چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
فلسطین از دیدگاه مقام معظم رهبری
● تاریخ فلسطین و نحوه اشغال آن
اصل ماجرای فلسطین چیست؟ اصل ماجرا این است كه یك عده از یهودیان متنفّذ در دنیا به فكر ایجاد یك كشور مستقل برای یهودیها افتادند. از فكر اینها دولت انگلیس استفاده كرد و خواست مشكل خود را حل كند. البته آنها قبلاً به فكر بودند به اوگاندا بروند و آنجا را كشور خودشان قرار بدهند. مدتی به فكر افتادند به طرابلس، مركز كشور لیبی بروند؛ لذا رفتند با ایتالیاییها - كه آن وقت طرابلس در دست آنها بود - صحبت كردند؛ اما ایتالیاییها به اینها جواب رد دادند؛ بالاخره با انگلیسیها كنار آمدند. انگلیسیها آن وقت در خاورمیانه اغراض بسیار مهم استعماری داشتند؛ دیدند خوب است كه اینها به این منطقه بیایند؛ اوّل به عنوان یك اقلیت وارد بشوند، بعد یواش یواش توسعه پیدا كنند و گوشهیی را، آن هم گوشهی حساسی را بگیرند - چون كشور فلسطین در نقطهی حساسی قرار دارد - و دولت تشكیل بدهند و جزو متحدین انگلیس باشند و مانع بشوند از این كه دنیای اسلام - بخصوص دنیای عرب - در آن منطقه اتحادی بهوجود بیاورند. درست است كه اگر دیگران هوشیار باشند، دشمن میتواند اتحاد ایجاد كند؛ اما دشمنی كه از بیرون آنطور حمایت میشود، با ترفندهای جاسوسی و با روشهای گوناگون میتواند اختلاف ایجاد كند؛ كه همین كار را هم كرد: به یكی نزدیك بشود، یكی را بزند، یكی را بكوبد، با یكی سختی بكند. بنابراین، در درجهی اوّل كمك كشور انگلیس و بعضی كشورهای غربی دیگر بود؛ بعد اینها یواش یواش از انگلیس جدا شدند و به امریكا متصل شدند؛ امریكا هم اینها را تا امروز زیر بال خودش گرفته است. اینها به این معنا كشوری بهوجود آوردند و آمدند كشور فلسطین را تصرف كردند. تصرفشان هم اینطوری بود: اوّل با جنگ نیامدند؛ اوّل با حیله آمدند؛ رفتند زمینهای بزرگ فلسطین را كه زارعان و كشاورزان عرب روی آنها كار میكردند و خیلی هم سرسبز و آباد بود، با قیمتهای چند برابر قیمت اصلی، از صاحبان و مالكان اصلی این زمینهای بزرگ - كه در اروپا و امریكا بودند - خریدند؛ آنها هم از خدا خواستند و زمینها را به این یهودیها فروختند. البته دلالهایی هم داشتند، كه نقل كردهاند یكی از دلالهایشان همین سیّدضیاء معروف شریك رضاخان در كودتای ۱۲۹۹ بود كه از اینجا كه به فلسطین رفت، آنجا دلال خرید زمین از مسلمانان برای یهودیها و اسرائیلیها شد! زمینها را خریدند؛ زمینها كه ملك اینها شد، با روشهای واقعاً بسیار خشن و همراه با سبعیت و سنگدلی، بتدریج شروع به اخراج زارعان از این زمینها كردند. در جایی میرفتند، میزدند، میكشتند و در همین هنگام افكار عمومی دنیا را هم با دروغ و فریب به طرف خودشان جلب میكردند.
این تسلط غاصبانهی صهیونیستها بر فلسطین سه ركن داشت:
۱) یك ركنش عبارت از قساوت با عربها بود؛ برخوردشان با صاحبان اصلی، با قساوت و با سختی و خشونت شدید همراه بود؛ با اینها هیچگونه مدارا نمیكردند.
۲) ركن دوم، دروغ به افكار عمومی دنیا بود. این دروغ به افكار عمومی دنیا، یكی از آن حرفهای عجیب است. این قدر اینها بهوسیلهی رسانههای صهیونیستی كه دست یهودیها بود، دروغ گفتند؛ هم قبل از آن و هم بعد از آن، این دروغها گفته میشد؛ كه به خاطر همین دروغها بعضی از سرمایهداران یهودی را گرفتند! خیلیها هم دروغهای آنها را باور كردند؛ حتی این نویسندهی فیلسوف اجتماعی فرانسوی - «ژان پلسارتر» - را نیز كه خودمان هم در جوانی چندی شیفتهی این آدم و امثال او بودیم، فریب دادند. همین «ژان پلسارتر» كتابی نوشته بود كه بنده در سی سال قبل آن را خواندم؛ نوشته بود «مردمی بی سرزمین، سرزمینی بیمردم»! یعنی یهودیها مردمی بودند كه سرزمینی نداشتند؛ به فلسطین آمدند كه سرزمینی بود و مردم نداشت! یعنی چه مردم نداشت؟ یك ملّت در آنجا بودند و كار میكردند؛ شواهد زیادی هم هست. یك نویسندهی خارجی میگوید در سرتاسر سرزمین فلسطین، مزارع گندم مثل ریای سبزی بود كه تا چشم كار میكرد، دیده میشد. سرزمین بیمردم یعنی چه؟! در دنیا اینطور وانمود كردند كه فلسطین یك جای متروكهی مخروبهی بدبختی بود؛ ما آمدیم اینجا را آباد كردیم! دروغ به افكار عمومی!
همیشه سعی میكردند خودشان را مظلوم جلوه بدهند؛ الان هم همینطور است! در این مجلات امریكایی - مثل «تایم» و «نیوزویك» - كه بنده گاهی به اینها مراجعه دارم، اگر كوچكترین حادثهیی علیه یك خانوادهی یهودی اتفاق بیفتد، عكس و تفصیلات و سن كشته شده و مظلومیت بچههایش را بزرگ میكنند؛ اما صدها و هزارها مورد قساوت نسبت به جوانان فلسطینی، خانوادههای فلسطینی، بچههای فلسطینی، زنهای فلسطینی، در داخل فلسطین اشغال شده و در لبنان اتفاق میافتد، ولی كمترین اشارهیی به آنها نمیكنند!
۳) ركن سوم هم ساخت و پاخت، مذاكره - و به قول خودشان «لابی» - است؛ بنشین با این دولت، با آن شخصیت، با آن سیاستمدار، با آن روشنفكر، با آن نویسنده، با آن شاعر، صحبت و ساخت و پاخت كن! كار اینها تا حالا سه ركن داشته است كه توانستهاند این كشور را با این فریب و با این خدعه بگیرند.
آن وقت قدرتهای خارجی هم با اینها همراه بودند؛ كه عمده هم انگلیس بود. سازمان ملل، و قبل از سازمان ملل، جامعهی ملل هم - كه بعد از جنگ برای باصطلاح مسائل صلح تشكیل شده بود - همیشه از اینها حمایت كردند؛ مگر در موارد معدودی. در همان سال ۱۹۴۸، جامعهی ملل قطعنامهیی صادر كرد و فلسطین را بدون دلیل و بدون علت تقسیم كرد؛ گفت پنجاه و هفت درصد از سرزمین فلسطین متعلق به یهودیهاست؛ در حالی كه قبل از آن، در حدود پنج درصد زمینهای فلسطین متعلق به اینها بود؛ آنها هم دولت تشكیل دادند و بعد هم قضایای گوناگون و حملهی به روستاها و شهرها و خانهها و حملهی به بیگناهان اتفاق افتاد؛ البته دولتهای عرب هم كوتاهیهایی كردند. چند جنگ اتفاق افتاد. در جنگ ۱۹۶۷، اسرائیلیها توانستند با كمك امریكا و دولتهای دیگر، مبالغی از زمینهای مصر و سوریه و اردن را تصرف كنند. بعد در جنگ ۱۹۷۳ كه اینها شروع كردند، باز به كمك آن قدرتها توانستند نتیجهی جنگ را به نفع خودشان قرار بدهند و زمینهای دیگری را تصرف بكنند. (خطبههای نماز جمعهی تهران ۱۰/۱۰/۱۳۷۸)● اهمیت موضوع فلسطین
البته امروز بعضیها میخواهند اینطور وانمود كنند كه چرا مسألهی فلسطین را بحث میكنید؛ این مسأله خاتمه یافته است! بنده عرض میكنم كه مسألهی فلسطین به هیچ وجه خاتمه یافته نیست. اینطور نیست كه شما خیال كنید تا ابد باید فلسطینیها - صاحبان سرزمین - خود و اولادشان بیرون از سرزمین خودشان باشند؛ یا اگر در آن داخلند، بهصورت یك اقلیت مقهور زندگی كنند و آن بیگانههای غاصب در اینجا بمانند؛ نه، چنین چیزی نیست. كشورهایی كه صدسال در تصرف قدرتی بودند - همین قزاقستانی كه الان شما ملاحظه میكنید، همین گرجستانی كه الان شما ملاحظه میكنید؛ این كشورهای تازه استقلال یافتهی آسیای میانه - بعضی در اختیار شوروی، بعضی قبل از شوروی در اختیار روسیه - آن وقتی كه هنوز شوروی بهوجود نیامده بود - اینها دوباره مستقل شدند و برگشتند و متعلق به مردم خودشان شدند؛ بنابراین هیچ بُعدی ندارد و حتماً باید اینكار اتفاق بیفتد و انشاءاللَّه اتفاق خواهد افتاد و فلسطین به مردم فلسطین برمیگردد؛ لذا مسأله خاتمه یاته نیست؛ این خطاست.
البته امروز ترفند صهیونیستها و پشتیبانانشان - كه دولت امریكا مهمترین پشتیبان اوست - این است كه از نام زیبای صلح استفاده میكنند: آقا صلح كنید؛ این حرفها چیست؟! بله، صلح چیز خیلی خوبی است؛ اما صلح كجا و با چه كسی؟! كسی وارد خانهی شما شده، به زور در را شكسته و شما را كتك زده، به عیال و اولادتان اهانت كرده و از سه اتاقی كه شما دارید، دو تا و نصفش را گرفته نشسته است؛ بعد بگوید شما چرا بیخودی مرتب به این و آن شكایت میكنید؛ مرتب دعوا و معارضه میكنید؛ بیایید با هم صلح كنیم؛ آیا این صلح شد؟! صلح این است كه شما از خانه بیرون بروید؛ اگر با هم جنگی داشتیم، آن وقت بیایند صلحمان بدهند. شما در خانهی ما نشستهاید؛ شما در این جا این همه جنایت كردهاید؛ شما همین حالا هم اگر دستتان برسد، كوتاهی ندارید. همین الان رژیم صهیونیستی تقریباً روزانه به جنوب لبنان حمله میكند؛ نه به مبارزان لبنان، بلكه به روستاهای جنوب لبنان، به مدرسههای جنوب لبنان؛ همین چند روز قبل از این، به یك مدرسهی جنوب لبنان حمله كرد و جمعی از بچههای كوچك را كشت! اینها كه تجاوزی نكرده بودند، اینها كه اسلحهیی به دست نگرفته بودند؛ طبیعت، طبیعت متجاوز است. آن روزی كه صهیونیستها وارد لبنان شدند، دیریاسین و بقیهی جاهایی كه آنطور قتل عام كردند، كسی با آنها كاری نكرده بود؛ اقلاً آن عده مردم كاری نكرده بودند؛ البته چرا، یك عده جوانان غیور عرب با آنها میجنگیدند؛ همان روز هم میگفتند چرا داخل خانهی ما آمدهاید و این كارها را میكنید؛ اما آن مردمی كه مورد ستم آنها قرار میگرفتند و از مزارع و از روستاهاشان آنطور با قتلعام اخراج میشدند، آنها كه كاری نكرده بودند؛ بنابراین، طبیعت این رژیم، تجاوز است.
