سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

از روی مانع - OVER THE HEDGE


از روی مانع - OVER THE HEDGE
سال تولید : ۲۰۰۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : بانی آرنولد
کارگردان : تیم جانسن و کئری کرک‌پاتریک
فیلمنامه‌نویس : لن بلوم، لورن کامرون، دیوید هوزلتن و کرک‌پاتریک، برمبنای شخصیت‌هائی خلق شده توسط مایکل فرای و ت. لوئیس
آهنگساز(موسیقی متن) : روپرت گرگسن ویلیامز
نوع فیلم : رنگی، ۸۳ دقیقه. نقاشی متحرک
صدا : بروس ویلیس، نیک نولتی، گَری شاندلینگ، واندا سایکس، ویلیام شاتنر، توماس هیدن چرچ، یوجین لوی و امید جلیلی


̎آر. جی̎ (ویلیس) یک راکون، مثل هر راکون دیگری در دنیا، متخصصِ یافتن و بلند کردن غذاهای دیگران است. یک شب، ̎آر. جی̎ سعی می‌کند همهٔ ذخیرهٔ غذائی ̎وینسنت̎ (نولتی)، خرس بزرگ را بدزدد؛ ولی طمعش باعث می‌شود تمام غذائی که به غنیمت برده، از دست برود. ̎وینسنت̎ به ̎آر. جی̎ هشدار می‌دهد که تا پیش از ماه کامل باید تمام غذاهایش را برگرداند اگرنه خودش می‌دانه. در همین حال، گروهی از حیوانات به رهبری ̎ورن̎ (شاندلینگ) لاک‌پشتی محتاط، دل‌شوره دارند، چون بهار سررسیده و غذا به اندازهٔ کافی برای همه وجود ندارد. وقتی ̎ورن̎ به آنها می‌گوید که خوردن گیاهان اشکالی ندارد و شکمشان را سیر می‌کند، همه به او اعتراض می‌کنند. چندی بعد، همگی پی می‌برند که جنگلشان حد و مرزی پیدا کرده و به حومهٔ یک شهر تبدیل شده. حیوانات از این‌که از مرزی که آدم‌ها کشیده‌اند بگذرند، وحشت دارند. اما ̎آر. جی̎ وارد میدان می‌شود و به آنها می‌گوید که خطری وجود ندارد و آنها می‌توانند غذائی را که دنبالش هستند در خانهٔ انسان‌ها گیر بیاورند. اما ̎ورن̎ به ̎آر. جی̎ اعتماد ندارد؛ چون فکر می‌کند کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه دارد. ̎ورن̎ سعی می‌کند حیوانات دیگر را قانع کند که غذای طبیعی بهتر از غذاهای حاضری بشر است. و در این زمینه، ̎ورن̎ اشتباه هم نمی‌کند چون ̎آر. جی̎ در واقع این همه را بهانه کرده تا غذای ̎وینسنت̎ را دست و پا کند. یک جفت ̎اُپوسوم̎ (جانوری از راستهٔ کانگوروها)، خانواده‌ای جوجه‌تیغی، یک سنجاب عصبانی و یک راسوی ماده نقشهٔ پرخطر دزدی از خانه‌ای را می‌کشند؛ ولی نقشه‌شان با موانع زیادی روبه‌رو می‌شود؛ از جمله یک ̎نابودکنندهٔ جانور̎ احمق، یک گربه و صاحب روان‌پریشِ خانه.
● از روی مانع یکی از معدود داستان‌های مصوری است که در آن دربارهٔ نظریهٔ نسبیت، کنترل جمعیت و افزایش دمای کرهٔ زمین بحث می‌شود، اما از هیچ‌یک از این مسائل در اقتباس سینمائی‌اش خبری نیست. با این حال تا بخواهید در مورد گسترش حومهٔ شهرها، غذاهای حاضری و محبوبیت اتوموبیل‌های بزرگ بین آدم‌ها، حرف می‌زند. در این‌جا یک بار دیگر با نقاشی متحرکی روبه‌رو هستیم که شخصیت‌های حیوانی‌اش به‌جای آن‌که هم‌دیگر را بخورند، دست به‌دست هم می‌دهند و با هم کار می‌کنند. ضمن آن‌که این‌ها نیز شهروندان درجهٔ یک و دو دارند: پستانداران و خزندگان، شهروندان درجهٔ یک‌اند، ولی وقتی سنجاقکی کباب می‌شود، هیچ‌کس قطره اشکی هم نمی‌ریزد. البته درگیری‌ آدم‌ها و حیوانات این فیلم، طنز و نبوغ موقعیتِ مشابهش در والاس و گرومیت در نفرین انسان خرگوش‌نما (نیک پارک و استیو باکس، ۲۰۰۵) را ندارد ولی صحنه‌های اکشن‌اش سرگرم‌کننده‌اند و شخصیت‌ها خوب پرداخت و ترسیم شده‌اند و صداهای خوبی هم دارند؛ و با آن‌که حیوانات فیلم، هوشمندی حیوانات قصه را ندارند، ولی ضریب هوشی‌شان از بسیاری از شخصیت‌های انیمیشنی دیگر، کمی بالاتر است.