پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


کیف پول سبز!


کیف پول سبز!
دنبال راهی برای کمک به سیاره تان هستید، اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ به کیف پولتان نگاهی بیندازید! زنان تقریباً بزرگترین مصرف کنندگان در دنیا هستند و اگر آنها از نفوذ اقتصادی خود برای خرید محصولات سازگار با محیط زیست استفاده کنند، می توانند تولیدکنندگان را مجبور کنند تا به خواسته هایشان توجه شود.
بحث بر سر این است که چه زمانی باید دست در جیب خود کرد و چه زمانی باید از خرید خودداری کرد. این هفت راه ساده به شما نشان می دهد که اسکناس می تواند تاثیر سبزی بر محیط زیست داشته باشد.
۱) کمتر خرید کنید.
اگر ما واقعاً می خواهیم از زمین محافظت کنیم، باید مصرف بیش از حد منابع و تولید انبوه زباله را متوقف کنیم. اگر هر کدام از ما ۵ درصد از تولید زباله خود بکاهد، سالانه بیش از ده میلیارد کیلوگرم زباله از زمین پاک می شود. اما مزایای دیگر این کاهش چیست؟
▪ تاثیر دومینو وار زیست محیطی:
کم مصرف کردن فرآورده های صنعتی، جلوگیری از آلودگی و جلوگیری از گرم شدن زمین را به دنبال خواهد داشت.
▪ پس انداز بیشتر:
استفاده کمتر منجر به خرید کمتر و در نتیجه پس انداز پول بیشتر در جیب شما خواهد شد!
▪ کالای کمتر، راحتی بیشتر:
آیا ترجیح نمی دهید به جای از دست دادن توان مالی خود و آسیب به کره زمین، زندگی تان را با دنبال کردن فعالیتهای مفید پربارتر کنید؟
۲) برچسب روی کالاها را بخوانید.
از آنجا که تعریف استانداردی برای ضوابط زیست محیطی وجود ندارد، هر شرکتی برای رسیدن به سود بیشتر و بدون توجه به صحت آن، از واژه های ” طبیعی”، “سازگار با محیط زیست”، “بدون مواد معطر” استفاده می کند. گول این اسمها و برچسبها را نخورید که نشان از سازگاری با طبیعت دارند ولی در حقیقت اینطور نیست.
▪ به برچسب انرژی توجه کنید:
برای برگرداندن جریان گرم شدن زمین، باید از هر راهی که ممکن است، انرژی مصرفی را کم کنیم.
▪ به علایم هشداردهنده توجه کنید:
لغاتی مثل: “احتیاط کنید”، “هشدار”، “خطرناک”، “سمی”، میزان خطرناک بودن یک محصول را مشخص میکند، همواره گزینه ای را که کم خطر تر است انتخاب کنید.
▪ کالایی که توضیح شفافی دارد، انتخاب کنید:
یک بسته که با برچسب ” ۵۰ درصد الیاف قابل بازیافت” به فروش می رسد، بسیار قابل اعتماد تر از کالایی است که بصورت مبهم از عبارت” ساخته شده از کاغذ قابل بازیافت” برای برچسب خود استفاده کرده است.
۳) از کالای قابل بازیافت حمایت کنید.
شما می توانستید از کالاهایی با شعارهای غیرواقعی زیست محیطی و برچسب گذاری مبهم به طور کامل اجتناب کنید، اگر شرکت های سازنده ضمانت می کردند کالاهایشان در چرخه های محیط زیست از بین نمی روند و به طور کامل قابل بازیابی اند. گواهینامه SMART، برنامه ای است که توسط موسسه MTS با هدف تحول بازار کالاها به سمت کالای بازیافتنی، به محصولاتی مانند الیاف، لباس، نساجی، فرش و غیره با لحاظ کردن قابلیت گردش در چرخه محیط زیست، امتیاز میدهد. شما می توانید لیستی از شرکتهایی که به این گواهی دست پیدا کرده اند را در اینجا ببینید.
۴) به گواهینامه های موسسات مجاز توجه کنید:
در غیاب استاندارهای جهانی برای بازیافت، اگر یک شرکت کالای خود را برای کره زمین مفید معرفی کند، اولین سئوال شما این خواهد بود که چه کسی دیگری این ادعا را می پذیرد؟ در حال حاضر محصولات سازگار با محیط زیست هر روز بیشتر و بیشتر توسط موسسات مستقلی که این کالاها را بررسی و تایید کرده اند، حمایت می شوند:
الف) Green Seal:
گواهی استاندار محیط زیست بر مبنای علمی برای محصولات.
ب) Energy Star:
گواهی کم مصرفی انرژی در محصولات.
۵) از محصولاتی با ترکیبات شیمیایی کمتر استفاده کنید:
معمولاً گفته می شود هر چقدر مواد تشکیل دهنده یک کالا کمتر باشد، کم خطر تر است. این مورد بخصوص درباره لوازم بهداشتی و آرایشی صدق می کند، زیرا اگر لیست ترکیبات چنین محصولی طولانی تر باشد، عوارض شیمیایی آن قابل بحث خواهد بود.
۶) از محصولاتی با بسته بندی سبک تر و ساده تر استفاده کنید.
آیا می دانستید هر دلار از ۱۱ دلاری که خرج می کنید، بابت بسته بندی پرداخته اید؟ در اینجا راه حلهای مناسبی برای جلوگیری از این اسراف ارائه می شود:
▪ در هنگام خرید جعبه های کوچکی بخرید که بعد از درآوردن کالا، بتوانید از جعبه یا ظرف آن در منزل استفاده کنید.
▪ جعبه های قابل بازیافت بخرید.
▪ بجای پاکت کاغذی یا پلاستیک برای حمل کالا، ساک دستی خودتان را برای حمل بیاورید!
▪ از ظروف ساخته شده از فوم استفاده نکنید، آنها سرطان زا هستند، با محیط زیست سازگار نیستند، قابل بازیافت و یا تولید مجدد نیز نیستند.
۷) محصولات داخلی بخرید.
هنگام خرید به محصولاتی توجه کنید که به محل زندگی شما و اجتماعتان نزدیکترباشد.
▪ فواید زیست محیطی:
انرژی مصرفی برای انتقال این محصولات از محل تولید به بازار کم می شود.
▪ جلوگیری از خروج ارز.
▪ سلامت کالا در این حالت قابل کنترل تر و پیگیری های قانونی درباره رعایت قوانین زیست محیطی ساده تر و کامل تر خواهد بود.
ivillage.com
http://www.farya.com
منبع : سایت فریا