چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

وب سایتها در جستجوی ترافیک


وب سایتها در جستجوی ترافیک
برای این که کاربران اینترنت به یک وب سایت دسترسی پیدا کنند و از آن بهره گیرند، به موتورهای جستجو روی میآورند یا به عبارتی موتورهای جستجو ابزارهایی هستند که مجاری شناختن یک وب سایتاند.
در اینجا از مسئله‌ای صحبت خواهیم کرد که صاحبان وب سایتها به خوبی با آن آشنایند. برای این که کاربران اینترنت به یک وب سایت دسترسی پیدا کنند و از آن بهره گیرند، به موتورهای جستجو روی میآورند یا به عبارتی موتورهای جستجو ابزارهایی هستند که مجاری شناختن یک وب سایتاند. صاحبان وب سایتها- چه تازه کاران و چه آنهایی که مدتهاست در اینترنت حضور دارند- با این مشکل رو به رو هستند که چطور سایت خود را در اینترنت به کاربران بشناسانند وهمچنان جایگاه آن را در ایندکسهای جستجوی اینترنتی حفظ کرده یا ارتقا دهند.
در گذشته موتورهای جستجو قادر بودند آن سایتهایی که ارزش چندانی نداشته محتوایشان غنی نبود یا ساختار ضعیفی داشتند را حذف کرده کنار بگذارند ولی اکنون اوضاع فرق کرده است. «حقه‌ها» و روشهایی بودند که پیش از این برای افزایش ترافیک سایت به کار میرفتند و برخی صاحبان وب سایتها به آنها روی میآورند. ولی این میانبرها نه تنها دیگر امروز کارایی ندارند بلکه سایت را محدودتر نیز میکنند. اگر کسی بخواهد ترافیک سایتش را به حداکثر برساند و حتی فقط از خطوط راهنمای موتور جستجو استفاده کند، باز هم کارش چندان راحت نخواهد بود. گاهی ممکن است رتبه وب سایت در رده‌بندی ایندکسهای موتور جستجو افت کند یا حتی به کلی حذف شود.
چندی پیش تعداد لینکهایی که به یک وب سایت وارد میشدند معیار توانمندی و شهرت وب سایت بود و موتورهای جستجو هم این معیار را پذیرفته بودند. ولی اگر صاحب وب سایتی بخواهد تنها برای افزایش شهرت و تعداد بازدیدکنندگان، لینکهای گوناگونی در سایت خود قرار دهد، بسیار احتمال دارد که تاثیر عکس بر جا گذارد.
لینکها باید مبداء و مقصدی مرتبط با محتوای وب سایت داشته باشند چرا که اگر کاربر یکی از این لینکها را امتحان کند و ببیند که به سایتی غیرمرتبط به موضوع دلخواهش وارد شده، در خواهد یافت که این وب سایت و لینکهای آن، نمیتوانند خواسته او را برآورده کرده فقط وقتش را تلف خواهد کرد. چند راه میانبر وحقه اینترنتی هستند که ممکن است برای افزایش ترافیک سایت مناسب به نظر بیایند ولی در واقع یک وب سایت را محدود میکنند و اصلا در این جهت سودمند نیستند.
● این راهها عبارتند از:
▪ بعضی ممکن است نسخهای از وب سایتشان را در موتور جستجو قرار دهند که رتبه خوبی در ایندکس موتور جستجو کسب کند ولی آنچه که به کاربر عرضه میکنند با آن نسخه تفاوت دارد.
▪ کلمات کلیدی مبنای اصلی جستجو و یافتن یک وب سایت هستند. این عده این کلمات را به وفور و تکراری در محتوای سایت به کار میبرند تا موتور جستجو مرتبه آنها را در ایندکس خود بالا ببرد و نام وب سایتشان را جزء اولین نامهای یافت شده پیش چشمان کاربر ظاهر کند. ولی حقه اینجاست که بسیاری از این کلمات در واقع همرنگ پس زمینه وب سایت هستند.
▪ نکته بعدی که باز هم به ظاهر کارساز و در اصل زیانبار است تکرار صفحات با همان محتوای قبلی است که صاحب وب سایت چندین صفحه از وب سایت را بدون تغییر در محتوا تکرار میکند.
▪ خلق صفحاتی که فقط برای موتور جستجو باز هستند و برای کاربر وجود ندارند، حقه دیگریست.
▪ گاهی هم وب سایت را در لیستی از سایتها وارد میکنند که با پرسش و واژههایی غیرمرتبط با محتوای آن سایت، ظاهر میشوند.
قانون طلایی درجهبندی ایندکس موتورهای جستجو اینست که: «اگر سعی کنید وب سایت خودتان را در لیستی از سایتها وارد کنید که با پرسشها و کلماتی غیر مرتبط با محتوای سایت شما، ظاهر میشوند، تنها امکان بسته شدن وب سایتتان را بالا بردهاید.»
تمامی گفته‌های بالا یک مفهوم را در خود دارند و آن اینست که اگر میخواهید وب سایتی پرطرفدار و پرترافیک داشته باشید، به تاکتیکها و حقههای میانبر متوسل نشوید و به غنی کردن و تقویت محتوا و ساختار وب سایت بپردازید. فراموش نکنید که وب سایت خود را برای اطلاعرسانی یا خدمات دهی خلق نمودهاید پس به این اهداف تمرکز کنید. قانون طلایی دیگر اینست که «وب سایتی فراهم کنید که در ذهن کاربران جایگیر شده، ثبت گردد.»
روزنامه تفاهم
مترجم: آذین صحابی
منبع : ایده پویا


همچنین مشاهده کنید