رژیم صهیونیستی، اصلاً برپایهی زورگویی و خشونت و قساوت بنا شده است و پیش میرود؛ بدون این، پیشرفتی نمیداشت و بعد از این هم نخواهد داشت. میگویید با این رژیم صلح كنید؟! چه صلحی؟! اگر آنها به حقّ خودشان قانع بشوند - یعنی خانه را كه فلسطین است، به مردم خودش واگذار كنند و سراغ كار خودشان بروند؛ یا از دولت فلسطین اجازه بگیرند و بگویند به ما اجازه بدهید تعدادی از ما، یا همهی ما در این كشور بمانیم - كسی با آنها جنگی نخواهد داشت؛ جنگ این است كه آنها غاصبانه و زورگویانه وارد خانهی دیگران شدهاند؛ آنها را از خانه بیرون كردهاند و الان هم دارند به آنها ظلم میكنند؛ الان هم به همهی كشورهای منطقه دارند ظلم میكنند و تهدیدی برای همه هستند؛ بنابراین، اینها صلح را هم مقدمهیی برای تجاوز بعدی میخواهند! اگر صلحی برقرار بشود، مقدمهیی است برای اینكه بعد بتوانند باز طور دیگری تجاوز و تعدی بكنند. (خطبههای نماز جمعهی تهران ۱۰/۱۰/۱۳۷۸)
● راه حل های مسألهی فلسطین
راه حل مسألهی فلسطین، راه حلهای تحمیلی و دروغین نیست. تنها راه حل مسألهی فلسطین این است كه مردم واقعی فلسطین - نه مهاجران غاصب و اشغالگر - چه آنهایی كه در داخل فلسطین ماندند، چه آنهایی كه در بیرون فلسطین هستند، خود نظام حاكم بر كشورشان را تعیین كنند. اگر اتكاء به آراء یك ملّت از نظر مدعیان دمكراسی در دنیا حرف راستی است، ملّت فلسطین هم یك ملّت است و باید تصمیم بگیرد. رژیم غاصبی كه امروز در سرزمین فلسطین بر سر كار است، هیچ حقّی بر این سرزمین ندارد؛ یك رژیم جعلی، دروغین و ساختهی دست قدرتهای ظالم است؛ بنابراین از مردم فلسطین نباید بخواهند این رژیم را به رسمیت بشناسند. اگر كسی در دنیای اسلام این اشتباه را بكند و این رژیم ظالم را به رسمیت بشناسد، علاوه بر اینكه برای خود روسیاهی و ننگ به وجود خواهد آورد، كار بیفایدهیی هم كرده است؛ چون این رژیم قابل دوام نیست. صهیونیستها خیال میكنند توانستهاند بر فلسطین مسلط شوند و تا ابد فلسطین متعلق به آنهاست؛ نخیر، اینطور نیست. سرنوشت فلسطین این است كه قطعاً یك روز كشور فلسطین خواهد شد. ملّت فلسطین در این راه قیام كردهاند. وظیفهی ملّتها و دولتهای مسلمان این است كه این فاصله را هر چه بیشتر كم كنند و كاری كنند كه ملّت فلسطین به آن روز برسند. (در اجتماع زایران حرم امام خمینی(ره) ۱۴/۳/۱۳۸۱)
اما برای این مسأله راه حل منطقی وجود دارد. راه حل منطقی یك راه حلی است كه همهی وجدانهای بیدار دنیا و همهی كسانی كه به مفاهیم امروز دنیا معتقدند، ناچارند آن را قبول كنند و آن این است كه ما یك سال و نیم قبل هم این راه حل را گفتیم و دولت جمهوری اسلامی بارها در مجامع و در مذاكرات بینالدولی این را تكرار كرده است. الان هم ما همان را میگوییم و بر آن هم اصرار میورزیم؛ راه حل نظرخواهی از خود مردم فلسطین؛ همهی كسانی كه از فلسطین آواره شدهاند - البته آنهایی كه مایلند به سرزمین فلسطین و به خانهی خودشان برگردند - این یك امر منطقی است. این كسانی كه در لبنان و در اردن و در كویت و در مصر و دربقیهی كشورهای عربی سرگردانند، اینها به كشور و به خانهی خودشان، به فلسطین خودشان برگردند؛ آنهایی كه مایلند؛ نمیگوییم كسی را به زور بیاورند. و آن كسانی كه قبل از ۱۹۴۸ - كه تشكیل دولت جعلی اسرائیل است - در فلسطین بودهاند - چه مسلمانشان، چه مسیحیشان، چه