها به كالا و محصول محدود نیست و می تواند اطلاعات یا فرآیند دولتی هم باشد؛ ساختار اصلی این است كه مستقیما به اینترنت مراجعه شود كه به علت نبود ساختار كارت اعتباری، سبك و سیاق سنتی به خود گرفته اما مركز صدور گواهی دیجیتال به عنوان بخشی اصلی شناخته می شود كه می تواند به صورت داخلی خرید اینترنتی راه اندازی، گام اینترنتی شدن را طراحی و امكان این كه پرداخت ها از طریق بستر اینترنت انجام شود را برقرار می كند.
وی مباحث، مقررات و قوانین را خلاء دیگر در پروسه خرید اینترنتی دانست و افزود: در سال ۸۱ و بعد از آن در پروژه مطالعات تجارت الكترونیكی، قوانینی تهیه شد و شاهد ترجمه لغوی قوانین بودیم اما نیاز است كه بومی سازی و هماهنگی در قوانین لحاظ شود، قوانینی كه از كلاهبرداری های احتمالی جلوگیری و به عنوان منصف در قبال اشتباه و اختلافاتی كه صورت می گیرد، قضاوت كند، زیرا با راه اندازی پرداخت اینترنتی شاهد دعواهای مختلف خواهیم بود كه حتما باید مورد بررسی قرار گیرد و باید نحوه پاسخ گویی به آن سنجیده و شاید لازم باشد این بحث در قوه قضاییه تقویت شود.
مدیر گروه پژوهش تجارت الكترونیكی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، تصریح كرد: از آن جا كه در خرید اینترنتی هیچ گونه دسترسی و ارتباط با افراد وجود ندارد، ضرورت قوانین در خصوص خراب بودن محصول و یا كیفیت آن احساس می شود، وجود شخص ثالث برای برقراری اعتماد ضروری است و برای مشتریان خریدهای اینترنتی، شبیه بیمه است؛ اعتماد شخص ثالث این نقش را بازی می كند كه با كنترل روی فروشگاه ها به مشتریان و تجار از خرید اعتماد دهد كه ما در این بخش با خلاء مواجهیم.
او ادامه داد: پیش نیاز این مساله راه اندازی بحث اعتماد در امنیت است كه باید با راه اندازی مركز صدور گواهی دیجیتالی و تكمیل و شناخته شدن در تمامی بخش ها انجام شود و شركت های مختلف لوگوی اعتماد دریافت كنند تا میزان عملكردشان سنجیده شود و این روند اعتماد سازی را جاری كند.وی وظیفه وزارت ICT در این جریان را برقراری زیرساخت های سخت افزاری برای تحقق تجارت الكترونیكی دانست و گفت: كندی خطوط اینترنت از مشكلات عمده ای است كه امكان مبادله را غیر ممكن می كند؛ با خطوط دایل آپ و شرایط كنونی امكان مبادله وجود ندارد؛ یكی از پارامترهایی كه باید در نظر گرفت، بالا رفتن سرعت خطوط است و باید با در نظر گرفتن شرایط ماكزیمم خطوط پرسرعت شده و امكان مبادله را ایجاد كنند.
او امنیت در خرید اینترنتی را از موارد جدی برشمرد و اظهار كرد: باید سطحی از امنیت قابل اعتماد ایجاد شود تا شاهد مشكلاتی كه اخیرا در بانك ها ایجاد شده و سلب اعتماد مشتریان در استفاده نشود.او ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر پرداخت اینترنتی به جای این كه مشوق باشد، به عنوان دوره كننده عمل كرده، به گونه ای كه به ازای هر خرید با كارت اعتباری درصدی از خریدار و فروشنده و تمایل افراد از خرید به صورت اینترنتی كاهش می یابد.
وی با بیان این كه به حمایت هایی از سوی دولت و بانك ها نیاز است به گونه ای كه بانك ها در جایی كه درصدی با تخفیفی این كاربرد را رواج دهند، گفت: چرا كه رواج پرداخت اینترنتی حتی به همین صورت فعلی، خود به خود باعث می شود استفاده از اسكناس كاهش پیدا كند؛ بنابراین باید سیاست های تشویقی بیشتر انجام شود تا به نقطه ای برسیم كه افراد آسان تر پروسه بانكی را انجام دهند.
وی افزود: مشكلات در خصوص عدم هماهنگی بانك ها نیز عاملی در ناقص بودن پروسه خرید اینترنتی است، هم اكنون با مراجعه به بانك ها و استفاده از دستگاه های خودپرداز، ناهماهنگی هایی را شاهدیم و نیاز است كه قبل از توسعه در آینده و همراه با آن در سیاست های بانكی جدی عمل و این مشكلات مدیریتی، ناهماهنگی ها و عدم هم خوانی ها را حل كنیم و بعد به بسترهای بانكداری الكترونیكی وارد شویم.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی