شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا
بز اخفش
هر كس تصدیق با اراده طلب كند این ضرب المثل را می آوردند .
آورده اند كه ...
در تذكره ها نام یازده تن ( اخفش ) آمده كه در اینجا مراد و مقصود ( سعید بن مسعده ) معروف به ابوالحسن می باشد .
وی عالمی نحوی اهل ایران و از شاگردان و اصحاب استاد . سیبویه بوده است . می گویند چون اخفش زشت صورت و كریه المنظر بود ، هیچیك از طلاب مدرسه با اوحشر و نشری نداشتند و در میان تحصیل با او مباحثه نمی كردند .
به روایت دیگر اخفش بحث و جدل را خوش نداشت و مایل بود هر چه می گوید دیگران تصدیق كنند .
قولی دیگر اینست كه اخفش در مباحثه بقدری سماجت به خرج میداد كه طرف را خسته می كرد . به این جهت هیچ طلبه ای حاضر نبود با او مذاكره كند ، پس به ناچار بزی را تربیت كرد و مسائل علمی را مانند یك همدرس و همكلاسی برای بز بیان می كرد و از آن حیوان زبان بسته ، تصدیق میخواست .
بز طوری تربیت شده بود كه در مقابل گفتار صاحبش سر و ریش می جنباند و حالت تصدیق و تایید به خود می گرفت .
عقیده دیگر این است كه می گویند : ( اخفش ) برای اینكه از مذاكره با طلاب بی نیاز شود بز می خرید و طنابی از قره قره ، از سقف اتاق عبور داده و به سر بز می بست و یك سر طناب را به دست می گرفت . هرگاه می خواست دنباله بحث را ادامه دهد ، خطاب به آن حیوان زبان بسته می گفت : پس معلوم می شد ، اینطور نیست ؟
و در همین حال طناب را می كشید و سر بز به علامت انكار ، بالا می رفت ، یعنی مطلب معلوم نشد . اخفش مطلب را دنبال می كرد و آنقدر دلیل و برهان می آورد تا اثبات مطلب را كافی می دانست .
آنگاه سر طناب را شل می كرد و سر بز به علامت تصدیق پایین می آمد . از آن تاریخ مثل ( بز اخفش ) معروف گردید و هر كس تصدیق بلا اراده كند ، او را به بز اخفش تمثیل كنند .
آورده اند كه ...
در تذكره ها نام یازده تن ( اخفش ) آمده كه در اینجا مراد و مقصود ( سعید بن مسعده ) معروف به ابوالحسن می باشد .
وی عالمی نحوی اهل ایران و از شاگردان و اصحاب استاد . سیبویه بوده است . می گویند چون اخفش زشت صورت و كریه المنظر بود ، هیچیك از طلاب مدرسه با اوحشر و نشری نداشتند و در میان تحصیل با او مباحثه نمی كردند .
به روایت دیگر اخفش بحث و جدل را خوش نداشت و مایل بود هر چه می گوید دیگران تصدیق كنند .
قولی دیگر اینست كه اخفش در مباحثه بقدری سماجت به خرج میداد كه طرف را خسته می كرد . به این جهت هیچ طلبه ای حاضر نبود با او مذاكره كند ، پس به ناچار بزی را تربیت كرد و مسائل علمی را مانند یك همدرس و همكلاسی برای بز بیان می كرد و از آن حیوان زبان بسته ، تصدیق میخواست .
بز طوری تربیت شده بود كه در مقابل گفتار صاحبش سر و ریش می جنباند و حالت تصدیق و تایید به خود می گرفت .
عقیده دیگر این است كه می گویند : ( اخفش ) برای اینكه از مذاكره با طلاب بی نیاز شود بز می خرید و طنابی از قره قره ، از سقف اتاق عبور داده و به سر بز می بست و یك سر طناب را به دست می گرفت . هرگاه می خواست دنباله بحث را ادامه دهد ، خطاب به آن حیوان زبان بسته می گفت : پس معلوم می شد ، اینطور نیست ؟
و در همین حال طناب را می كشید و سر بز به علامت انكار ، بالا می رفت ، یعنی مطلب معلوم نشد . اخفش مطلب را دنبال می كرد و آنقدر دلیل و برهان می آورد تا اثبات مطلب را كافی می دانست .
آنگاه سر طناب را شل می كرد و سر بز به علامت تصدیق پایین می آمد . از آن تاریخ مثل ( بز اخفش ) معروف گردید و هر كس تصدیق بلا اراده كند ، او را به بز اخفش تمثیل كنند .
منبع : شمیم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم ایران مجلس مجلس دوازدهم ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب رئیس جمهور دولت سیزدهم دولت
تهران هواشناسی شهرداری تهران تعطیلی مدارس فضای مجازی هلال احمر پلیس قتل تصادف آموزش و پرورش آتش سوزی سلامت
قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار گاز خودرو مالیات نمایشگاه نفت بانک مرکزی نفت پالایش و پتروشیمی مسکن دلار
رضا عطاران نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سینما سینمای ایران حضرت معصومه (س) مهران مدیری دفاع مقدس
فناوری
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا باشگاه پرسپولیس بایرن مونیخ لیگ برتر ایران بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی مغز اپل ناسا گوگل فیبرنوری ایلان ماسک سامسونگ
سازمان غذا و دارو ورزش کودکان فشار خون توت فرنگی آسم حیوانات کبد چرب