یهودیشان - از اینها نظرخواهی بشود. اینها در یك نظرخواهی عمومی، رژیم حاكم بر سرزمین فلسطین را تعیین كنند؛ این دموكراسی است. چطور برای همهی دنیا دموكراسی خوب است، برای مردم فلسطین دموكراسی خوب نیست؟! چطور همهی مردم دنیا حقّ دارند كه در سرنوشت خود دخالت كنند، اما مردم فلسطین حقّ ندارند؟! هیچ كس شك ندارد رژیمی كه امروز در فلسطین سركار است، یك رژیمی است كه با زور، با حیله و ترفند و با فشار روی كار آمده است؛ در این كسی شك ندارد. صهیونیستها با مسالمت نیامدهاند؛ مقداری با حیله و ترفند، و مقداری با زور سلاح و فشار سركار آمدند ؛ لذا یك رژیم تحمیلی است. خیلی خوب، مردم فلسطین جمع بشوند، رأی بدهند، نوع رژیمی را كه در این كشور باید حاكم باشد، آن را انتخاب كنند؛ آن رژیم، آن دولت، تشكیل بشود، دربارهی آن كسانی كه بعد از ۱۹۴۸ به سرزمین فلسطین آمدهاند، تصمیمگیری كند؛ هر چه تصمیم گرفت. اگر تصمیم گرفت بمانند، پس بمانند، اگر هم تصمیم گرفت بروند، پس بروند. این، هم آراء مردم است، هم دموكراسی است، هم حقوق بشر است، هم منطبق با منطق فعلی دنیاست. این راه حل. خب این راه حل باید اجرا بشود. غاصب كه با زبان خوش این راه حل را قبول نمیكند، این جاست كه همهی اطراف قضیه باید خودشان را مسؤول بدانند؛ هم دولتهای عربی، هم دولتهای اسلامی، هم ملّتهای مسلمان در همهی دنیا، هم بخصوص خود ملّت فلسطین و هم مجامع جهانی؛ هركدام مسؤولیتی دارند، كه اصرار بورزند این راه حل منطقی باید تحقّق پیدا كند و میشود تحقّق پیدا كند؛ بعضیها نگویند آقا! چنین چیزی خواب و خیال است، ممكن نیست؛ نخیر! میشود. كشورهای دریای بالتیك بعد از بیش از چهل سال كه جزو شوروی سابق بودند، برگشتند و مستقل شدند. كشورهای قفقاز بعضی در حدود صد سال قبل از اینكه شوروی تشكیل بشود در اختیار روسیه تزاری بودند، بعد برگشتند و مستقل شدند؛ الان قزاقستان، آذربایجان، گرجستان و بقیه، مستقلند؛ خودشان هستند. پس این ممكن است. این جور نیست كه این یك چیز نشدنی باشد؛ نخیر، شدنی است. منتها اراده و عزم لازم دارد، جرأت و دلیری لازم دارد؛ كی باید دلیری به خرج بدهد؟ ملّتها یا دولتها؟ ملّتها دلیرند، ملّتها نمیترسند؛ ملّتها نشان دادهاند كه آمادهاند. (خطبههای نماز جمعهی تهران ۱۶/۱/۱۳۸۱)
منبع : پایگاه اطلاعرسانی آیتالله خامنهای
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
روز معلم ایران معلمان رهبر انقلاب نیکا شاکرمی دولت مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم خلیج فارس شورای نگهبان شهید مطهری
تهران شهرداری تهران هواشناسی معلم سیل پلیس آموزش و پرورش قوه قضاییه بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان قیمت طلا سایپا بانک مرکزی بازار خودرو تورم کارگران
فضای مجازی تلویزیون رادیو سریال سینما دفاع مقدس سینمای ایران موسیقی فیلم تئاتر نون خ رسانه ملی
دانش بنیان
اسرائیل غزه آمریکا فلسطین جنگ غزه چین رژیم صهیونیستی حماس نوار غزه روسیه عربستان یمن
استقلال فوتبال پرسپولیس رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا تراکتور سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر بازی باشگاه پرسپولیس
وزیر ارتباطات پهپاد تبلیغات اپل ناسا نخبگان گوگل ویروس
کبد چرب خواب میوه دیابت کاهش وزن ویتامین بیماری قلبی مسمومیت قهوه طول عمر بیماری